حکیمی که آثارش را سیل برد
کد خبر: 3790762
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

حکیمی که آثارش را سیل برد

یک پژوهشگر سمنانی با اشاره به جایگاه علمی ملاعلی حکیم الهی گفت: این شاگرد برجسته ملاهادی سبزواری حدود ۲۵ کتاب به رشته تحریر درمی‌آورد که بخش عمده این تالیفات در یک حادثه وقوع سیل در سمنان از بین می‌روند.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: حمید نظری ‌اظهار کرد: در حال حاضر اطلاع دقیقی از آثار این حکیم سمنانی در دست نیست اما در کتب مختلف اشاراتی به آثار این چهره برجسته علمی شده است.

وی با بیان اینکه در پژوهشی که پیش از این منتشر شده هشت جلد از کتب ملاعلی سمنانی معرفی شد افزود: قرار است که در نکوداشت حکیم‌الهی که سوم اسفند در سمنان برگزار می‌شود از کتاب علم الانساب ایشان نیز رونمایی شود.

این پژوهشگر سمنانی با بیان اینکه چند جلد از کتب ملاعلی در اختیار یکی از نوادگان دختری ایشان در خارج از کشور است، تصریح کرد: امید است که دستگاه‌های فرهنگی استان برای انتشار این کتب اقدام عاجلی انجام دهند.

وی با بیان اینکه ملاعلی حکیم الهی تأثیر عمیقی بر فرهنگ مردم سمنان داشته خاطرنشان کرد: حکیم‌الهی نامی ماندگار است و به واسطه اثرات عمیقی که بر فرهنگ مردم منطقه داشته، این تأثیر در جریان زندگی روزمره مردم این دیار کاملاً ملموس است.

نظری با اذعان به اینکه حکیم‌الهی در دوران حیات خود محل رجوع مردم سمنان بوده گفت: این حکیم برجسته مأمن و پناهگاه مردم بوده و معمولاً چنانچه مردم مورد ظلمی واقع می‌شدند از وی استمداد و کمک می‌خواستند.

وی با بیان اینکه ملاعلی در بین اهالی فلسفه و حکمت دو سده گذشته کاملاً شناخته شده است، افزود: متأسفانه حکیم الهی جدا از زادگاهش سمنان، در بین عموم مردم کمتر شناخته شده است و برگزاری نکوداشت ایشان و تلاش برای تدوین آثار وی می‌تواند به معرفی بیشتر و شناساندن حکیم‌الهی کمک شایانی کند.

وی با بیان اینکه جایگاه علمی و فلسفی حکیم‌الهی مظلوم‌ترین بعد از شخصیت این عالم برجسته است، افزود: جایگاه علمی و فلسفی وی که به‌شدت مغفول‌مانده از آن جهت اهمیت مضاعفی می‌یابد که ایشان به واسطه تلمذ در مکتب ملاهادی از نظر سلسه مشایخ و حکماً به ملاصدرا وصل می‌شود.

این پژوهشگر با بیان اینکه در سال ۷۳ اولین آئین نکوداشت حکیم الهی در سمنان برگزار شد، ادامه داد: برنامه‌ای هم تحت عنوان شبی ربانی با حکیم آسمانی نیز در گذشته برگزار شده و نکوداشت مقام علمی ملاعلی سمنانی در واقع سومین مراسم نکوداشتی است که به نام وی برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص تفاوت این نکوداشت با برنامه‌های پیشین اظهار کرد: در این همایش برای اولین بار سلسله اساتید حکیم‌الهی از ملأ هادی سبزواری تا ملاصدرا معرفی می‌شوند، ضمن اینکه برای اولین بار در این نکوداشت از یکی از آثار تألیفی حکیم‌الهی رونمایی می‌شود. همچنین پروفسور اعوانی از فلسفه دانان شناخته‌شده و چهره ماندگار فلسفه کشور به ویژگی‌های کمتر گفته شده و ابعاد شخصیتی حکیم‌الهی با تعمق و ژرفای بیشتری خواهد پرداخت.

وی تصریح کرد: اگرچه در سمنان بسیاری با نام ملاعلی حکیم‌الهی کاملاً آشنا هستند و نام ایشان برای آنها آشنا است اما کمتر هستند کسانی که بدانند ملاعلی در دوران حیات پربار خود منشأ چه خدمات علمی و اجتماعی و فرهنگی بوده است و لذا از این منظر نکوداشت حکیم‌الهی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مؤلف تاریخ جراید و مطبوعات استان سمنان با بیان اینکه بیش از ۲۰ ضرب‌المثل که همچنان در فرهنگ و محاورات مردم سمنان استفاده می‌شوند به حکایات منسوب به ملاعلی اشاره دارند، بیان کرد: این مهم نشان از عمق اثرگذاری ملاعلی بر مردم و نقش پررنگ اجتماعی این چهره دارد که جا دارد به این بخش از ابعاد شخصیتی حکیم‌الهی نیز پرداخته شود.

انتهای پیام

captcha