رونمایی از کتاب «دعا از منظر رهبر انقلاب» در پاکستان
کد خبر: 3790648
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲

رونمایی از کتاب «دعا از منظر رهبر انقلاب» در پاکستان

گروه بین‌الملل ـ به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کتاب «دعا از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی» به زبان اردو در کراچی پاكستان رونمایی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ آیین رونمایی از کتاب «دعا از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی» به زبان اردو، یکی از آثار مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مد ظله العالی) با حضور محمدرضا باقری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در کراچی، حجت‌الاسلام عابد رضا عرفانی، استاد حوزه علمیه جامعه الزهرا(س)، زاهد علی زاهدی، رئیس سابق دانشکده معارف اسلامی در دانشگاه کراچی، طاهره فاضلی، رئیس حوزه علمیه جامعه الزهرا(س)، رباب کاظمی، از نویسندگان سرشناس کراچی، بشیر ابرو، رئیس سابق مجتمع کتابخانه ملی لیاقت پاكستان و تعدادی از مترجمان و نخبگان، در محل خانه فرهنگ ایران برگزار شد.

در آغاز این مراسم، زاهد علی زاهدی، رئیس سابق دانشکده معارف اسلامی در دانشگاه کراچی تحلیل فشرده‌ای از کتاب «دعا» و محتوای آن ارائه داد و طی آن به موضوعات کلی کتاب از جمله جایگاه و اهمیت دعا در فرهنگ اسلام و شیعه و از نگاه قرآن کریم و فرمایشات ائمه معصومین(ع) اشاره کرد.

وی اظهار كرد: دعا از اساسی‌ترین شاخص‌های بندگی بشر و بزرگ‌ترین و پرارزش‌ترین سرمایه بندگان خداست که از طریق آن با یگانه هستی‌بخش ارتباط معنوی و روحی برقرار می‌كنند. فرهنگ دعا در تمامی ادیان آسمانی وجود دارد و عمل به آن توصیه شده است. به خصوص در دین مبین اسلام و به ویژه در فرهنگ شیعه تأکید زیادی بر دعا مشاهده می‌کنیم. قرآن کریم گنجینه‌ای از ادعیه انبیاست. همچنین در فرمایشات معصومین(ع) در کنار متن دعاها، مفهوم و معنای دعا، آداب، سلیقه و شرایط دعا و همچنین اهمیت مناجات و ذکر نیز روایت شده است.

وی در ادامه ترجمه کتاب «دعا از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی» به زبان اردو را ستود و از زحمات خانه فرهنگ ایران برای چاپ و نشر این کتاب ارزشمند و کتاب‌های دیگر مرتبط به معارف و ارزش‌های اسلامی، قدردانی كرد.

رباب کاظمی، از نویسندگان سرشناس کراچی هم در سخنرانی خود ترجمه کتاب «دعا از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی» را برای تأمین نیازهای معنوی و اخلاقی پیروان مکتب اهل بیت(ع) اردوزبان پاکستان در عصر حاضر،ا اثری مؤثر تلقی کرد.

طاهره فاضلی، رئیس حوزه علمیه جامعه الزهرا(س) نیز راجع به مفهوم و آداب دعا و همچنین تأثیر دعا در تربیت شخصیت معنوی فرد و جامعه انسانی مطالبی را بیان كرد.

در بخش دیگری از این آیین حجت‌الاسلام عابد رضا عرفانی، استاد حوزه علمیه جامعه الزهرا(س) ضمن اشاره به گزیده فرازهایی از دعاهای منسوب به معصومین(ع) بر اهمیت و ضرورت دعا تأکید كرد.

وی گفت: این دستور واضح خداوند است که انسان همیشه از خدا بطلبد و در هر مشکلی به لطف و کرامت و رحمت پروردگار تکیه کند.

سخنران پایانی این مراسم محمدرضا باقری، مسئول خانه فرهنگ ایران در کراچی بود كه طی آن به ضرورت اولویت نشر کتاب‌های مورد نیاز جامعه مسلمانان و به خصوص شیعیان در پاکستان و ضرورت ایجاد ارتباط میان دست‌اندرکاران چاپ و نشر برای انجام هماهنگی‌های لازم پرداخت.

باقری همچنین گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، چاپ و نشر کتاب‌های شیعی افزایش پیدا کرده و به تبع آن کار ترجمه، چاپ نشر و آثار مورد نیاز شیعی در پاکستان نیز توسعه یافته است؛ اما متأسفانه تاکنون در کراچی این کار نظم چندانی نداشته است. با در نظر گرفتن نیازهای عصر کنونی، لازم است در این زمینه تخصصی‌تر عمل شود.

گفتنی است؛ در این آیین کتاب‌های ترجمه، چاپ و منتشر شده وابستگی فرهنگی ایران طی سه سال اخیر از جمله «انسان دویست‌وپنجاه ساله» به دو زبان‌های اردو و سندی و «امین زبان و ادب پارسی» از آثار مقام معظم رهبری به زبان اردو، «بیداری اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری» رساله دکتری بتول یوسفی به زبان اردو، «در جستجوی عرفان اسلامی» از آثار آیت‌الله مصباح‌یزدی به زبان اردو و «خدمات متقابل اسلام و ایران» اثر استاد شهید مطهری به زبان اردو نیز در معرض نمایش شركت‌كنندگان قرار گرفت.

انتهای پیام

captcha