امید واقع‌بینانه و خوش‌بینی مؤمنانه روح بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب است
کد خبر: 3790257
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
خطیب جمعه تهران:

امید واقع‌بینانه و خوش‌بینی مؤمنانه روح بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب است

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران، در تشریح ابعاد و ویژگی‌های بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر عزیزمان در این بیانیه امید واقع‌بینانه و خوش‌بینی مؤمنانه را به منزله روح و رکن اصلی که برخاسته از خودآگاهی، خودباوری، ایمان به خدا، شناخت سنت‌های الهی و تجربه شگرف انقلاب اسلامی است مد نظر قرار دادند.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران در مصلای امام خمینی(ره) با بیان اینکه در آستانه چله دوم انقلاب کبیر اسلامی خداوند متعال هدیه بزرگ و دوست‌داشتنی به ملت ما داد، گفت: امیدوارم خداوند توفیق قدرشناسی از این نعمت را به ما کرامت کند. رهبر حکیم و عالی‌قدرمان درپاسخ به این سؤال که در ادامه راه چگونه می‌توانیم شکرگزار نعمت انقلاب بزرگ اسلامی باشیم در قالب یک بیانیه به عنوان گام دوم انقلاب اسلامی به ملت شریف و عزیز ایران هدیه دادند.

وی ادامه داد: صادرکننده این بیانیه یک رهبر الهی، عارف، باصفا، شجاع، ولی فقیه زمان، دارای تجربه عالی مدیریت ولایی، حکیم، ژرف‌نگر، مصلح، یک مجاهد کارکشته پیر با بیش از 55 سال سابقه مجاهدت، در اوج فرزانگی و فرهیختگی، با اشراف تاریخی، شناخت از جهان معاصر و تاریخ ملت‌ها، سرشار از مهربانی و احساس پدری و بهره‌مند از قلم استوار هستند که آرزوهای بزرگ ملت عزیز ما و مسیر طی شده، شرایط کنونی و مسیر پیش رو در یک نقشه راه روشن خلاصه کرده و در اختیار ملت عزیز و عالی‌قدر قرارداده است.

حاج علی‌اکبری اظهار کرد: ملت ما امروز از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی و به تعبیر زیبای رهبری، از خون‌آوردها بهره وافر دارد، چالش‌ها، آسیب‌ها، بحران‌ها و غفلت‌هایی را پشت سر گذاشته و پیروزی‌ها و فتوحات فراوانی را به دست آورده و آماده انتقال میراث عظیم انقلاب اسلامی در نقطه آغاز شکوفایی و در خشش آن در چهل ساله اول به نسل جوان جدید باطراوات از راه رسیده است. قرن 15 به اذن خداوند قرن طلوع و استقرار تمدن نوین اسلامی به دست باکفایت ملت عزیز و شریف ایران خواهد بود.

خطیب جمعه تهران در تشریح این بیانیه گفت: رهبر عزیزمان در این بیانیه امید واقع‌بینانه و خوش‌بینی مؤمنانه را به منزله روح و رکن اصلی که برخاسته از خودآگاهی، خودباوری، ایمان به خدا، شناخت سنت‌های الهی و تجربه شگرف انقلاب اسلامی است مد نظر قرار دادند. این درست در نقطه مقابل تحقیر تاریخی و ملی است که ملت ایران بر اثر حاکمیت مستکبران و دستگاه ستمشاهی به آن مبتلا شده بود و سال‌ها تحمیل کرده بودند که نمی‌شود و نمی‌توانید، اما این روح خودباوری به ملت ما برگشت و در این پیام و بیانیه نورانی خلاصه شد که توانستیم و می‌شود و خواهیم توانست.

وی ادامه داد: این بیانیه ویژگی‌ها و ابعاد قابل توجهی دارد. از یک سو عقلانیت، حکمت و ژرف‌نگری بر آن حاکم است و بسیار پخته، نغز، مستدل، منطقی و مستند به سنت‌های الهی و تجارب روشن انقلاب اسلامی است. از طرف دیگر با یک بیانیه و منشور جامع مواجهید که جامعیت کم‌نظیری دارد؛ ابعاد فقاهتی، الهی، تمدنی و تاریخی، جامعه‌شناختی، تربیتی، آسیب‌شناسانه و جهادی و حماسی.

حاج علی‌اکبری افزود: علاوه بر این‌ها زیبایی و روایی متن بیانیه فوق‌العاده است. این بیانیه مملو از آرایه‌های هنری و بدون تکلف است. زیباترین واژه‌ها، ترکیب‌های بدیع، استعاره‌های استادانه، متنی متین، عمیق، روان، دلنشین و البته فشرده و خلاصه به عنوان نقشه راه در دسترس من و شما و نسل جوان قرار دادند.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: ویژگی بعدی این بیانیه، ارائه روایتی متفاوت، خلاقانه، نوآورانه، هنرمندانه و بدیع از انقلاب اسلامی است. آن تبیین فوق‌العاده، دلبرانه، افتخارآمیز، عمیق و ژرفی که در این بیانیه درباره انقلاب اسلامی انجام شده یک روایت به‌روز و پیش‌برنده، فعال و مستند و باورپذیر و کاملا واقع‌بینانه و منصفانه بوده است که در اختیار ماست. در عین حال این بیانیه آرمان‌گرا، افق‌گشا و مسئولیت‌آفرین و سرشار از امید و طراوت است. به عبارتی تکلیف را روشن می‌کند.

وی تأکید کرد: نکته بدیع و زیبای نهفته در این بیانیه مسئله انتقال هوشمندانه میراث عظیم انقلاب اسلامی به نسلی است که در حال رسیدن از راه است و آن نقطه چالشی همه انقلاب‌هاست. اگر ملتی بتواند این کار را به شایستگی انجام دهد به نتایج عالی دست پیدا کرده است. ویژگی دیگر، صداقت و صراحت انقلابی است که در متن این بیانیه مشاهده می‌شود. متواضعانه و صادقانه کاستی‌ها و نقص‌ها را می‌پذیرد و انعطاف انقلابی را به عنوان یک روش نقد و بررسی دشواری‌ها و آسیب‌ها را پیش رو قرار می‌دهد.

حاج علی‌اکبری ابراز کرد: این متن فاصله گرفتن از روح و حقیقت انقلاب و عمل و مدیریت انقلابی را علت چالش‌ها و غفلت‌های پشت سرگذاشته شده می‌داند. در این بیانیه انصاف، صداقت و صراحت به خوبی قابل مشاهده است و در عین حال این بیانیه بسیار باصلابت، استوار، محکم و عزیزانه نوشته شده است. سراسر این پیام سرشار از روح صلابت انقلابی است که حکایت از ایستادگی، مقاومت هم در مسیر طی شده و هم به مثابه نسخه نجات و رهایی و رفتن به سوی قله‌ها برای آینده دارد.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: صبر انقلابی، حفظ هویت انقلابی، عدالت‌ورزی و فسادستیزی در درون و عزت، حکمت و مصلحت در برابر دیگران از دیگر نکات مهم این بیانیه است. پیام روشن این بیانیه این است که انقلابی‌تر بمانیم، بیشتر پیشرفت کنیم.

وی با بیان اینکه این بیانیه وظیفه‌ساز و مسئولیت‌آفرین است، گفت: بیانیه 7 توصیه مأموریتی دارد و رهبر عزیز، حکیم و عالیقدرمان رسالت امت را در ادامه راه مبتنی بر امید واقع‌بینانه در علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد مقاومتی، استقلال و آزادی، عدالت و مبارزه با فساد، عزّت ملی و در سبک زندگی به زیبایی ترسیم کردند و در 6100 واژه با یک پرداخت فوق‌العاده ارائه شده است.

حاج علی‌اکبری اظهار کرد: در تمام این بیانیه عاطفه و محبت موج می‌زند و با تعابیر بسیار شیرین که حکایت از عواطف سرشار امام و ولی امر نسبت به عموم ملت و به ویژه جوانان دارد. مخاطب این بیانیه همه هستند. اولاً دشمنان ما به کوری چشم خود ببیند که در وقتی که در حال صحبت از فروپاشی انقلاب هستند، رهبری و ملت نقشه چهل سال آینده را ترسیم می‌کنند و حکایت تمدن نوین اسلامی را به رخ می‌کشند.

وی افزود: همچنین پیام روشنی به ویژه در 22 بهمن که فتح بزرگ دیگر ملت و شکست و رسوایی جدی استکبار بود، دارد. آن‌ها در سیرک مسخره ورشو در کنار هم بنشینند و بشنوند. یک ملت در حال طراحی آینده پرافتخار خودش به سوی قله‌های افتخار است. این بیانیه دوستان ملت ایران را کاملا به یک نقشه راه سعادت و خوشبختی مجهز می‌کند. این بیانیه عموم ملت ایران را به ادامه راه طبق یک نقشه روشن با دشمن‌شناسی، امید، نشاط، اراده و انتخاب‌های آگاهانه دعوت می‌کند.

خطیب جمعه تهران درباره پیام این بیانیه به مسئولان و مدیران کشور گفت: مسئولان و مدیران مخاطبان ویژه این بیانیه هستند. مدیران نسل فعلی باید حلقه مدیریتی را برای حضور نسل جوان، مؤمن، اگاه و انقلابی باز کنند. مدیران فعلی باید به نصاب مدیریت جهادی و انقلابی برگردندو خودشان را به آن تراز در پاک‌دستی، ساده‌زیستی، عدالت‌خواهی، فسادستیزی و زیست مردمی برسانند و متواضعانه خطاهای خود را بپذیرند و عذرخواهی کنند. همچنان که در این متن مسیر به خوبی به آن‌ها نشان داده شده است و خطوط اصلی این نقشه پرافتخار به عنوان دستور اقدام ملی قرار بدهند و در برنامه‌ریزی‌ها، سیاستگذاری‌ها و قانوگذاری‌ها از این ظرفیت استفاده کنند.

وی یادآور شد: مخاطب این نامه به صورت خاص و ویژه جوانان عزیز و رشید و شایسته ما هستند که سازندگان چله دوم انقلاب و صاحبان و آفرینندگان تمدن نوین اسلامی در قرن 15 خواهند بود. رهبر خردمند، جوان‌شناس، جوان‌باور و جوان‌باور ما که شدیدا به جوانان جامعه دلبسته است، یک مربی عالیقدر است که خوب جوان را می‌شناسد و از آفاق ذهن، روحیه ، آرمان‌خواهی و دلشوره‌های جوانان باخبر است و بهتر از هرکسی از رویش‌های عظیم انقلاب و فتح‌الفتوح شگفت‌انگیز انقلاب اسلامی در تربیت یک نسل جوان متفاوت مطلع است و فرمودند من با هزاران نفر از این جوانان در کشور آشنا هستم و از ظرفیت‌های عظیم ملت در این بخش آگاهم.

حاج علی‌اکبری ابراز کرد: این سرمایه بزرگ که در ساختار جمعیتی کشور است و حدود 36 میلیون جمعیت کشور تا آستانه چهل سالگی است و یک جمعیت باطراوت و بانشاط را به کوری چشم دشمنان که گرفتار پیری جمعیت هستند به رخ آن‌ها می‌کشد. رهبر عزیز ما روی سخن را با جوانان قرار می‌دهد که دشمن هم اتفاقا به استحاله هویتی همین نسل دلبسته است.

وی یادآور شد: مسئولیت تحقق آرمان‌های انقلاب با جوانان است تا حلقات افتخار ملت عزیزمان را تکمیل کنند. امیدواریم خود جوانان به میدان بیایند و نگذارند این بیانیه منزوی و بایکوت شده و دست کم گرفته شود و قدرشناسانه و جوانانه وارد میدان شده و تبیین هنرمندانه کنند و خودشان مسئولیت تعریف کنند و نقشه راه انتخاب کند و از این نامه با استفاده از تجارب نسل اول و دوم انقلاب، استنباط و اجتهاد کنند. امیدواریم در انجام این قدرشناسی هم ملت ایران و به ویژه نسل جوان موفق باشد.

حاج علی‌اکبری در پابان بیان کرد: باید به بخش بخش این بیانیه پرداخته شود و امیدوارم نهادها از جمله آموزش و پروش، جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی به میدان بیایند و ائمه جمعه عزیز هم آن را مطالعه کنند. همچنین از سوی ملت رشید و شهیدپرور عزیز ایران از همه عزیزانی که در اقصی نقاط عالم در فجر چهلم ملت ایران همایش عظیم شکر و جشن پیروزی ملت ما را برگزار کردند و امتداد جهانی این انقلاب بزرگ را به رخ مستکبرین کشیدند تشکر کنیم و به ویژه از سید مقاومت به شایستگی به میدان آمد باید تشکر ویژه‌ای کرد.

بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه با اشاره به حضور پرشکوه ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن گفت: ملت ایران هفته گذشته یکی از زیباترین جلوه‌های تقوای جمعی را به نمایش گذاشت. تقوا برای یک ملت مؤمن و جامعه انقلابی دارای جلوه‌های گوناگونی است. وقتی یک ملت بزرگ به لطف خدا از نعمتی بزرگ بهره‌مند می‌شود تقوا و ایمان به انها حکم می‌کند که یک شکر بزرگ به ساحت قدس ربوبی تقدیم کند.

وی ادامه داد: از ملتی که از چنگال فرعونیان و حاکمیت ستمگران نجات پیدا می‌کند و طعم آزادی و استقلال را می‌چشد و در پرتو استقرار ولایت الهی به بسیاری از ارزوهای خودش می‌رسد ودر مسیر فتح قله‌های بزرگ قرار می‌گیرد به مناسبت تقوای جمعی انتظار یک شکر بزرگ جمعی می‌رود. طبق آیه قرآن اگر اهالی یک سرزمین وقتی در معرض بزرگترین نعمت الهی قرار می‌گیرد به بزرگترین وظیفه تقوایی دعوت می‌شوند.

حاج علی اکبری اظهار کرد: خدا در آیات نخستین سوره ابراهیم، حکایت رهایی یک ملت از چنگال فرعونیان تبهکار به میان می‌اورد و در ضمن بیان آن ماجرا، سخن از رهایی یک ملت از بند ظلمات به سوی نور با حضور ولی خدا و پیامبر خدا می‌کند. مردم از ظلمات طاغوت به نور ولایت الهی خارج می‌شوند و یک نجات بزرگ اتفاق می‌افتد. چنین روزی، روز طلوع قدرت خدا و یوم‌الله است که در حقیقت روز تجلی اراده و امر پروردگار متعال است.

وی تصریح کرد: اگر جامعه‌ای یوم‌الله را درک کرد، یعنی بزرگترین نعمت خداوند که آزادی از چنگال طاغوت و قرارگرفتن در سایه‌سار ولایت الهی است، به تقوایی که متجلی در شکر است، دعوت می‌شود. الان خداوند به شما برای انجام مراسم بندگی در قالب شکر و سپس از نعمت رهایی و آزادی فراخوان می‌دهد و اگر این نعمت عظمی را سپاسگزاری کردید خدا جامعه شما را توسعه و بسط می‌دهد و ظرفیت‌ها و استعدادهای شما را گسترش می‌دهد و به جوش می‌آورد؛ چه شکر قلبی، زبانی و عملی.

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: شکر عملی همان به میدان آمدن و پاسداشت جمعی این نعمت عظمی است. امروز پس از چهل سال از انقلاب اسلامی آن ملتی هستیم که آنت نعمت بزرگ شامل حال ما شد و ملت عزیز ما حق تقوا را در شکر نعمت ولایت الهی به جا اورد.

وی با بیان اینکه ملت ایران یک ملت قدرشناس و شاکر است، گفـ: ملت عزیز ما یک ملت شکور است. برای کسی به یوم‌الله رسید دو جلوه اصلی تقوا وجود دارد که باید به منزله دو بال باید به سمت قله‌های شرف و کرامت پرواز کند؛ صبر و شکر. این دو، رکن و ستون اصلی شکل‌گیری یک ملت برگزیده و مفتخر به ولایت الهی است. صبر ملت انقلاب‌کرده و به ولایت الهی رسیده را در برابرآفت‌ها و بحران‌ها حفظ می‌کند و شکر ظرفیت‌های یک ملت را شکوفا می‌کند و آنها را در مسیر تعالی قرار می‌دهد.

حاج علی‌اکبری ابراز کرد: قرآن کریم در آیه «یوم‌الله» از صبر و شکر استفاده متفاوتی کرده و آن را در قالب «صبار» و «شکور» به کار برده است. این صبر عادی نیست و صابر کافی نیست و باید صبار بود تا بتوان عقب‌ماندگی ناشی از سبک زندگی طاغوتی را جبران کرد و در برابر بحران‌ها مقاومت کرد و در برابر هواها و هوس‌هایی که انقلابی‌ها را زمین‌گیر می‌کند، ایستاد. چنین ملتی باید «شکور» باشد و سخن از شاکر نیست. این شکر فزاینده و گسترده و جامع و عملی است. ملت عزیز ایران در جربان نهضت اسلامی از این دو عنصر بهره وافر داشت و هم صبار بود و هم شکور.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه نماد شکر ملی ملت ایران 22 بهمن‌ها بوده است، گفت: 22 بهمن چهلمین سال در بین همایش‌های بزرگ شاکرانه ملت ایران جلوه بدیعی داشت. بعد از مرور الطاف الهی در این چهل سال و در نبرد سنگین رسانه‌ای، در معرض انواع وا قسام توطئه‌ها و در شرایط دشوار اقتصادی و دشمنی‌ها و تحریم‌ها و در شرایط خاص آب و هوای 22 بهمن، ملت ما یک حماسه فاطمی را خلق کردند و همه آمدند. 22 بهمن امسال بی‌نظیر بود و شمارندگان جمعیت در داخل و خارج بر کیفیت و کمیت این حضور سرافرازانه اذعان کردند و همه از اقوام، اصناف، سلیقه‌ها و نسل‌ها آمدند. به نظر می‌رسید شهدا هم در بین ملت هستند.

وی یادآور شد: ملت زودتر از وقت و خانوادگی آمدند و مخصوصا حضور نسل جو.ان شگفتی‌ساز بود. 22 بهمن امسال یک سجده شکر ملی و دو رکعت نماز شکر جمعی به ساحت قدس ربوبی از طرف یک ملت اگاه و صبور و خوش‌فکر و باوفا بود. یک عرض ادب به ساحت قدس حضرت ولی عصر(عج) به عنوان کارگردان اصلی صحنه انقلاب و صاحب اصلی این شکور بود. یک خداقوت عاشقانه به رهبر حکیم و عالیقدر انقلاب بود. یک دست‌مریزاد هوشیارانه به خادمان صادق ملت بود. یک بوسه عارفانه بر جبین شهدا و خانواده‌های شهدا و ایثارگران و جانبازان بود. یک لبخند مهر به مستضعفان عالم بود.

حاج علی اکبری تصریح کرد: در عین حال این حضور، یک توفان خشم و سیلی به یادماندنی بر چهره سیاه شیاطین و دشمنان ملت ایران و یک تحقیر تاریخی برای دشمنان بود. یک هشدار جانانه بر خائنان، کم‌گذاران، نفوذی‌ها و ناراضی‌تراش‌ها بود. حقیقتا حماسه‌ای بزرگ بود و امیدواریم خداوند ملت عزیز ما را به خاطر این صبوری، شکر، وفا و صفا در زمره انصار امام عصر(عج) قرار دهد.

وی در پایان این خطبه به شهادت رسیدن جمعی از سبزپوشان امنیت‌آفرین ملت ایران و پاسداران شجاع و رشید را در حمله تروریستی در جاده خاش و زاهدان تسلیت گفت.

انتهای پیام

 

captcha