در مباحث فرهنگی ضعف خوش‌سلیقگی داریم
کد خبر: 3789553
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶

در مباحث فرهنگی ضعف خوش‌سلیقگی داریم

پاشازاده گفت: در زمانه‌ای از هرسوی رسانه‌های غربی تهاجم فرهنگی می‌کنند ما باید با مجالس اهل بیت (ع) جوانان را جذب خودکنیم.

به گزارش ایکنا، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: پیش از انقلاب اسلامی نه تنها مجالس عزاداری و شادی در مدح و وصف اهل بیت (ع) بلکه گفتن از ائمه اطهار (ع) نیز در خفقان بود و شاعران کمتری در بین اشعار خود اشاره‌ای به شعر هیئت یا نوحه داشتند، چه برسد به آنکه جوان‌تر‌ها میانه‌دار مجالس باشند و بخواند شعر بگویند و مداحی کنند.

امروز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و گذشت ۴۰ دهه از سرافرازی ایران، به برکت نگاه خود ائمه اطهار (ع)، جوانان بسیاری پرچم‌دار هیئت اهل بیت (ع) هستند و اشعار و مراثی‌شان نُقل محافل است. سعید پاشازاده نیز یکی از این جوان‌هاست که چند سالی در دستگاه امام حسین (ع) نوکری کرده و از همان ابتدا با شعر هیئت و نوحه پیش آمده است.

عاشقانه‌ترین شعر، شعر در مدح اهل بیت (ع) است/ ضعف خوش سلیقگی در مباحث فرهنگی داریم

** آقای پاشازاده، اکثر مردم به ویژه هیئتی‌ها شما را با شعر‌های «کبوترم هوایی شدم»، «گفتند کارتان؟ همه گفتیم نوکریم» و ... می‌شناسند و تا امروز به برکت نام سیدالشهدا (ع) با مداحان بسیاری همراه بودید، به عنوان مطلع سوال‌ها خودتان را برای مخاطبان سایت باشگاه خبرنگاران جوان معرفی کنید؟

بنده سعید پاشازاده هستم و ۱۲ سال است که توفیق دارم در زمینه شعر آیینی به ویژه نوحه فعالیت می‌کنم. درواقع نوحه‌هایی که مداحان مشهور کشور می‌خوانند بیشتر از شعر شنیده می‌شود. الحمدالله برخی از آثار بوده که در این ۱۰ ساله مردم آن را زمزمه می‌کنند و خیلی گُل کرده است.


اشعار نوحه باید در سریع‌ترین زمان بیشترین ارتباط را با مخاطب برقرار کند

** اگر شاعری بخواهد به اوج برسد، یا نوحه‌ای که بخواهد مستمع را جذب کند، مولفه‌ای مخصوص دارد، به اصطلاح فوت کوزه گری برای جذب مستمع چیست؟

هیچ مولفه‌ای مهمتر از لطف امام حسین(ع) و اهل بیت (ع) نیست. اما همیشه قبل از آنکه بخواهم نوحه بگویم، به اهل بیت (ع) توسل می‌کنم تا خودشان برکت به کارم دهند.

البته آن چیزی که برای من اهمیت دارد، مخاطب جوان است و سعی می‌کنم در همه کارهایم مخاطب جوان را در نظر بگیرم. چراکه حضرت امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند: «فرزند زمان خود باشید.» ما در زمانه‌ای قرار داریم که انواع رسانه‌های غربی به سوی جوان‌های ما تهاجم فرهنگی می‌کنند، در اینجا ما باید کار‌هایی را تولید کنیم که هم آهنگش در شأن اهل بیت (ع) باشد و هم شعر او منتقل کننده معارف ائمه اطهار (ع) باشد. درواقع نوحه‌ای موفق است که در سریع‌ترین زمان ممکن با مخاطب ارتباط برقرار کند. من هم تا امروز سعی کردم این نکات را رعایت کنم تا اثری شایسته به وجود بیاید.

عاشقانه‌ترین شعر، شعر در مدح اهل بیت (ع) است/ ضعف خوش سلیقگی در مباحث فرهنگی داریم

**آیا بین شعر هیئت و اشعار عاشقانه فرق وجود دارد؟

بله وجود دارد، اما به عقیده من عاشقانه‌ترین شعر، شعر هیئت است. تفاوت شعر عاشقانه با شعر هیئت در محتوا و حتی فرم است. وقتی برای اهل بیت (ع) شعر می‌گوییم کاملا متفاوت‌تر از دیگر اشعار است و باید شأن و مقام این بزرگواران را در نظر داشته باشیم.

**چقدر پشت اشعاری که در مدح اهل بیت (ع) است پژوهش وجود دارد، یا حسی و تجربی است؟

شعری را که برای اهل بیت (ع) می‌گویم، سعی می‌کنم پیش از آن مطالعات مذهبی را داشته باشم و با آگهی لازم از سیره ائمه اطهار پیش بروم. خط قرمز‌های زیادی در این عرصه وجود دارد که باید شأن اهل بیت (ع) را هم حفظ کنیم.

**پژوهش و مطالعاتی که تا امروز در زمینه شعر آیینی انجام شده، چقدر راضی کننده بوده و امروز در چه جایگاهی قرار دارد؟

تا امروز اتفاقات زیادی در این عرصه رخ داده است، اما هرچه مطالعات و کار انجام شود باز کم است، فعالیت در این زمینه باید بیشتر باشد.

عاشقانه‌ترین شعر، شعر در مدح اهل بیت (ع) است/ ضعف خوش سلیقگی در مباحث فرهنگی داریم
ما باید کاری بسازیم که جوان‌ها جذب اهل بیت (ع) و مراسمات ائمه اطهار (ع) شوند

**چقدر مستمع برای شما ارزشمند است؟

در وهله اول اهل بیت (ع) برایم ارزشمند هستند و بعد از آن مستمع، به ویژه مستمع جوان برایم ارزشمند هستند و خودم را متعهد به مستمع جوان می‌دانم. ما باید کاری بسازیم که جوان‌ها جذب اهل بیت (ع) و مراسمات ائمه اطهار (ع) شوند.

جدای از بحث شعر و نوحه، به نظر من، ما در کار فرهنگی ضعف خوش سلیقگی داریم و باید کاری کنیم که جوان‌ها جذب هیئت شوند. مخاطب جوان را باید جذب کرد تا سیره و معارف اهل بیت (ع) را به آن‌ها منتقل کنیم. ما می‌بینیم در بحث شعر و نوحه که برای اربعین داشتیم چگونه حماسه آفرید و سال به سال زائران اضافه شدند و مراسم اربعین حسینی پرشورتر برگزار شد، درست همانند کاری است که حاج صادق آهنگران در هشت سال دفاع مقدس انجام می‌داد و جوانان را جذب جبهه‌ها می‌کرد.

انتهای پیام

captcha