سه دلیل دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی/ به چالش کشیدن نظریه لیبرالیسم‌دموکراسی
کد خبر: 3790893
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
حجت‌الاسلام رستمی تبیین کرد:

سه دلیل دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی/ به چالش کشیدن نظریه لیبرالیسم‌دموکراسی

گروه دانشگاه ــ حجت‌الاسلام رستمی با اشاره به سه دلیل دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی، به چالش کشیدن نظریه لیبرالیسم‌دموکراسی به مثابه نظریه مسلط اداره جهان توسط انقلاب اسلامی و ارائه نظریه مردم‌سالاری دینی را مهم‌ترین دلیل این دشمنی عنوان کرد.

مصطفی رستمی

به گزارش ایکنا؛ چهارمین همایش ملی «مردم‌سالاری دینی» با عنوان «مردم‌سالاری دینی، جهان اسلام و غرب» صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

رستمی در سخنان خود به تبیین اهمیت برگزاری این همایش پرداخت و اظهار کرد: در روز‌های آغازین دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم و چند روز پیش شاهد برگزاری جشن چهلمین بهار آزادی بودیم. انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی در معرض دشمنی و چالش‌های مختلفی از ناحیه غرب قرار گرفت.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی، آمریکا روش‌های مختلفی را برای مقابله با نظام آزمود؛ از جمله حمایت از صدام، تحریم و اعمال انواع فشار‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی. شاید مهم‌تر از همه این‌ها جنگ فرهنگی و رسانه‌ای باشد که هم‌اکنون در حال مبارزه با آن هستیم. واکاوی چرایی این دشمنی، نمایانگر اهمیت برگزاری این همایش است. یکی از دلایل دشمنی این است که با انقلاب اسلامی، یک کشور از حوزه منابع مسلم آمریکا خارج شد. ایران بازاری برای کالا‌ها و ارزش‌های آمریکایی بود که با انقلاب اسلامی، این فرصت از دست آمریکا خارج شد، اما این دلیل، تنها دلیل و مهم‌ترین دلیل دشمنی آمریکا با ایران نیست.

وی ادامه داد: خروج ایران از سیطره آمریکا مقدمه ایجاد جریان دیگری بود که برای آمریکا خطرناک بود. این جریان همان جریان عمومی استبدادستیزی و استعمارگریزی است که در منطقه اتفاق افتاد. چالشی که مردم با حاکمان دست‌نشانده آمریکا پیدا کرد. این جریان، خیزش کشور‌های اسلامی علیه حاکمان مستبد است که با الگوگیری از انقلابی اسلامی اتفاق افتاد. اتفاقاتی که در منطقه رخ می‌دهد حکایتگر تغییرات جدی در جوامع علیه دولت آمریکا و منافع آن است. با این توصیف، چالش اصلی نظام اسلامی با آمریکا هیچ کدام از این دو مسئله نیست و این دو، جزء محصولات آن چالش اصلی به شمار می‌روند. چالش اصلی میان ایران و آمریکا، به چالش کشیدن نظریه مسلط اداره دنیا توسط انقلاب اسلامی است. نظریه غالب لیبرال دموکراسی که نظریه حتمی و به تعبیر فیلسوفان و نظریه‌پردازان غربی مدینه فاضله بشریت به شمار می‌آمد، با پیروزی انقلاب اسلامی به چالش کشیده شد.

رستمی در ادامه تصریح کرد: نظریه لیبرالیسم در نگاه اندیشمندان غربی به عنوان پایان تاریخ تلقی می‌شد. فردی مثل فوکویاما که از طرفداران این نظریه است حتی تصور ظهور نظریه رقیب و بدیل با لیبرالیسم را غیرممکن می‌دانست. با این وجود، این نظریه توسط انقلاب اسلامی به چالش کشیده شد و در عوض، نظریه مردم‌سالاری دینی ارائه شد. اگر نظریه مردم‌سالاری دینی بتواند پایایی، مانایی و کارآمدی خود را اثبات کند، بدترین وضعیت برای غرب رقم خواهد خورد. شما عقب‌نشینی فوکویاما پس از طرح نظریه پایان تاریخ را مشاهده کنید. ایشان در یک مقطعی اعلام می‌کند در آینده نزدیک چشم‌اندازی برای بسط نظریه لیبرالیسم وجود ندارد. عدول از نظریه لیبرالیسم توسط سخت‌ترین مدافعانش امروز قابل مشاهده است. مقام معظم رهبری نیز بار‌ها در سخنانشان بر افول تمدن غرب و تلاش برای ایجاد تمدن اسلامی تأکید کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: مبانی نظریه مردم‌سالاری دینی چیست؟ اگر به این مبانی توجه کنیم به موضوع ارزش‌مداری و اعتقاد به وجود ارزش‌های ثابت و برآمده از اراده الهی برخواهیم خورد. مردم‌سالاری دینی به معنای اعتقاد به حق و کرامت مردم در کنار باور به توحید و عبودیت است. اعتقاد به حق‌مداری و تجلی آن در قانون جزء مبانی مردم‌سالاری است که در فرمایشات مقام معظم رهبری به وضوح تبیین شده است. ایشان در فرمایشات اخیرشان پایه‌های تمدن نوین اسلامی را بیان کردند. این پایه‌ها عبارت است از توحید، عبودیت، کرامت انسان و سبک زندگی. همین تعابیر در فرمایشات مهم ایشان در نامه موسوم به گام دوم انقلاب مورد تصریح قرار گرفته است. مخاطب اصلی این فرمایش در گام دوم، دانشگاه‌ها هستند. مجموعه‌ای که باید به سمت تأمین اهداف چندگانه انقلاب اسلامی در گام دوم باشد دانشگاه و حوزه است.

حجت‌الاسلام رستمی در ادامه سخنان خود به مطالبات رهبری در نامه گام دوم اشاره کرد و گفت: مطالبات مقام معظم رهبری که در گام دوم باید دنبال باشیم مشتمل بر موضوع علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و سیاست خارجی و در نهایت سبک زندگی است. این هدف‌ها، هدف‌هایی است که بناست در قالب نظریه مردم‌سالاری دینی که برآمده از انقلاب و متجلی شده در قالب نظام اسلامی است محقق شود. موضوع تمدن‌سازی که هدف غایی انقلاب اسلامی و بر این پایه قرار است تمدنی نوین به بشریت عرضه شود که جوامع را به سعادت برساند در بستر مردم‌سالاری دینی امکان‌پذیر است. قطعا تولید علم و اندیشه و افزایش داده‌های علمی جزء وظایفی است که در فضای دانشگاهی قابل انجام است.

انتهای پیام

captcha