اهدای جایزه بنیاد البرز به 59 نخبه علمی کشور
کد خبر: 3790765
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰

اهدای جایزه بنیاد البرز به 59 نخبه علمی کشور

گروه جامعه ــ مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز از تجلیل ۵۹ نخبه برتر کشور در پنجاه و ششمین سال اعطای جایزه این بنیاد طی پنجم اسفند‌ماه خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت: همایش پنجاه و ششمین سال اعطای جایزه بنیاد البرز به منظور تجلیل از ۵۹ نفر از دانشمندان، مخترعین، دانشجویان و طلاب علوم دینی برتر در سطح ملی طی مراسمی با حضور خاموشی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه و دیگر مسئولان كشوری، رؤسا و اساتید دانشگاه و شخصیت‌های علمی و فرهنگی طی پنجم اسفند‌ماه، از ساعت 9 در سالن سوره حوزه هنری  برگزار می‌شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در مورد جزئیات اطلاعات مربوط به برگزیدگان این دوره از همایش ملی این بنیاد گفت: در این مراسم از ۵۹ نخبه برتر کشور شامل پنج دانشمند، چهار مخترع، ۱۰ دانشجوی علوم پزشکی، ۳۰ دانشجوی سایر علوم و ۱۰ طلبه علوم دینی با اهدای جوایز نفیسی تجلیل می‌شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از تلاش‌های سازمان‌های همکار در همایش ملی پنجاه و ششمین سال اعطای جایزه بنیاد البرز از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور افزود: براساس آئین‌نامه کنونی بنیاد فرهنگی البرز، فرایند گزینش و معرفی منتخبین جایزه بنیاد البرز، توسط مراجع مرتبط انجام می‌شود.

ارشدی افزود: دانشمندان و مخترعین از سوی بنیاد ملی نخبگان، دانشجویان علوم پزشکی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشجویان غیرپزشکی با معرفی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (سازمان امور دانشجویان) و طلاب علوم دینی از طرف مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور (معاونت امور نخبگان حوزه‌های علمیه کشور) انتخاب می‌شوند.
 
ارشدی در خصوص تفاوت این همایش با همایش‌های استانی بنیاد البرز نیز گفت: در همایش‌های ملی جایزه بنیاد البرز که به صورت سالانه در تهران برگزار می‌شود، از منتخبین دانشمند، مخترع، دانشجو و طلاب در سراسر کشور تقدیر می‌شود، این درحالیست که در همایش‌های استانی که معمولا دو تا سه بار در سال و در استان منتخب برگزار می‌شود، صرفا از دانش‌آموزان برتر آن استان با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و از طریق معرفی اداره‌کل آموزش و پرورش استان مربوطه تجلیل می‌شود.

وی همچنین با تقدیر از تلاش‌های همکاران بنیاد البرز در برگزاری همایش ملی پنجاه و ششمین سال اعطای جایزه این بنیاد یادآور شد: امیدواریم که این همایش، بتواند در بالندگی و توسعه فرهنگ وقف علمی در کشور مؤثر واقع شود.

یادآوری می‌شود، بنياد فرهنگي البرز در سال ۱۳۴۲ شمسی با هدف كمک به  اشاعه فرهنگ علمی كشور از طريق اعطای جوایزی به نام «جايزه بنياد البرز» به دانشمندان و پژوهندگان برتر ايرانی، سپاهيانی(دين، دانش، بهداشت و ترويج آبادانی)، دانش‌آموختگان برگزيده و نوجوانان و نوباوگان با استعداد ايرانی، به همت مردی خيرانديش و نيک‌سيرت، مرحوم حسينعلی البرز تأسيس شد و از آن سال تاکنون، جوایز باارزشی را به افراد برگزيده اهدا کرده که این مهم طی سنوات اخیر در قالب همايش‌های ملی و استانی با حضور مسئولين كشوری و شخصیت‌های علمی و فرهنگی برگزار شده است.
 
نکته قابل توجه اینکه مطابق آخرین اساسنامه اصلاحی توسط واقف(مرحوم البرز) در سال ۱۳۵۶ شمسی، جوایز این بنیاد به افراد ذیل اعطاء می‌شود:

۱.دانشمندان و پژوهندگان برگزیده ایرانی در داخل یا خارج از کشور که در رشته‌های مختلف موفق به کشف یا اختراعی شده باشند و باعث تسکین آلام بشری و رفاه زندگی انسانی و بالارفتن حیثیت ایرانی در جامعه جهانی شوند.

۲. سپاهيان ممتاز (دانش، بهداشت و ترويج آبادانی) و سپاهيان ممتاز دين در سطح كشور.

۳.دانش‌آموختگان برگزیده از بین رتبه‌های اول دوره (راهنمایی، دبیرستان، هنرستان، انستیتوتکنولوژی، دانشگاه‌ها) در سراسر كشور.

۴. نوجوانان و نوباوگانی که از ابتکار و ابداع و نبوغ و استعداد خاصی برخوردار باشند.
 
مرحوم البرز پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران که بدلیل انجام عمل جراحی و نقاهت پس از آن، در کانادا به سر می‌برد، طی نامه‌ای در فروردین سال ۱۳۵۸ شمسی محضر حضرت امام خمینی(ره)، تولیت موقوفات بنیاد فرهنگی البرز را اعم از منقول و غیرمنقول با در نظر گرفتن مواد اساسنامه و وقف نامه به ایشان واگذار می‌کند. باتوجه به توشیح حضرت امام(ره) به هیئت امناء اوقاف مبنی بر تعیین هیئتی برای رسیدگی و عمل به مندرجات وقف نامه، از آن سال تاکنون، بنیاد فرهنگی البرز تحت نظارت هیئت امنایی سازمان اوقاف و امور خیریه به اقدامات فرهنگی خود در راستای عمل به نیات مترقی واقف و تجلیل از نخبگان برتر علمی کشور ادامه می‌دهد.
 
انتهای ‌پیام
 
captcha