زنگ خطر اضمحلال دینی فرهنگی ایرانیان در سوئد
کد خبر: 3790369
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰

زنگ خطر اضمحلال دینی فرهنگی ایرانیان در سوئد

گروه بین‌الملل ـ اهمیت تحقیق پیش رو نه از آن جهت است که عموم ایرانیان در اثر مهاجرت آرام آرام در فرهنگ محیط غرق می‌شوند؛ بلکه در اینجا سخن از ایرانیان متعهد و مؤمن است که با داشتن کوله بار ایمانی از سرزمین خود به سوئد آمده‌اند؛ اما کم کم باورهای دینی را فراموش کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در سوئد؛ یکی از دانشجویان متعهد وعلاقمند به اسلام و انقلاب که ارتباط نزدیکی نیز با نهادهای جمهوری اسلامی همچون رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مرکز اسلامی در استکهلم دارد، چندی پیش پیشنهاد انجام یک طرح مطالعاتی را داد که قرار شد در همکاری با دانشگاه امام حسین(ع) برای کسر خدمت خود انجام دهد.

رایزنی فرهنگی ایران در سوئد کوشیده است از ظرفیت دانشجویان برای تبیین و تشریح موضوعات مبتلابه و کمک به این دانشجویان با معرفی آنان زمینه همکاری بیشتر را فراهم آورد. اهمیت تحقیق پیش رو نه از آن جهت است که عموم ایرانیان در اثر مهاجرت آرام آرام در فرهنگ محیط غرق می‌شوند؛ بلکه در اینجا سخن از ایرانیان متعهد و مؤمن است که با داشتن کوله بار ایمانی از سرزمین خود به سوئد آمده‌اند و در ابتدای‌ امر بسیار مقید به اصول و شرایع دینی بوده‌اند؛ اما نتوانسته‌اند فرزندان خود را در قالب باورها و تربیت دینی تربیت کنند.

مطالعات این پژوهشگر که خود از جمله دانشجویان مقید است گویای گریز و ریزش 93 درصدی فرزندان افراد مؤمن و مقید شیعه و رویگردانی آنان از تقیدات دینی مذهبی پدران مؤمن خود است. او در طرح پیشنهادی خود می‌گوید: از حدود 45 سال پیش و با بالاگرفتن دامنه‌ انقلاب در ایران، کشور سوئد شاهد حضور ایرانیان مومن و شیعه مذهب بوده است.

سرمایه‌گذاری ایران

زندگی ایرانیان در این سالها و با پیروزی انقلاب، جنگ، حضور ایرانیان مخالف نظام و در نهایت فارسی زبانان افغانستانی، فراز و نشیب‌های بسیاری را به خود دیده است، ایران سرمایه‌گذاری قابل توجهی را با تأسیس دفتر ایران ایر، سفارتخانه، دفتر رایزنی فرهنگی، مدرسه فارسی زبانان، مدرسه آخر هفته فارسی و مرکز امام علی علیه السلام برای رفاه حال و پیوست فرهنگی ایرانیان مهاجر و نسل دوم ایرانیان در سوئد انجام داده است؛ این خدمات رضایت چشمگیر ایرانیان مهاجر را در پی داشته است، اما بررسی نگارنده این گزارش نشان می‌دهد در میان نسل دوم ایرانیانی که حضور بسیار پررنگی در برنامه‌های مذهبی داشته‌اند، میزان گسست دینی فرهنگی بالای 90 درصد بوده است.

تأسف بارتر آنکه، بیشتر این فرزندان که اکنون جوانان 20 تا 40 ساله هستند در مسجد و مدرسه آخر هفته مسجد و مدرسه مولوی هم سال‌ها درس‌های ایرانی و قرآن خوانده‌اند. بررسی میدانی نشان می‌دهد که برنامه فرهنگی مدارس دولتی چنان دقیق و حساب‌شده از پنج سالگی عمل می‌کند که به صورت خاموش روح دوگانگی فرهنگی و شک را از مهدکودک در دل کودکان می‌پروراند و آنها را آماده تقابل تمام عیار در 15 سالگی با تمام مظاهر تمدن و فرهنگ شرقی از جمله دین می‌کند. این نسل ایرانی مؤمن دیگر به مسجد نمی‌آید چندان با گذشته خود ارتباط برقرار نمی‌کند و البته پدر و مادر مؤمن او نیز چندان به تغییر آهسته واکنش نشان نمی‌دهد گویا خودشان نیز مشمول تغییر شده‌اند.

بررسی یک محقق انگلیسی که در حوزه علمیه قم تحصیل کرده است بر روی محتوای درسی این مدارس نشان می‌دهد که مفاهیم تدریس شده در این مدارس عادی سازی روابط همجنس را پشت سر گذاشته و اکنون تشویق به این امر را در پیش گرفته‌اند. به عنوان مثال، مشاهده می‌کنید که کتاب « Heather has two mommies » سارا دو مادر دارد. برای بچه‌های مهد کودک‌ها خوانده می‌شود.این کتاب  به کودک می‌گوید، می‌شود تو یک پدر و مادر زن داشته باشی در حالی که هیچ‌کدام آنان پدر یا مادر واقعی تو نیستند.

گسست دینی فرهنگی را رفع کنیم

وی هدف از تحقیق خود با همکاری رایزنی فرهنگی و مرکز اسلامی امام علی(ع) را چنین بیان می‌دارد که این مقدمه ما را بر آن می‌دارد تا برای حفظ فرزندان کنونی میهن که می‌توانند سفیر دین و فرهنگ ما باشند، چاره‌ای اندیشیده شود. او می‌گوید: ما بر آن هستیم با همکاری مرکز رایزنی فرهنگی ایران و مرکز اسلامی امام علی علیه السلام این گسست دینی فرهنگی را رفع کرده، فرزندانی تربیت کنیم که خود نه تنها پایبند به دین و فرهنگ والای ایرانی اسلامی باشند؛ بلکه بتوانند مردم کشور میزبان را نیز با این فرهنگ آشنا کرده و به سوی آن دعوت کنند.

این دانشجوی ایرانی برنامه کلی خود را در سرفصل‌های زیر می‌داند:

ـ تهیه سؤالات مناسب

مصاحبه با افرادی که در سوئد بزرگ شده‌اند، عرب، فارس، شیعه، سنی و کسانی که دین و فرهنگ خود را حفظ کرده‌اند؛ هر چند پایبندی عملی نداشته؛ اما قلبی آن‌ را می‌پذیرند.

ـ پردازش داده‌ها و تهیه سؤالات و نکات جدید

ـ مصاحبه براساس پسخورد از مرحله قبل

ـ نتیجه گیری و گزارش برای اقدام

البته از نظر رایزنی فرهنگی ایران در سوئد؛ تحقیق فوق و انجام مطالعات و تحقیقات از این نوع یک نیاز اساسی بوده و انجام اقدامات لازم مبتنی بر مطالعه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که باید بدان توجه جدی داشت.این نکته در میان جامعه مهاجر به کشور سوئد کاملا روشن است که در این میان ایرانیان مهاجر بیشترین تغییر فرهنگی را نسبت به جامعه عرب زبان‌ها و افغانستانی‌ها داشته‌اند.هم اینک یکی از معضلات برای نهادها، مسئولان فرهنگی دینی و سیاسی و مرکز اسلامی امام علی(ع) و دیگر مراکز اسلامی حضور بسیار کم رنگ ایرانیان حتی کسانی است که پیش از این در ارتباط با مرکز اسلامی و گاه خود از فعالان مراکز اسلامی بوده‌اند.

ریزش 90 درصدی ایرانیان در برنامه‌های دینی

هنگامی که به ترکیب جمعیتی شیعیان در مناسبت‌ها توجه می‌شود، دقیقا این ریزش 90 درصدی ایرانیان با حضور عرب زبانان و افغانستانی‌ها پوشش داده شده است. تحقیق فوق از آن جهت قابل توجه است که ایرانیان و حتی شیعیان متعهد و فرزندان آنان هیچ‌گاه دغدغه مالی و اقتصادی نداشته‌اند که رویگردانی آنان را از بعد مشکل اقتصادی دانست بلکه سؤالات فراوانی در این میان از لحاظ مطالعه روانشناختی ایرانیان و شخصیت و جامعه ایرانی تا روش شناختی مدل تربیتی جامعه و نظام آموزشی کشور مطرح است.نظام فکری و فرهنگی سوئد یک نظام سکولار اومانسیمی است که حتی اومانیسم دینی را برنمی‌تابد .جبهه مقابل کلیسای ضعیف لوتری که تنها سه درصد جامعه را جذب کرده به شدت از تأثیر نفوذ دین چه مسیحیت و یا سایر ادیان کاسته است. روشن است که جوامع مقید به هر نوع دیانت موجب علاقمندی همه پیروان ادیان به دینداری می‌شود و متقابلا و متأسفانه جوامع عاری از اعتقاد خود موجب بی اهمیتی و کم اهمیتی آحاد جامعه نسبت به دین می‌شوند.

انتهای پیام

captcha