آغاز به کار یک طرح ملی با مراسمی خلاقانه/ دانش‌آموزانی که تحسین وزیر را برانگیختند + عکس
کد خبر: 3790623
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
حاشیه‌نگاری از افتتاح پروژه «بازی و یادگیری»

آغاز به کار یک طرح ملی با مراسمی خلاقانه/ دانش‌آموزانی که تحسین وزیر را برانگیختند + عکس

گروه جامعه ــ مراسم رسمی آغازبه‌کار پروژه ملی «بازی و یادگیری» با درخشش دانش‌آموزان مدرسه پسرانه بهشت و حضور پررنگ اولیای دغدغه‌مند این مدرسه همراه شد.

آغاز به کار یک طرح ملی با مراسمی خلاقانه/ دانش‌آموزانی که تحسین وزیر را برانگیختند! + عکسبه گزارش ایکنا؛ مراسم آغاز به کار پروژه ملی «بازی و یادگیری» که ظهر امروز با سخنرانی سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، با حضور پررنگ دانش‌آموزان خلاق و اولیای دغدغه‌مند مدرسه پسرانه بهشت واقع در منطقه 11 تهران همراه بود.

مدرسه بهشت، یکی از هزار مدرسه‌ای که برای فاز اول پروژه ملی بازی و یادگیری انتخاب شده، سه کلاس درس خود را با کف‌پوش ویژه بازی و تحرک ورزشی، مفرش کرده و وسایلی به منظور بازی‌های هدفمند فکری و ریاضی در آن تعبیه کرده است. سیدمحمد بطحایی پس از ورود به این مدرسه بلافاصله وارد کلاس‌های بازی شد و دقایقی را با دانش‌آموزان کلاس اول و دوم دبستان به بازی فکری پرداخت.

وزیر آموزش و پرورش بعد از حدود نیم ساعت حضور در کلاس‌های بازی به سالن آمفی تئاتر واقع در طبقه زیرین مدرسه بهشت رفت و آماده شد تا در جمع انبوه اولیای دغدغه‌مند مدرسه و مدیران آموزش و پرورش به سخنرانی بپردازد. اما سبک و سیاق برگزاری این مراسم که مراسمی ملی به حساب می‌آمد، بسیار خلاقانه و متفاوت‌تر از برنامه‌های رسمی دیگر آموزش و پرورش بود؛ به گونه‌ای که هم خلاقیت و مهارت دانش‌آموزان تقویت شود و نیز جلسه، چارچوب خشک جلسات معهود و مسبوق را نداشته باشد.

تلاوت آغازین قرآن کریم در این برنامه رسمی به عهده دانش‌آموزی بود که با تلاوت مسلط، بااعتماد به نفس و زیبای خود تحسین حاضران و وزیر را برانگیخت. کسی که از لحاظ فنی با تلاوت قرآن آشنا بود، در لحظه پی می‌برد که قاری کوچک چقدر با اعتماد به نفس، وسط آیات، نَفَس می‌کشد، اما لحن خود را خراب نمی‌کند و فرازهایی را با تلفیق سبک استاد منشاوی و استاد شحات انور تلاوت می‌کند.

آغاز به کار یک طرح ملی با مراسمی خلاقانه/ دانش‌آموزانی که تحسین وزیر را برانگیختند! + عکس

در ادامه برنامه، مدیر مدرسه بهشت در سخنانی کوتاه از همه اولیاء و مربیانی که به علت تأخیر در حضور وزیر از تأخیر چند دقیقه‌ای آغاز برنامه دلخور بودند، معذرت‌خواهی کرد و توضیحاتی را درباره اهمیت طرح ملی «بازی و یادگیری» ارائه کرد. سپس نکته‌ای قابل توجه، نگاه همه را به خود جلب کرد. مجری‌گری برنامه، با یک دانش‌آموز مدرسه بهشت و یک معلم آموزش و پرورش به طور مشترک روی سِن انجام شد. مجری کوچک نشان داد که استعداد خوبی برای اجرا دارد و می‌تواند الگوی خوبی برای هم‌ سن و سال‌های خود در شکوفایی خلاقیت و اعتماد به نفس باشد.

مجری کوچک برنامه از هنرمندانی همچون: سارا روستاپور(خاله سارا)، مهدی باقربیگی (بازیگر قصه‌های مجید)، مجید گلی و علی فروتن (عموهای فیتیله‌ای) نام برد که برای پاسداشت آغاز به کار حرکت بزرگ و ملی بازی و یادگیری به مدرسه بهشت آمده بودند. هنرمندان، مورد تشویق پرشور حاضران در جلسه قرار گرفتند و به جمعیت اظهار ارادت کردند. سپس علی فروتن، هنرمند کشورمان در حوزه کودک و نوجوان به ایراد سخن پرداخت.

علی فروتن در سخنانی کوتاه با بیان اینکه باید خلاقیت و اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان را تقویت کنیم، گفت: وزیر آموزش و پرورش با وجود تمامی مشکلات، پای اجرایی‌شدن طرح بازی و یادگیری ایستاده است. من امروز اینجا آمده‌ام تا به نمایندگی از جامعه هنرمندان کشور، حمایت خود را از این اقدام اعلام کنم و از همه مردم و مسئولان درخواست کنم زیرساخت‌های موجود را برای تحقق آن، افزایش دهند. یک مسئله‌ بسیار مهم این است که معلمان زحمتکش ما باید به روش‌های نوین آموزش با استفاده از بازی مسلط شوند، در غیر این صورت، بهترین تجهیزات هم که فراهم شود، نتیجه خاصی به دست نمی‌آید.

در ادامه این برنامه، وزیر آموزش و پرورش نیز در سخنانی به لزوم تحول آموزش با بهره‌گیری از کار گروهی و بازی‌محوری اشاره کرد. او از مشکلات زیرساختی و موانع گفت، اما تأکید کرد که طرح بازی و یادگیری را پی می‌گیرد و سعی می‌کند برای حل موانع کار، برنامه‌ریزی کند. مراسم رسمی آغاز به کار پروژه ملی «بازی و یادگیری» با دعای سلامتی امام عصر(عج) که مجری کوچک برنامه آن را خواند، به پایان رسید.

دوست دارم به کلاس قرآن بروم

بلافاصله بعد از برنامه به سراغ قاری کوچک مراسم رفتیم؛ دانش‌آموز خوش‌صوتِ مدرسه شاهد فیروزکوهی که برای تلاوت به مدرسه بهشت دعوت شده بود خود را برای خبرنگار ایکنا این گونه معرفی کرد: من، سیدمحمد حسینی، کلاس پنجم دبستان هستم. معلم ما، خانم معتمدی است که خیلی برایمان زحمت می‌کشد. مدیرمان نیز آقای حسین‌پور هستند، به تلاوت قرآن‌ علاقه دارم و دوست دارم قاری معروفی بشوم.

آغاز به کار یک طرح ملی با مراسمی خلاقانه/ دانش‌آموزانی که تحسین وزیر را برانگیختند! + عکس

از او پرسیدیم چه تلاوت‌هایی گوش می‌کند؟ همان طور که می‌شد حدس زد، گفت: تلاوت‌های استاد منشاوی و استاد شحات انور را گوش می‌کنم و هروقت قرآن می‌خوانم، سعی می‌کنم مدل تلاوت این دو استاد را با هم ترکیب کنم. ما تا سال گذشته در کرمانشاه زندگی می‌کردیم و استاد عبدی، اولین استادم در آن شهر به من قرآن آموخت. در حال حاضر خیلی دوست دارم در شهر تهران به کلاس قرآن بروم، اما چون تازه به تهران آمده‌ایم، استادی را نمی‌شناسیم که محل درسشان به منزل ما نزدیک باشد.

مجری‌گری صدا وسیما هدف من است

در راهروهای مدرسه بهشت، دانش‌آموزی که کت و شلوار به تن داشت و دور و برش مثل آدم‌های معروف شلوغ شده بود، با ما گفت‌وگو کرد. او آرین فرسی، مجری برنامه بود. آرین با غروری خاص و اعتماد به نفس به خبرنگار ایکنا گفت: من، کلاس ششم ابتدایی هستم و خانم خوشحال به ما درس می‌دهد. دوست دارم در آینده مجری معروفی بشوم و در صداوسیما کار کنم. در مجری‌گری و هنر از آقای اصغر خلیلی، خیلی چیزها یاد می‌گیرم. بین شخصیت‌های معروف صدا وسیما هم آقای حمید گلی و آقای علی فروتن را خیلی دوست دارم.

آغاز به کار یک طرح ملی با مراسمی خلاقانه/ دانش‌آموزانی که تحسین وزیر را برانگیختند! + عکس

ساعت حدود 1 ظهر به همراه جمعی او اولیا و مربیان از مدرسه بهشت بیرون آمدیم، در حالی که حسرت خوردیم از ظرفیت‌هایی که دانش‌آموزان برای کارهای خلاقانه دارند، اما نظام اموزشی توانایی پروراندن و بهره‌گیری کافی از آن‌ها را ندارد. یکی از معلمان در حالی که در طول خیابان با خبرنگار ایکنا گفت‌وگو می‌کرد، گفت: نه تنها مجری و قاری، بلکه استعدادهای دیگری همچون نقاشی، موسیقی و ... در مدرسه بهشت و بلکه مدارس منطقه 11 وجود دارد، اما استعدادهای آن‌ها شکوفا نمی‌شود و از نظر سیستماتیک، راهکار مؤثری برای تحقق اهداف آن‌ها وجود ندارد.

این جملات هر شنونده‌ای را به فکر فرو می‌برد، بی هیچ سخنی به راه ادامه دادیم و یاد این شعر افتادیم: «فکر من، آرام از طول خیابان می‌رود پایین/ یک نفر در جان من اما غزل‌خوان می‌رود بالا...».

انتهای پیام

captcha