شورای مشترک اردن و فلسطین برای مقابله با معامله قرن
کد خبر: 3791187
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲

شورای مشترک اردن و فلسطین برای مقابله با معامله قرن

گروه بین‌الملل ـ دولت اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین شورای مشترکی برای مدیریت اماکن مقدس قدس شریف با هدف مقابله با طرح صلح ترامپ موسوم به «معامله قرن» تشکیل داده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری معا، این اقدام تاریخی، گامی مهم برای مقابله با طرح «معامله قرن» است که آمریکا برای صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی ارائه داده است.

بر اساس این گزارش، مسئولان فلسطینی اعلام کرده‌اند که این شورا حتی قبل از اعلام رسمی معامله  قرن از سوی دونالد ترامپ فعالیت خود را آغاز کرده است.

جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده که دولت آمریکا طرح خود برای تحقق صلح بین اسرائیل و فلسطین موسوم به «معامله قرن» را بعد از انتخابات اسرائیل که قرار است نهم آوریل(20 فروردین 98) برگزار شود، رونمایی می‌کند.

یک منبع فلسطینی در این زمینه اعلام کرد که  تشکیل شورای مشترک فلسطین و اردن، در دیدار ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مردادماه 96 و در پی اقدام اسرائیل در نصب گیت‌های الکترونیکی در ورودی‌های مسجد‌الاقصی مورد توافق قرار گرفته بود، اما این شورا طی روزهای گذشته گام‌های اولیه خود را آغاز کرده است.

اقدام مذکور، تغییری تاریخی در موضع اردن نسبت به مسئله فلسطین به شمار می‌آید، چرا که این کشور از زمان امضای پیمان صلح با اسرائیل در سال 1994، از این گونه اقدامات امتناع می‌ورزید.

اگرچه ممکن است رژیم صهیونیستی مانع این اقدام شود، اما این رژیم به منظور ممانعت از ایجاد بحران دیپلماسی در تعامل با اردن، تاکنون هیچگونه موضعی در این خصوص اتخاذ نکرده است.

انتهای خبر

captcha