چرا خوزستان در مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام نماینده ندارد؟
کد خبر: 3788988
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸

چرا خوزستان در مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام نماینده ندارد؟

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آزمون انتخابی مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام با حضور نمایندگان برتر کشورمان و همچنین استان خوزستان برگزار شد که خوزستان با وجود ۶ نماینده موفق نشد سهمیه شرکت در این رقابت‌ها را به خود اختصاص دهد.

چرا خوزستان در مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام نماینده ندارد؟

مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام با حضور نمایندگان برتر کشورهای مختلف جهان اسلام برگزار می‌شود. 

برگزیدگان و دارندگان رتبه‌های اول مسابقات دانش‌آموزی کشور با رعایت شرط سنی می‌توانند در این رقابت‌ها شرکت کنند. امسال اما خوزستان همچون سال‌های گذشته نماینده‌ موفقی برای شرکت در مسابقات بین‌المللی نداشت. 

علی بلاسم، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خوزستان در پاسخ به ایکنا خوزستان درباره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان گفت: اطلاع دقیقی درباره این مسابقات ندارم. 

جاسم حسینی‌زاده، کارشناس قرآن اداره قرآن و عترت آموزش و پرورش خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: نمایندگان دانش‌آموزی واجد شرایط شرکت در مرحله انتخابی این مسابقات از استان‌های مختلف از سوی وزارت آموزش و پرورش معرفی می‌شوند که ما امسال هشت نماینده دختر و سه نماینده پسر داشتیم. البته برخی از اینها شرط سنی را نداشتند و در نهایت یک پسر از ماهشهر و پنج دختر باقی ماندند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان در مسابقات انتخابی به میزبانی تهران شرکت کردند اما موفق به جواز حضور در رقابت‌ها نشدند. 

چرا خوزستان در مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام نماینده ندارد؟

حسینی‌زاده گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی هر دو سال یکبار برگزار می‌شو‌د و دو سال پیش معصومه آلبوغبیش ذخیره کاروان بود و نماینده پسر ما یعنی احمدرضا زیدانی هم در مرحله انتخابی حذف شد.

همچنین زهرا ممبینی که در رقابت‌های انتخابی این دوره از مسابقات به عنوان مربی کاروان دختران دانش‌آموز حضور داشت هم در پاسخ به خبرنگار ایکنا خوزستان بین کرد: مسابقات بین‌المللی در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم تدوین شده است. از بین دانش‌آموزان برتر این دو رشته که رتبه‌های اول تا سوم مرحله کشوری را به دست آوردند اسامی واجدین شرایط از سوی وزارت معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: شرایط سنی برای دانش‌آموزان در مسابقات امسال متولدین 1/7/80 و کوچک‌تر بود و برخی از دانش‌آموزان پایه دوازدهم چون شرط سنی نداشتند حذف شدند و در رشته حفظ کل دختران و پسران نماینده نداشتیم.

ممبینی گفت: احمد باوی و ندا امیری، فاطمه آلبوغبیش، سارا جنامی و رقیه شاوردی نمایندگان خوزستان در رقابت‌های انتخابی بودند. مسابقه انتخابی دو مرحله دارد؛ آزمون اول را با یک روز مهلت برای آماده‌سازی برگزار می‌کنند اما آزمون دوم بدون فاصله برگزار می شود.

وی بیان کرد: در رشته قرائت تحقیق 10 نفر شرکت کننده حضور داشت که 4 نفر خوزستانی بودند‎؛ تعداد ما از نظر کمی خوب بود اما کیفیت به آن قوت لازم نبود. ما چند دانش‌آموز خیلی قوی داشتیم که می‌توانستند با اختلاف اول شوند اما شرایط سنی‌شان به خاطر چند ماه مورد قبول واقع نشد. بچه‌های ما قوی بودند اما رقابت سنگین بود چون همه شرکت‌کنندگان نفرات اول کشور هستند.

ممبینی افزود: در دوره گذشته معصومه آلبوغبیش نماینده خوزستان به عنوان ذخیره فرد اعزامی انتخاب شد که با شرکت فرد برگزیده از شرکت در مسابقات بازماند. 

وی در پاسخ به این پرسش که برای دانش‌آموزان کارگاه آماده‌سازی برگزار شد؟ توضیح داد: چون چهار نفر دانش‌آموز دختر ما از شادگان بودند و شادگان از نظر استادان قرائت و صوت و لحن بی‌نیاز است، در همانجا برایشان کارگاه برگزار شد.

آموزش و پرورش خوزستان از جمله موفق‌ترین نهادهای استانی در عرصه قرآن و عترت و یافت و پرورش استعدادهای قرآنی است که این امر با کسب هفت دوره رتبه نخست در مسابقات کشوری تصدیق می‌شود.

برنامه‌ریزی مدون، همراهی همه ارکان این مجموعه، دلسوزی و یکدلی در این عرصه باعث شده که خوزستان در بخش دانش‌آموزی همواره بدرخشد. طرح‌های مختلفی در این اداره به عنوان الگویی برای کشور مطرح شده و اکنون در حال اجراست. طرح‌هایی که باعث می‌شود آینده قرآنی استان ما و دیگر استان‌ها بدون قاریان و مرتلان و حافظان درجه یک باقی نماند. 

اما ذکر یک نکته ضروری است که همه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها خوب است، که با حضور در عرصه‌های بین‌المللی تکمیل شود چراکه دانش‌آموزان خوزستانی با همراهی گروه خوب آموزش و پرورش می‌توانند به این امر دست یابند اما آنچه که از صحبت‌ها و برنامه‌های این مجموعه می‌توان فهمید این است که برنامه‌ریزی و طرح‌سازی دقیق و مدونی مانند آنچه که در مسابقات دانش‌آموزی کشور شاهدش هستیم در مرحله بین‌المللی وجود ندارد. 

دانش‌آموزان قرآنی خوزستان همواره در عرصه‌های کشوری چه در بخش آوایی و چه در بخش‌های دیگر درخشیده‌اند، خوب است که برنامه‌ریزی مدون اداره قرآن آموزش و پرورش در این عرصه آغاز و با قدرت به پیش رود تا ویترین افتخارات خوزستان در این عرصه هم کامل و کامل‌تر شود. 

انتهای پیام

captcha