برخی فیلم‎اولی‎ها آرمان‎های انقلاب را هدف قرار داده‎اند/ انتقاد از حضور ایران در اسکار/ مراکز دینی به کمک هنر هفتم بیایند
کد خبر: 3790160
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
انتقادهای تند بحرانی از وضعیت امروز سینما؛

برخی فیلم‎اولی‎ها آرمان‎های انقلاب را هدف قرار داده‎اند/ انتقاد از حضور ایران در اسکار/ مراکز دینی به کمک هنر هفتم بیایند

گروه هنر ــ شهریار بحرانی در نشست «سینمای چهل ساله ایران و بایدهای سینمای آرمانی» با طرح این پرسش که چرا ما باید جشنواره‎ای داشته باشیم که درآن جوانان فیلم اولی بیایند و با تندترین کلمات انقلاب و آرمان‎هایش را زیر سؤال ببرند، به تندی از وضعیت امروز سینمای کشور انتقاد کرد.

برخی فیلم‎اولی‎ها آرمان‎های انقلاب را هدف قرار داده‎اند/ انتقاد از حضور ایران در اسکار/ مراکز دینی به کمک هنر هفتم بیایندبه گزارش ایکنا، در ادامه سلسله جلسات ماهانه فرهنگ مهدوی نشست «سینمای چهل ساله ایران و بایدهای سینمای آرمانی» امروز 25 بهمن‌ماه، در سالن سوره مهر حوزه هنری برگزار شد. در جلسه یکصد و بیست و نهم که به همت مؤسسه فرهنگی موعود عصر (عج) برگزار شد، شهریار بحرانی به عنوان کارشناس حضور داشت که سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد: بررسی چهل سال سینمای انقلاب کاری دشوار است، زیرا نیاز به زمان زیادی است تا بتوان کار دقیقی انجام داد، ولی به هر حال تلاش می‌کنیم در همین مدت موجود ارزیابی خوبی از موضوع داشته باشیم.

وی افزود: وقتی می‌خواهیم به فیلمی نگاه کنیم ابتدا باید ببینم با چه منظری می‌خواهیم فیلم را نقد کنیم. یکی از روش‌ها که بسیار جواب هم داده، فشرده‌کردن فیلم است تا با ارزیابی کلی آن بتوان عصاره فیلم را نقد کرد. حال تصور کنید قرار باشد 80 فیلم را به صورت فشرده ارزیابی کنیم یا اینکه چهل سال سینمای را ارزیابی کنیم. آیا این کار را می‌توان انجام داد؟ نظر من این است که عصاره سینمای ایران در 40 ساله گذشته با آرمان‌های مورد نظر انقلاب همخوانی لازم را ندارد.

کارگردان «ملک سلیمان(ع)» ادامه داد: به نظر می‌رسد فیلم‌های تولیدی ارتباطی با معجزات الهی انقلاب ندارند؛ چهل سال سینمای ایران با فیلم‌های ملودرام حرکت کرد که این اتفاق نیز بنا به خواست عده‌ای بود که می‌خواستند سینما را به سمت خاصی هدایت کنند، البته آثار خوبی هم در سینما وجود دارد، اما تولید این کارها نیز به نوعی پوشش آثار معاندانه است تا شرایط را عادی جلوه دهند. در این رابطه مقام معظم رهبری بارها به پروژه نفوذ اشاره داشته‌اند؛ نفوذی که در میان مسئولان فرهنگی شکلی جدی به خود گرفته است.

بحرانی درباره رویکرد هالیوود هم چنین توضیح داد: از سال 2000 در آمریکا رویکردی جدی آغاز شده که در آن با پخش آثار ابر قهرمانی در پی تخدیر ذهن جوانان سراسر دنیا هستند. در این میان بر خلاف دستورات رهبری که تأکید دارند فیلم آمریکایی از تلویزیون پخش نشود، فیلم‌های متعدد آمریکایی روی آنتن شبکه‌های مختلف تلویزیون می‌رود! در این تولیدات از ابزارهای تخیلی برای جذب مخاطب سود می‌برند. برای مثال در فیلم‌های «هری پاتر» یا «سوپر من» یا «بتمن» و... تلاش کرده‌اند قهرمانان مورد نظر خود را تبلیغ کنند؛ اتفاقی که متأسفانه با توفیقاتی هم همراه بوده است.

این فیلمساز ادامه داد: سینمای غرب در پی آن است که انسان را از انسان بودن خوش شرمنده کند لذا فیلم‌هایی نظیر «آواتار» هم ساخته می‎شود، همچنین در فیلم‎های اخیرشان تصاویر انبیا الهی را هم به صورت مخدوش نشان می‎دهند. قدم دیگر هالیوود این است که تعامل و تماس با جن را رسیدن به موفقیت نشان می‎دهند، البته  در این میان کارهای فاخر و عظیمی هم تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: در شرایطی که آمریکا چنین سرمایه‌گذاری برای تسخیر فرهنگی دنیا کرده، باید ببینیم ما چه کاری انجام داده‌ایم؟ آنچه که به نظر می‌رسد ما در عرصه رقابت با هالیوود موفق نبوده‌ایم و این شکست در حالی است که الگوهای بسیار خوبی نظیر غلامرضا تختی و ... داریم؛ باید در فیلم‌های خود نشان دهیم اگر آمریکایی‌ها الگوهای دروغین دارند ما الگوهای واقعی و حقیقی داریم، همچنین در کنار آن باید الگوهای قرآنی را مطرح کنیم.

بحرانی با بیان اینکه هنرمندان باید از قرآن به عنوان منبع استفاده کنند، گفت: مراکز دینی باید به سینماگران کمک کنند تا با قرآن بهتر و بیشتر آشنا شوند، چون تا زمانی که خوراک مناسب در اختیار سینماگران قرار ندهیم، نمی‎توان اعتراضی نسبت به آن‌ها داشته باشیم. مطلب دیگر اینکه ما در فیلم‌هایی که درباره رسولان الهی می‌سازیم رسولان را پیرمردانی تصویر می‌کنیم که رنجور هستند، در صورتی‌که پیامبران با قدرت، دنیای پیرامون خود را تغییر دادند، پس لازم است چهره‌ای با صلابت از پیامبران نشان دهیم.

این سینماگر تأکید کرد: جشنواره‌هایی که در غرب وجود دارد با ساختار و فرهنگ غرب برگزار می‌شود، اما متأسفانه ما در سینمای کشورمان از ساختار سینمای غرب برای هنر هفتم خود بهره برده‌ایم. این تقلید را متأسفانه در تلویزیون هم می‌بینیم. برای مثال اجرای اخبار ما همانند اجرایی است که در بی بی سی می‎بینیم. این وضعیت در حالیست که الگوهای آن‌ها به هیچ وجه با آرمان‌های انقلاب همخوانی ندارد.

وی افزود: من الگوپذیری سینمای کشورمان بعد از انقلاب را با دیدن فیلم «گل‌های داوودی» مشاهده کردم؛ فیلمی که همان الگوهای قبل را داشت با این تفاوت که ظاهر آدم‌ها محترم است. در این میان سؤالی دارم چرا ما باید جشنواره‎ای داشته باشیم که درآن جوانان فیلم اولی بیایند و با تندترین کلمات انقلاب و آرمان‎هایش را زیر سؤال ببرند. این هجمه فرهنگی در شرایطی است که ما جشنواره‌هایی نداریم که در آن از خلبانان یا آتش‌نشانان تقدیر شوند.

بحرانی متذکر شد: بسیار متأسفم که شرایط در سینما به گونه‌ای شده که برخی از خانواده‌ها از بردن فرزندان خود به سینما پرهیز می‌کنند، چون باور دارند آثار حاضر مخرب هستند، پس در چنین شرایطی چرا باید اجازه داده شود این تولیدات برای جامعه به نمایش درآید؟ آیا نمایش فیلم‌هایی که در آن دین یا حجاب به سخره گرفته می‎شود، صحیح است؟ سؤال دیگری که من از مسئولان دارم این است که چه اصراری داریم تا فیلم‌هایمان در اسکار شرکت کنند؟ دلیلم برای این گفته این است که ما نباید به فضای دشمن وارد شویم، بلکه باید فضای متناسب با گفتمان خود را ایجاد کنیم.

وی در انتهای سخنانش تصریح کرد: در بحث فرهنگ باید از نیروهای بسیار خبره و آگاه استفاده شود. این ویژگی نیز تنها به تدین خلاصه نمی‌شود، چون جدا از دین باید افرادی که در حوزه فرهنگ فعالیت می‎کنند آگاه و سیاست‌مدار باشند.

همچنین، در پایان این مراسم از کتاب جدید مؤسسه فرهنگی مهدی موعود(عج) با عنوان «فراماسونری در صحنه حیات سیاسی، اجتماعی ملت‌ها» نوشته اسماعیل شفیعی سروستانی رونمایی شد. 

انتهای پیام

captcha