فعالیت بیش از ۱۰۰ مربی قرآنی اوقاف و تربیت ۶ هزار حافظ قرآن در دیار سربداران
کد خبر: 3790645
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

فعالیت بیش از ۱۰۰ مربی قرآنی اوقاف و تربیت ۶ هزار حافظ قرآن در دیار سربداران

گروه شهرستان‌ها ــ ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های دیار سربداران را می‌توان از موفق‌ترین شهرستان‌ها در ترویج علوم قرآنی و گسترش حفظ قرآن دانست، چرا که تقریباً با دست خالی موفقیتی مثال زدنی کسب کرده‌اند.

فعالیت بیش از ۱۰۰ مربی قرآنی اوقاف و تربیت ۶ هزار حافظ قرآن در دیار سربداراناگر چه تربیت حافظان قرآن در دیار سربداران و به‌ویژه سبزوار با فراز و فرودهایی همراه بوده اما در نگاه کلی ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های دیار سربداران را می‌توان یکی از موفق‌ترین شهرستان‌ها در ترویج علوم قرآنی و گسترش حفظ قرآن بیان کرد، چرا که در زمینه علوم قرآنی موقوفات اندکی دارند، اما با مدیریت و برنامه‌ریزی تا کنون موفق به تربیت هزاران نفر قرآن‌آموز و حافظ قرآن شده‌اند.
حجت‌الاسلام حسین نیساری، رئیس سابق اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار در مرداد سال 96 بیان کرد: در چارچوب طرح ملی حفظ قرآن کریم برای چهارمین سال پیاپی در بخش ترتیبی شامل حفظ جزءهای مختلف قرآن 46 مربی امر تربیت 705 قرآن آموز را در قالب 71 کلاس بر عهده دارند.

وی اضافه کرد: در مدت سه سال گذشته در شهرستان سبزوار چهار هزار نفر در طرح تربیت حافظان قرآن کریم در دو بخش ترتیبی و موضوعی شرکت داشتند.
حجت‌الاسلام جعفر مهدوی‌خواه، رئیس اداره اوقاف سبزوار در همین زمینه در گفت‌وگو با ایکنا خراسان رضوی، بیان کرد: در سال جاری نیز 45 مربی قرآن در حال آموزش کلام‌الله مجید و ترویج حفظ قرآن در سلطان‌آباد؛ مرکز شهرستان خوشاب، سبزوار، ششتمد، روداب، روستاهای شامکان و نوده انقلاب مشغول فعالیت هستند.

تربیت دو هزار حافظ قرآن در جوین
حجت‌الاسلام غلامحسین بلقان‌آبادی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان حوین نیز در همین رابطه با بیان اینکه 50 مربی قرآنی این شهرستان از حدود هفت سال گذشته تاکنون بیش از 2000 قرآن آموز و حافظ کلام‌الله مجید تربیت کرده‌اند، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد در سال جاری از این تعداد می‌توان به تربیت 3 حافظ کل کلام الله مجید، 10 نفر حافظ قرآن بالای 25 جزء، 20 نفر حافظ قرآن 20 جزء و حدود 100 نفر حافظ کلام‌الله مجید بالای 10 جزء اشاره کرد.
وی اضافه کرد: حدودا 400 نفر حافظ قرآن زیر 10 جزء داریم و هر ساله 100 نفر به جمع حافظان قرآن افزوده می‌شوند.

یکی دیگر از شهرستان‌های دیار سربداران شهرستان داورزن است، شهرستانی تازه تأسیس که در زمینه فعالیت‌های قرآنی و حفظ قرآن از قافله حافظان قرآن عقب نمانده‌اند.
محمدرضا محسن آبادی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه داورزن در این رابطه در گفت‌وگو با ایکنا گفت: از سال 94 که فعالیت خودم را در این شهرستان آغاز کرده‌ام، هفت مربی قرآنی مشغول فعالیت بودن که در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که وجود دارد،  به 4 نفر رسیده که حدود 100 نفر قرآن‌آموز و حافظ قرآن را تربیت می‌کنند.

آنچه که واضح و روشن است، نتایج این تربیت حافظان و قرآن‌آموزان، به خوبی خودش را در مسابقات مختلف قرآنی به خوبی نشان داده و دیار سربداران را به عنوان یکی از شاخص‌های کشوری در کسب رتبه‌های قرآنی به اوج قله‌های رفیع قرآنی رسانده است که از آن جمله می‌توان به زینب ضیاء‌دوست رتبه اول قرائت استانی سال 94، طیبه نامنی رتبه اول استانی در رشته حفظ ۵ جزء، علیرضا خدابخش دانش آموز روشندل سبزواری که مقام سوم کشوری را در بخش دانش‌آموزی سال 95 کسب کرد، علیرضا خدابخش در حفظ 10 جزء، فاطمه سادات آنوشا در رشته 20 جزء و فاطمه حبیبی در بخش 10 جزء که در سی و نهمین دوره مسابقات قرآن خراسان رضوی موفق به کسب مقام‌های برتر شدند، اشاره کرد.

از ویژگی‌های مهم دیگری که در این چند سال اخیر رخ داده، می‌توان به استاد شدن شاگردان دیروزی و تربیت شاگردان قرآنی و حافظان قرآن توسط این مربیان قرآنی نام برد که دیار سربداران را تبدیل به الگویی قرآنی در کشور کرده است. هر چند با آرمان‌ها فاصله زیادی داریم و موقوفات قرآنی اندکی در سبزوار به اندازه کمتر از انگشتان دو دست در دیار حاج ملا هادی و دکتر علی شریعتی وجود دارد.

گزارش از علی‌اکبر ملکی، خبرنگار ایکنا
انتهای پیام

captcha