خدمات داوطلبی راهی برای بهبود اخلاق پزشکی/ ابن‌سینا مشکلات پزشکی را چگونه حل می‌کرد
کد خبر: 3790234
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲
تابعی بیان کرد:

خدمات داوطلبی راهی برای بهبود اخلاق پزشکی/ ابن‌سینا مشکلات پزشکی را چگونه حل می‌کرد

گروه سلامت ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ترویج خدمات داوطلبانه را راهکاری برای بهبود اخلاق پزشکی دانست.

ایجاد بانک داولبی در شیراز/ خدمات داوطلبی راهی برای بهبود اخلاق پزشکیسید ضیاءالدین تابعی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن انتقاد از وضعیت کنونی اخلاق پزشکی اظهار کرد: اخلاق پزشکی تا پیش از رنسانس از ضعف بری و فاقد هرگونه مشکلی بود چرا که برگرفته از پزشکی ابن‌سینا بنیان بود، اما پس از رنسانس و آغاز دوره روشنگری، افول آن آغاز شد.
وی افزود: پزشکی ایران نیز در حال حاضر یک پزشکی وارداتی بوده و الزاما اخلاق آن نیز وارداتی است، لذا ضعف‌هایی نیز که در آن دیده می‌شود، از وارداتی بودن نشئت می‌گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: اخلاق پزشکی به شرطی درست می‌شود که جنبشی آغاز و قرآن و عترت را به معنای حقیقی کلمه وارد کرده و آن را مبنای عمل قرار دهیم.
ابن‌سینا مشکلات عرصه پزشکی را چگونه رفع می‌کرد؟
وی تأکید کرد: ما از قرآن و عترت استفاده ابزاری کرده و کسی در آن تدبر نمی‌کند، ابن سینا زمانی که در عرصه پزشکی به مشکلی برمی‌خورد، دو رکعت نماز خوانده و چند آیه قرآن تلاوت می‌کرد و در آن تدبر می‌کرد، اما ما خیلی در قرآن تدبر نمی‌کنیم.
این چهره ماندگار پزشکی کشور بیان کرد: ما از لحاظ جنبه‌های نظری وضعیت خوبی در اخلاق داریم، اگر در آن یک خانه تکانی داشته باشیم و به صورت عملیاتی آن‌ها را به کار ببندیم، وضعیت اخلاق پزشکی بهبود پیدا می‌کند.
وی یادآور شد: اخلاق پزشکی ما منفک از اخلاق عمومی نیست، اخلاق عمومی دچار یکسری مشکلات بوده و در همین راستا اخلاق پزشکی نیز دچار مشکل شده است. نیازمند یک روش مانند خدمت رسانی در دوره جنگ که ایثار جای خود را به هر چیزی داده بود، هستیم.
خدمات داوطلبانه به ترویج اخلاق پزشکی کمک می‌کند
تابعی با بیان اینکه انجام خدمات داوطلبانه به ترویج اخلاق پزشکی کمک می‌کند، گفت: باید بستر انجام خدمات داوطلبانه برای پزشکانی که خواستار انجام این نوع خدمات هستند را ایجاد کنیم، در این راستا قرار است در شیراز یک بانک اطلاعاتی برای انجام خدمات داوطلبانه به نام بانک داوطلبی ایجاد شود.
انتهای پیام
captcha