خدمت بزرگ کمیته فقهی سازمان بورس به تنوع تأمین مالی/ مزایای اوراق منفعت
کد خبر: 3790996
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱
خواجه‌نصیری در دومین همایش «تأمین مالی» بیان کرد:

خدمت بزرگ کمیته فقهی سازمان بورس به تنوع تأمین مالی/ مزایای اوراق منفعت

گروه اقتصاد ــ مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن بیان کرد: به لطف مصوبات کمیته فقهی در سازمان بورس و اوراق بهادار، طیف متنوعی از ابزارها را دارا هستیم. بنابراین هرکسی که با هر نگاهی وارد این سیستم شود، می‌توانیم ابزارهای لازم برای تأمین مالی را در اختیار وی قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمودرضا خواجه‌نصیری، مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن، عصر امروز یکشنبه، 28 بهمن‌ماه در دومین همایش «تأمین مالی از طریق بازار سرمایه»، به بیان نکاتی درباره تنوع ابزارها برای تأمین مالی در بازار سرمایه و همچنین مزایای اوراق منفعت پرداخت و گفت: موضوعی که می‌خواهم درباره آن صحبت کنم، اوراق منفعت است. با توجه به اینکه ابزاری جدید در بازار سرمایه است که می‌تواند در تنوع تأمین مالی در بازار سرمایه نقش داشته باشد، بنابراین بر روی آن تمرکز می‌کنم.

وی ادامه داد: قبل از اینکه وارد بحث اوراق منفعت شویم، باید گفت که نگاه تأمین مالی‌کننده باید متأثر از نیازها و شرایط باشد. امروز که بعد از چندین سال به لطف مصوبات کمیته فقهی در سازمان بورس و اوراق بهادار، طیف متنوعی از ابزارهای را داریم، بنابراین هرکسی که با هر نگاهی وارد این سیستم شود، می‌توانیم برای او لباسی را بدوزیم که متناسب با توقعات او باشد.

خواجه‌نصیری افزود: یکی از مهم‌ترین مسائلی که ما به عنوان مشاور باید به آن توجه داشته باشیم، این است که آنچه که در نهایت قرار است طراحی شود، متناسب با ساختار و نیازهای متقاضی باشد. اساساً اوراق بدهی به صورت کلی نیازمند پشتوانه‌ای است که مبنای انتشار آن باشد. در حال حاضر، اوراق اجاره را دارا هستیم که دارایی‌های فیزیکی مبنای انتشار آن قرار می‌گیرد. همچنین اخیراً سهام نیز به عنوان دارایی مبنای انتشار اوراق اجاره قرار گرفته است. اوراق مرابحه نیز در بازار سرمایه وجود دارد که بر مبنای دارایی‌های فیزیکی منتشر می‌شود.

مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن بیان کرد: همچنین اوراق استصناع، پروژ‌ه‌های در حال انجام را مورد نظر قرار می‌دهد. اوراق رهنی و خرید دین نیز در بازار سرمایه وجود دارد. اوراق مشارکت نیز سابقه بیشتری در بازار سرمایه دارند. اوراق سَلَف نیز به پشتوانه عرضه کالاها در بورس‌های کالایی منتشر می‌شود.

خواجه‌نصیری با اشاره به اوراق منفعت اظهار کرد: وقتی درباره اوراق منفعت صحبت می‌‌کنیم، عوایدی را مورد توجه قرار می‌دهیم که می‌توانیم در چارچوب آنها، آن را به نهاد واسط منتقل کرده و از آن برای تعهدات در آینده استفاده کنیم. این دارایی‌ها در مقابل خدمات معینی می‌تواند مبنا قرار گیرد. در این اوراق، باید نهاد واسطی را در ساختار تأمین مالی به عنوان مبنا قرار دهیم و برخی امتیازات را به آن واگذار می‌کنیم. در جریان ادامه این فرآیند، پرداخت اصل و سود که در فرآیندهای تأمین مالی رخ می‌دهد، به دلیل انتقال این موضوع به نهاد واسط با اطمینان بیشتری رخ می‌دهد.

مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن گفت: اوراق منفعتی که الان موضوع بحث بنده است، اوراق منفعت شرکت نفت و گاز صبا اروند است که شرکتی در حوزه نفتی است و کار آن توسعه میادین نفتی بوده است. شرایط بانی، تعیین‌کننده شرایط مشارکت است، بنابراین اگر بانی را بشناسیم، چرایی و چگونگی همکاری با وی را نیز بهتر درک خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این شرکت، یک شرکت معتبر نفتی است. ما به دنبال این هستیم که وضعیت نفت و گاز خود را بهبود ببخشیم و بخش‌هایی که نیاز به اصلاح دارند را درست کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد، شکی در کسب درآمدهای قابل قبول و قابل اعتنا نداریم، اما اگر این اتفاق رخ ندهد، عملاً از این سود محروم می‌شویم.

خواجه‌نصیری با بیان اینکه به علت وجود نهاد واسط، امکان بازگشت عواید اوراق منفعتی که منتشر می‌شود، فراهم خواهد شد، اظهار کرد: اوراق منفعت، یکی از بهترین‌ ابزارها در جهت تأمین مالی است که متناسب با عقود شرعی طراحی شده و در توسعه کمی و کیفی بازار سرمایه نیز مؤثر است.

وی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: یکی از مسائلی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر آن تأکید شده، صیانت از منابع نفتی است. معتقدم استفاده صنعت نفت از اوراق منفعت، راهی برای توسعه اقتصادی است چراکه هر صنعتی باید تأمین مالی شود و یکی از بهترین گزینه‌ها برای تأمین مالی صنعت نفت، استفاده از اوراق منفعت است.

خواجه‌نصیری بیان کرد: یک جریان نقدی درآمد حاصل از فروش نفت وجود دارد و همین مسئله سود و منافع اوراق را تأمین می‌کند. بنابراین از این جریان نقدی مطمئن هستیم. با توجه به اینکه این اوراق به نوعی از دیدگاه منفعتی قابل بررسی است، لذا نرخ اختیار خریدی برای بانی در نظر گرفته‌ایم که در سررسید، جمع هزینه‌هایی که بابت انتشار این اوراق متحمل شده است، به وی پرداخت شده و ضامن وی هم شرکت ملی نفت ایران است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: کنسرسیوم پذیره‌نویسی این اوراق با محوریت سازمان بورس، بزرگترین کنسرسیومی است که ایجاد شده است. در این رستا، هفت شرکت تأمین سرمایه، یک قرارداد را امضا کرده‌اند. لذا اوراق منفعت ثابت کرده است که می‌توانیم از تمام ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنیم.

مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن با اشاره به ظرفیت‌های بازار سرمایه کشور برای تأمین مالی گفت: مخصوصاً با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، ارکان بازار سرمایه، سمات و مجموعه بازار سرمایه، روشی اثربخش و کارآمد طراحی شده است تا اوراق منفعت بتوانند نقش بیشتری در توسعه اقتصادی ایفا کنند.

خواجه‌نصیری در پایان گفت: ما در این جریان توانسته‌ایم درآمد خلق کرده و هزینه‌ها را از طریق آن پرداخت کنیم. اگر چاه‌های نفت را به‌سازی کنیم، می‌توانیم به سمت توسعه اقتصادی گام برداریم. اساساً امروزه به دلیل اهمیت تأمین مالی در بازار سرمایه توانسته‌ایم روش‌های تأمین مالی چندوجهی و چندجانبه متناسب با نیازهای بانی اوراق طراحی کنیم و امیدوارم هر قدمی در بازار سرمایه در راستای طراحی ابزار جدید برای یک صنعت برمی‌داریم، رویکرد آن صنعت نسبت به بازار سرمایه را بهبود ببخشیم.

گزارش از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام

captcha