چهار دهه با انتقال خون؛ از فروش خون پیش از انقلاب تا اهدای داوطلبانه و آگاهانه
کد خبر: 3788598
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
حاجی بیگی بیان کرد:

چهار دهه با انتقال خون؛ از فروش خون پیش از انقلاب تا اهدای داوطلبانه و آگاهانه

گروه سلامت ــ سخنگوی سازمان انتقال خون ایران حرکت از فروش خون به اهدای خون داوطلبانه و آگاهانه همچنین ایجاد شبکه انتقال خون، زنجیره سرد و تأمین نیاز بیماران تالاسمی را مهمترین دست‌آوردهای انتقال خون در چهل سالگی انقلاب دانست.

چهار دهه با انتقال خون؛ از فروش تا اهدای داوطلبانه و آگاهانهبشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون درگفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه این سازمان طی ۴ دهه پس از انقلاب اسلامی ایران گام به گام روند توسعه و بالندگی را پیموده و هر تهدیدی را به فرصتی برای توسعه بدل ساخته است، گفت: سازمان انتقال خون طی ۴ دهه پس از پیروزی انقلاب توانسته با وجود تمامی تنش‌های سیاسی، اقتصادی و بین المللی که طی تمام این سال‌ها کشور را تحت تاثیر قرار داده است همچنان روند توسعه را طی کرده و جایگاه خود را در بین کشور‌های دنیا و منطقه و نزد سازمان جهانی بهداشت ارتقا بخشد.

اهدای خون داوطلبانه به جای خون فروشی و افزایش اهدای خون مستمر
وی بیان کرد: انتقال خون ایران توانست با تکاپوی بی وقفه علمی و فرهنگی خون فروشی را که از پیش از تأسیس این سازمان در سال ۵۳ رواج داشت، به اهدای خون جایگزین و سپس اهدای خون صد درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت بدل سازد و در این موضوع ۱۳ سال از کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی پیشی گرفت.
حاجی بیگی ادامه داد: با ارتقای سطح آگاهی عمومی و فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای خون داوطلبانه، شناساندن اهمیت رفتار‌های پر خطر به جامعه و زدودن باور‌های غلط از طریق برگزاری جلسات عمومی و جلب مشارکت نشریات، رسانه‌ها، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی مردم نهاد و تلاش در جهت ارتقای رضایت‌مندی اهدا کننندگان از بدو فعالیت تاکنون اکنون جامعه اهدا کنندگان در حال تبدیل به جامعه اهدا کنندگان آگاه و مستمر بوده و شاخص اهدای مستمر در سال ۹۷ را به بیش از ۵۹ درصد رسانده است.
مدیرکل دفتر مدیرعامل عامل سازمان انتقال خون یادآور شد: با گسترش فرهنگ اهدای خون و آگاهی بخشی به جامعه اهدا کنندگان خون، با گذر از اهدای خون هیجانی و حرکت به سمت اهدای خون آگاهانه و مسئولانه بیش از پیش سلامت خون تضمین می‌شود.

توزیع عادلانه خون سالم بین بیماران نیازمند
سخنگوی سازمان انتقال خون در ادامه با بیان اینکه، این سازمان طی ۴ دهه تلاش موفق شده است؛ به بهترین نحو توزیع عادلانه خون سالم و فرآورده‌های آن را در کشور محقق کند، گفت: این توزیع به گونه‌ای بوده که کیفیت و کمیت تأمین خون و فرآورده‌های آن در تهران هیچ تفاوتی با دور افتاده‌ترین نقاط کشور ندارد.
وی تأکید کرد: توزیع عادلانه خون سالم و فرآورده‌های آن در کشور حاصل ۸ سال دفاع مقدس و نیاز مبرم به تأمین خون است.

ایجاد شبکه انتقال خون و زنجیره سرد
حاجی بیگی با اشاره به فرهنگ‌سازی اهدای خون و نیاز مبرم جامعه بر ایجاد شبکه انتقال خون پس از انقلاب تأکید کرد و گفت: این شبکه به همراه تخصص انسانی، دانش طب انتقال خون و زیرساخت‌های فنی طی این ۴ دهه همگام با نهال انقلاب به رشد و بالندگی رسید.
وی ادامه داد: این شبکه امروز شامل زنجیره سرد انتقال خون، تقسیم بندی مناطق ۹ گانه انتقال خون برای نظارت بر تأمین مناسب خون و فرآورده‌های آن در سطح کشور است.
حاجی بیگی ادامه داد: راه‌اندازی مراکز جامع اهدای خون برای به دست آوردن خون و فرآورده‌های آن به طور مستقیم از اهدا کنندگان و تکریم مناسب و در شأن اهداکنندگان خون در پایتخت و سایر استان‌های کشور، قراردادن استان‌های معین برای مهار شوک ناشی از حوادث غیر مترقبه از دستاورد‌های این شبکه قوی و نیرومند توزیع خون است که امکان تهیه خون، آزمایش‌های دقیق، دریافت پلاسما و پلاکت به روش فرزیس، آزمایش‌های ضروری مربوط به خون و فرآورده‌های آن و استاندارد بالا در این فرآیند را تضمین می‌کند.
سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه این سازمان در حالی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیرد که تعداد زیادی از بیماران تالاسمی چند سالی است که جشن ۴۰ سالگی خود را پشت سر گذاشته‌اند، گفت: بیماران تالاسمی ۴ دهه قبل، رسیدن به سن نوجوانی برایشان یک رویا بود، اما امروز این بیماران مدت‌هاست چهل سالگی خود را پشت سر گذاشته و این در سایه تلاش‌های سازمان انتقال برای تأمین خون سالم و با کیفیت برای آن‌ها به دست آمده است؛ خوشبختانه در حال حاضر ایران از جمله کشور‌های پیشتازی است که تمامی نیاز بیماران تالاسمی را توسط سازمان انتقال خون تامین می‌کند.

افزایش کیفیت خون‌های اهدایی
حاجی بیگی با بیان اینکه سازمان انتقال خون طی این ۴ دهه پس از انقلاب همواره در تلاش بوده تا کیفیت خون و فرآورده‌های خون را افزایش دهد گفت: این سازمان با غربالگری دقیق و پیشرفته عوامل عفونی، چون ویروس هپاتیت و HIV را حذف و با تلاش استفاده از خون اشعه دیده و گلبول شسته شده و کم لوکوسیت برای بیمارانی مانند بیماران تالاسمی که توان استفاده از خون کامل را ندارند را آسانتر کرده است.
وی ادامه داد: امروزه حتی برای بیمارانی که در اثر دریافت مکرر خون سیستم ایمنی بدنشان حساس شده یا گروه خونی نادری را استفاده می‌کنند، خون نادر به طور ویژه و با هزینه زیاد از اهدا کنندگان نادر تهیه و به صورت رایگان در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.
سخنگوی سازمان انتقال خون یادآور شد: سلامت خون اهدایی در کشور با شیوه‌های غربالگری اهدا کنندگان بار اولی، اجرای طرح واکسیناسیون اهدا کنندگان علیه ویروس هپاتیت وافزایش کیفیت تست‌های غربالگری و شیوه‌های آزمایشگاهی، به ریسک صفر اهدای خون نزدیک شده است و هم اکنون طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سلامت خون ایران همپای کشور‌های اروپایی و بالا‌تر از آمریکا است.
وی با بیان اینکه میزان اهدای خون از ۵۱۲ هزار واحد در سال ۵۷ به حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در سال رسیده است، گفت: در ایران به ازای هر یک هزار نفر جمعیت بیش از ۲۷ نفر اهدا کننده خون وجود دارد
وی دیگر دست‌آورد‌های سازمان انتقال خون را پالایش قراردادی پلاسما خواند و اظهار کرد: این کار ضمن صرفه جویی ارزی، ایران را به خودکفایی در دارو‌های پلاسمایی نزدیک کرده است.
حاجی بیگی در پایان افزود: انتخاب ایران به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت از دستاورد‌های علمی و تجربی و استقرار و گسترش نظام مراقبت از خون در ۹۰۳ بیمارستان کشور از دستاورد‌های اخیر سازمان انتقال خون است.
انتهای پیام
captcha