حضرت زهرا(س) دفاع مستدل و عقلانی از ولایت داشتند
کد خبر: 3790134
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
آیت‌الله توکل:

حضرت زهرا(س) دفاع مستدل و عقلانی از ولایت داشتند

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: نه حجاب و عفاف حضرت زهرا(س) مانع از دفاع از ولایت شد و نه دفاع از ولایت، مانع حجاب و عفاف ایشان شد و آن حضرت به صورت عقلانی و مستدل به دفاع از ولایت پرداختند.

حضرت زهرا(س) دفاع مستدل و عقلانی از ولایت داشتندبه گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدرحیم توکل، در درس اخلاق که ویژه استادان بخش زبان فارسی در مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار شد، ضمن اشاره به آیات نخستین سوره مبارکه حج گفت: خداوند متعال در این آیات ضمن تأکید بر عظمت زلزله قیامت، مردم را بر تقواپیشگی در محضر الهی سفارش می‌فرماید.
وی، در ادامه، با تأکید بر این که خطاب «یا ایها الناس» متوجه عموم مردم است و مؤمن، کافر و منافق را با هم دربر گرفته است، اظهارکرد: خطاب با همه مردم اعم از مؤمن، کافر یا افراد موجود و افرادی است که در آینده خواهند بود.
آیت‌الله توکل با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ»افزود: در این آیه فرمود از پروردگارتان بپرهیزید، یعنی کافر بپرهیزد و ایمان آورد و مؤمن بپرهیزد و در کیفر مخالفت با اوامر و نواهی او در فروع اندیشه کند. آن گاه در تعلیل کلام خودمی فرماید: همانا زلزله قیامت امر عظیمی است؛ مراد از «زلزله»، همان حرکت هول‌انگیز و شدید لایه‌های پوسته زمین است و مراد از «ساعت»، قیامت و آخرین موقف دنیاست.
نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: آشکار است که این دعوت از راه بیم دادن و انذار از رستاخیز است که زلزله یکی از شرایط وقوع آن به شمار می‌رود.
سخنران درس اخلاق مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی با اشاره به این که وقوع قیامت با حرف «انّ»، نشان از تأکید بر وقوع این واقعه عظیم و حتمی دارد، تصریح کرد: صفت عظیم، تأکید دیگری بر بزرگی واقعه قیامت دارد.
وی با بیان این که با غافلان باید صریح سخن گفت و به آنان هشدار داد، یادآور شد: راه نجات از خطرهاى قیامت، تقواست و خدای متعال در زمینه عذاب قیامت، هیچ تعارفی با کسی ندارد؛ برای نمونه، حضرت نوح(ع) یکی از پیامبران اولوالعزم بودند، ولی وقتی فرزندش نافرمانی خدا را کرد، مستحق عذاب الهی شد.
آیت‌الله توکل یادآور شد: امام خمینی(ره) در کتاب اربعین خود در مورد مقایسه آتش در دنیا و آخرت تصریح می‌دارند: تمام آتش دوزخ و عذاب قبر و قیامت و غیر آنها را که شنیدی و قیاس کردی به آتش دنیا و عذاب دنیا، اشتباه فهمیدی، بد قیاس کردی.
وی افزود: آتش این عالم، امر عرضی سردی است. عذاب این عالم خیلی سهل و آسان است. ادراک تو در این عالم ناقص و کوتاه است. همه آتش‌های این عالم را جمع کنند، روح انسان را نمی‌تواند بسوزاند. آن جا آتشش علاوه بر این که جسم را می‌سوزاند، روح را می‌سوزاند، قلب را ذوب می‌کند، فؤاد را محترق می‌نماید و همه محصول اعمال انسان است.
استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر این که اگر برگه ولایت در اعمال ما نباشد، هیچ یک از اعمالمان مورد پذیرش خداوند متعال قرار نخواهد گرفت یادآوری کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در این زمینه می‌فرمایند: ای علی، اگر بنده‌ای به مدت عمر حضرت نوح(ع) خدا را عبادت کند و همانند کوه احد طلا داشته باشد و آن را در راه خدا انفاق کند و آن قدر عمرش طولانی شود که در این مدت هزار حج پیاده انجام دهد، سپس بین صفا و مروه مظلوم کشته شود، ولی تو را دوست نداشته باشد و ولایت تو را نداشته باشد، بوی بهشت را استشمام نمی‌کند.
آیت‌الله توکل به بحث ولایتمداری حضرت زهرا(س) نیز اشاره کرد و یادآور شد: حضرت زهرا(س) مظهر پاکدامنی، عصمت، حیا و عفت هستند؛ حضرت زهرا(س) وقتی بحث ولایت پیش می‌آید، مدافع امامت شدند و با بیان خطبه‌هایی که در جمع مهاجران و انصار بیان فرمودند، از ولایت و امامت بسیار کوبنده و مستدل دفاع کردند.
وی تصریح کرد: حضرت زهرایی که مجلسی را که شخص نابینا در آن حضور دارد، ترک می‌فرمایند، زهرایی هستند که شخصاً نزد «معاذبن جبل»، از اصحاب پیامبر گرامی اسلام(ص)، رفتند و از ایشان مددخواهی نمودند، ولی وی از کمک کردن به دختر رسول خدا(ص) خودداری کرد.
آیت‌الله توکل، در پایان، اظهارکرد: نه حجاب و عفاف حضرت زهرا(س) مانع از دفاع از ولایت شد و نه دفاع از ولایت، مانع حجاب و عفاف ایشان گشت؛ از این رو، هیچ یک از این وظایف مانع از عمل به وظیفه دیگر نمی‌شود.
انتهای پیام  
captcha