نقش انقلاب اسلامی در توسعه اجتماعی مسلمانان غنا
کد خبر: 3789096
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳
طی همایشی در آکرا بررسی شد؛

نقش انقلاب اسلامی در توسعه اجتماعی مسلمانان غنا

گروه بین‌الملل ـ نقش انقلاب اسلامی ایران در توسعه اجتماعی ـ اقتصادی مسلمانان غنا طی همایشی در آکرا، پایتخت این کشور بررسی شد.

به گزارش ایکنا از غنا؛ این همایش 18 بهمن ماه به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با همکاری نمایندگی جامعة المصطفی(ص) العالمیه در غنا و مجمع اهل بیت(ع) این کشور در سالن اجتماعات حوزه علمیه اهل بیت(ع) آکرا برگزار شد.

علیرضا فرامرزی، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در آکرا، طلاب حوزه علمیه غنا، دانش‌آموزان مدرسه حضرت فاطمه(س) و گروهی از جوانان غنایی در این همایش حضور یافتند و در آن محسن معارفی، رئیس دانشگاه اسلامی غنا مفهوم انقلاب و تفاوت‌های آن با «جنبش‌های اجتماعی»، «نارضایتی‌های اجتماعی» و «کودتا» را تبیین کرد.

معارفی اظهار کرد: درباره چگونگی، چرایی و سرانجام انقلاب‌ها مطالعات گسترده‌ای از سوی جامعه شناسان و اندیشمندان علوم سیاسی انجام و نظرات مختلفی ارائه شده است که می‌توان آنها را در یک تقسیم بندی کلی به نظرات خوش‌بینانه و بدبینانه تقسیم کرد.

وی افزود: اگرچه در بیشتر این نظرات تا پیش از وقوع انقلاب اسلامی ایران عمدتا بر عوامل اجتماعی، سیاسی و و اقتصادی تکیه می‌شد؛ اما بس از انقلاب اسلامی ایران و بعد از مطالعات میشل فوکو(فیلسوف، تاریخ‌دان و متفکر معاصر فرانسوی)، تغییرات زیادی در نظریات مربوط به انقلاب ایجاد و بر عامل مذهبی نیز به عنوان عامل وحدت بخش نیروهای مخالف تأکید شد.

نقش انقلاب اسلامی در توسعه اجتماعی مسلمانان غنا

در ادامه محمد امین قاسم، استاد دانشگاه اسلامی غنا، مدیر مدرسه اسلامی حضرت فاطمه(س) این کشور و دانشجوی دکتری مطالعات ادیان در دانشگاه غنا با اشاره به فرازهایی از تاریخ انقلاب اسلامی و تلاش‌های بی مانند امام خمینی(ره) و انقلابیون همچون تصویب قانون اساسی در دو ماه، به نقش انقلاب اسلامی ایران در غنا پرداخت و گفت: بسیاری معتقدند انقلاب «رالینز»(انقلاب علیه فساد حاکمیت و اوضاع نابه‌سامان اقتصادی به رهبری «جان رالینز» که 4 ژوئن 1979 حدود چهار ماه پس از انقلاب اسلامی ایران در غنا به وقوع پیوست)، الهام گرفته از انقلاب ایران بود و بعد از این دو انقلاب روابط دو کشور در بالاترین سطح تا به امروز ادامه یافت.

خدمات ایرانِ پس از انقلاب در غنا

وی تأسیس دانشگاه اسلامی غنا با حدود 3 هزار فارغ التحصیل، کلینیک پزشکی «ایران کلینیک» با مراجعه روزانه حدود 300 بیمار و جهاد کشاورزی را بخشی از خدمات ایران بعد از انقلاب به مردم و مسلمانان غنا برشمرد.

سخنران پایانی برنامه شیخ ابوبکر کمال الدین، امام شیعیان غنا بود که انقلاب اسلامی را فراتر از یک کشور دانست و آن را انقلابی در راستای احیای دین، معنویت و اسلام در قرن حاضر معرفی کرد.

شیخ کمال الدین اظهار کرد: بزرگداشت این انقلاب بزرگ، تنها با برگزاری مراسم محقق نمی‌شود، بلکه باید فهم خود را از این انقلاب، عمیق‌تر و همه باید در مدرسه انقلاب شاگردی کنیم و در این میدان باید جوانان بیشتر تلاش کنند.

نقش انقلاب اسلامی در توسعه اجتماعی مسلمانان غنا

سپس فیلم کوتاهی با توضیحات رئیس دانشگاه اسلامی غنا درباره پیشرفت‌ها و وضعیت جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های گسترده، برای حاضران به نمایش درآمد.

در پایان حجت‌الاسلام محمدرضا آقایی، مدیر حوزه علمیه اهل بیت(ع) آکرا از سخنرانان و مسئولان برگزاری همایش قدردانی و بیان کرد: امام خمینی(ره) حق بزرگی بر گردن ما دارد و ما باید نام او را همیشه زنده نگه داریم.

نقش انقلاب اسلامی در توسعه اجتماعی مسلمانان غنا

نقش انقلاب اسلامی در توسعه اجتماعی مسلمانان غنا

انتهای پیام

captcha