اقتصاد و سیاست خارجی؛ دو چالش اصلی فراروی کشور
کد خبر: 3788769
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

اقتصاد و سیاست خارجی؛ دو چالش اصلی فراروی کشور

گروه سیاست و اقتصاد ــ انقلاب ما با توجه به تحولات ساختاری رخداده در زمینه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و دیگر شاخصه‌های اجتماع با چالش‌ها، موانع و حتی موفقیت‌هایی روبرو است که درک عمیق از ریشه این تحولات می‌تواند همۀ مسائل پیش رو را به نمادهای موفقیت و کامیابی تبدیل کند.

اقتصاد و سیاست خارجی؛ دو چالش اصلی فراروی کشورتبدیل چالش به «فرصت» یا «تهدید» یک مبحث کاملاً ضروری در مباحث اجتماعی است. اینکه آیا میدان چالش به عرصه فرصت بدل می‌شود یا بسان تهدیدی خودنمایی می‌کند از مسائلی است که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید توسط کارشناسان بررسی شود تا انقلاب ما مانند این چهل سال رو به جلو گام برداشته و دشمنان را نا امید کند؛ لذا در راستای تشریح دستاوردها و چالش‌های پیش رو انقلاب اسلامی صحبت‌های حجج‌اسلام غرویان و هاجری از اساتید حوزه علمیه قم را در گفت و گو با ایکنا از قم می‌بینیم.

کنار گذاشتن افراط و تفریط‌ها
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن غرویان، عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی(ص)، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سه شعار اساسی انقلاب اسلامی ایران و دستاورد اصلی این انقلاب بود؛ به استقلال فکری رسیده‌ایم و کسی برای ما تصمیم نمی‌گیرد و در این نظام بر اساس قانون اساسی، قوانین دینی و فقه اسلامی به جمهوری اسلامی رسیدیم.

وی ادامه داد: آزادی در دولت‌های مختلف با فراز و نشیب همراه بوده برخی آزادی را محدود و برخی آزادی را بیشتر کرده؛ اما آزادی‌ها به صورت نسبی بیشتر از قبل از انقلاب است و هنوز امکان اعطاء آزادی بیشتری وجود دارد، تنگ‌نظری، افراط و تفریط‌ها باید کنار گذاشته شود و اعتدال را به معنای واقعی جاری کنیم.

وی تصریح کرد: انقلاب بدون بحران و چالش نمی‌شود و همه انقلاب‌هایی که در دنیا به پیروزی رسیدند با چالش‌هایی مواجه شدند.

عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی(ص) با اشاره به چالش‌های فراروی نظام، گفت: مسائل اقتصادی و تأمین هزینه زندگی مردم از چالش‌های بعد از انقلاب است و این مسائل از بیرون از مرزها و گاهی توسط افرادی در داخل دامن زده می‌شود.

حجت‌الاسلام غرویان بیان کرد: استکبار از هر فرصتی برای ایجاد مشکل و مانع در ایران استفاده می‌کند و خروج آمریکا از برجام از موانع بزرگی بود که انقلاب با آن مواجه شد.

این استاد حوزه علمیه اقتصاد و سیاست خارجی را دو مسئله دیگری دانست که در ایران دچار چالش شده است و این دو با هم مرتبط هستند، چرا که دیپلماسی خارجی ما زمینه‌ساز وضعیت اقتصادی داخل کشور است.

شکوفایی انقلاب؛ الگوی کشورهای منطقه
عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی(ص) اضافه کرد: با توجه به این سیر پیش روی نظام انقلابی ما می‌تواند تأثیرات مثبتی بر کشورهای منطقه بگذارد و نهضت‌هایی در کشورهای دیگر بر اساس الگو گیری از انقلاب شکل‌گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه باید اختلافات داخلی را کنار بگذاریم و انرژی و توان خود را صرف شکوفایی ابعاد اقتصادی و مسائل اجتماعی خود کنیم، یادآور کرد: این شکوفایی انقلاب می‌تواند الگوی کشورهای منطقه شود و آینده تحولات خاورمیانه و کشورهای هم‌جوار، هم‌سویی و سازگاری با انقلاب اسلامی ایران خواهد داشت.

اقتصاد و سیاست خارجی؛ دو چالش اصلی فراروی کشورپاسخ‌گویی کامل، جامع و متقن در برابر چالش‌ها
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالرسول هاجری، رئیس انجمن علمی حوزه علمیه نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: نظام‌های سیاسی که با رویکرد تمدنی شکل‌گرفته و افق تمدنی دارند مرحله شکل‌گیری و مرحله بلوغ دارند.

وی با اشاره به اینکه در غرب دوران آغازین لیبرال دموکراسی همراه با حجم عظیم شک و تردید در تمام اصول و مبانی بود، ادامه داد:هر چه جلوتر می‌رویم با چالش‌ها و مسائلی درگیرمی‌شویم و نظامی می‌تواند از این مرحله سربلند بیرون بیاید که در برابر این چالش‌ها پاسخ کامل و جامعی داشته باشد.

رئیس انجمن علمی حوزه علمیه افزود: درحقیقت مانند همه نظام‌واره‌های تمدنی، مبانی فلسفی ما مورد چالش قرارگرفته و این یک ضرورت علمی است؛ حیات انقلاب و رویکرد تمدنی بر این است که از چالش‌ها عبور کند؛ باید مسئولین نظام این چالش‌ها را بررسی کرده یک پاسخ متقن و کامل داشته باشند.

انتها پیام

captcha