تشریح خدمات اداره نوسازی مدارس استان مرکزی/ اداره نوسازی متولی احداث مدارس قرآنی نیست
کد خبر: 3791227
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱

تشریح خدمات اداره نوسازی مدارس استان مرکزی/ اداره نوسازی متولی احداث مدارس قرآنی نیست

گروه اجتماعی ــ مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی با تشریح خدمات ارائه شده توسط این اداره در سال جاری، درخصوص تخصیص اعتبارات به احداث مدارس قرآنی، گفت: اداره نوسازی متولی احداث مدارس قرآنی نیست، ما متولی تأمین فضا هستیم حال اینکه از این فضا چه استفاده‌ای می‌شود برعهده آموزش و پرورش است، اداره کل نوسازی فقط نیازهای آموزش و پرورش را در حوزه ساخت و تجهیز انجام می‌دهد.

تشریح خدمات اداره نوسازی مدارس استان مرکزی/ اداره نوسازی متولی احداث مدارس قرآنی نیست

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حسین محمدی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی، امروز، 29 بهمن در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل برگزار شد گفت: اداره کل نوسازی مدارس بازوی عمرانی آموزش و پرورش بوده و وظیفه آماده‌سازی، نوسازی، تجهیز و تعمیرات مدارس را برعهده دارد.
وی تصریح کرد: در سال جاری با وجود تمامی تنگناها اداره کل نوسازی مدارس استان موفق شده تاکنون 37 پروژه را در قالب 207 کلاس و 208هزار و 511 متر مربع زیربنا، تحویل مجموعه وزارت آموزش و پرورش دهد که 19 پروژه در ایام‌الله دهه فجر تحویل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
محمدی تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام استان را 115 پروژه عنوان و با بیان اینکه 37 پروژه از این تعداد مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اظهار کرد: باقی مانده پروژه‌ها یعنی 78 پروژه در سال آینده بهره‌برداری می‌شود که به این تعداد، مدارس تکمیل شده توسط خیرین نیز اضافه می‌شود. از 37 پروژه مورد بهره‌برداری 10 پروژه مردمی، 21 پروژه مشارکتی دولت و مردم و 6 پروژه تمام دولتی است.
این مقام مسئول در مورد پروژه‌های در دست اجرا گفت: منابع 40 پروژه از 115 پروژه توسط دولت، 40 پروژه به صورت مشارکتی و 35 پروژه توسط خیرین مدرسه‌ساز تأمین اعتبار شده است. از 78 پروژه در دست اجرا برای سال آینده 49 پروژه به دلیل کمبود تأمین اعتبار متوقف شده است.
وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تأمین منابع از محل اعتبارات استانی 20 میلیارد تومان است که تاکنون 35 درصد تخصیص داشته است، از منابع ملی تاکنون 38 میلیارد تومان جذب شده که از این مبلغ بیش از 92 درصد تخصیص یافته است.

برچیده شدن بخاری‌های نفتی در مدارس استان
محمدی در رابطه با برچیده شدن بخاری‌های نفتی در مدارس استان هم گفت: خوشبختانه استان مرکزی کمترین مشکل را در بخش بخاری‌های نفتی داشته است، در آخرین آمار درج شده 99 مدرسه استان در قالب 124 کلاس درس از بخاری نفتی استفاده می‌کنند. در جلسه‌ای که با حضور استاندار مرکزی و رئیس سازمان برگزار شد، قرار براین شد که با کمک منابع استانی و ملی در اوایل سال آتی جشن برچیده شدن بخاری‌های نفتی را در استان برگزار کنیم. 124 کلاس که از بخاری استفاده می‌کنند 60 کلاس گازرسانی شده است و مابقی کلاس‌ها نیاز دارند که به روستاها گازرسانی شود.
وی ادامه داد: برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام(78 پروژه) اعتباری بالغ بر 110 میلیارد تومان نیاز است و برای استاندارد‌سازی، تعمیر و تجیهز مدارس هم 25 میلیارد تومان نیاز است. برای 37 پروژه بهره‌برداری شده امسال اعتباری بالغ بر 7 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است.
محمدی در پاسخ به سؤال ایکنا در رابطه با تخصیص طرح‌ها ویژه مدارس استثنایی اظهار کرد: 2 فضای مدارس استثنایی داریم که در حال انجام است و نزدیک به 3 میلیارد ریال هزینه داشتیم و طی رایزنی انجام شده دو طرح در دست اجرا برای سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان مرکزی با اشاره به اینکه 208هزار دانش‌آموز بدون احتساب مدارس غیردولتی در استان در حال تحصیل هستند، از تحصیل 10 درصد دانش‌آموزان استان در مدارس غیر‌دولتی خبرداد و افزود: از 208 هزار دانش‌آموز استان در قالب 8 هزار و 278 کلاس در قالب 2 هزار و 107 فضا مشغول تحصیل هستند.

مقاوم‌سازی و تحکیم مدارس
وی در خصوص مقاوم‌سازی و تحکیم مدارس هم گفت: بر اساس قانون و مصوبه سال 84 تخریب و بازسازی مدارس مورد طرح قرار گرفته است براساس آمار همان سال در مجموع 1463 کلاس مندرج آمار استان در این زمینه 84 درصد است. 3 هزار و 268 کلاس مندرج در همان قانون نزدیک 23درصد کلاس‌ها مقاوم‌سازی شده است. 2 هزار و 545 کلاس استان قبل از اجرای قانون سال 84 دارای استحکام بودند و 54 درصد کلاس‌ها امروز دارای استحکام هستند و بخشی از کلاس‌ها که مقاوم‌سازی نشدند یا در نوبت دوم هستند و یا خارج از سرویس تحصیل و بدون دانش‌آموز هستند. اگر کلاس‌های بدون دانش‌آموز و نوبت را از آمار کلاس‌ها خارج کنیم قریب به 63 درصد مدارس استان دارای استحکام هستند.
محمدی در خصوص اجرای برنامه‌ها برای سال آینده اظهارکرد: طرح مقاوم‌سازی مدارس، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، ارتقای فضای خیرین برای فعالیت در این حوزه از برنامه‌های سال 98 است. سرانه فضای آموزش جهانی برای هر دانش‌آموز 8.2 متر مربع است و میانگین کشوری 5.1 متر مربع و میانگین فضای آموزشی و پرورشی در استان 4.7 متر مربع است که مقداری از میانگین کشوری پایین هستیم. 125هزار مترمربع زیربنا با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا به میانگین کشوری برسیم.
وی بیان کرد: برای رفع نیازها از منابع ملی کمک گرفته شده است، در خصوص تأمین اعتبار از منابع استانی نیز در حال رایزنی هستیم. استان مرکزی جزو استان‌هایی است که کم‌ترین سهم درآمد استان به مجموعه نوسازی اختصاص داده می‌شود ما دنبال می‌کنیم 15 درصد درآمد استان به فضای آموزش اختصاص پیدا کند. با توجه به اینکه مقاوم سازی مدارس در دست اجراست می‌طلبد مسئولان به این امر نگاه ویژه داشته باشند.

تخصیص اعتبارات به احداث مدارس قرآنی
محمدی در پاسخ به سؤال ایکنا در خصوص تخصیص اعتبارات به احداث مدارس قرآنی گفت: اداره نوسازی متولی احداث مدارس قرآنی نیست، آموزش و پرورش می‌تواند این اقدامات را در مدارس انجام دهد. ما متولی تأمین فضا هستیم حال اینکه از این فضا چه استفاده‌ای می‌شود برعهده آموزش و پرورش است، اداره کل نوسازی فقط نیازهای آموزش و پرورش را در حوزه ساخت و تجهیز انجام می‌دهد.
وی در بخش دیگر از سخنان خود به برگزاری بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان اشاره کرد و افزود: این جشنواره خرداد سال آینده در اراک و با هدف تکریم و نکوداشت خیران، گسترش فرهنگ مشارکتی در مدرسه‌سازی، شناسایی و جذب خیران جدید با رویکرد ایمن‌سازی مدارس در مرکز و شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان مرکزی افزود: جشنواره خیران مدرسه‌ساز نیز امسال در استان مرکزی برگزار و در این برنامه از نیکوکاران مشارکت‌جو تقدیر می‌شود. جشنواره خیرین مدرسه‌ساز از اول اسفند‌ماه آغاز و تا پایان خرداد 98 در کشور برحسب شرایط اقلیمی هر استان برگزار می‌شود و به تبع آن در هر شهرستان یک جشنواره برگزار می‌شود.
وی اضافه کرد: امسال به جشنواره شهرستانی و استانی جشنواره‌های مدرسه نیز اضافه شده است، در این بخش جشنواره‌هایی که در شهرستان برگزار می‌شود ماحصل جشنواره‌های مدرسه‌ای است. مراسم تجلیل از خیر مدرسه‌ساز هم در همان مدرسه ساخته شده توسط خیر برگزار می‌شود.
محمدی با اشاره به اینکه 583 مدرسه در قالب 2 هزار و 720 کلاس استان مرکزی توسط خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است، تصریح کرد: یک‌هزار و 710 خیر مدرسه‌ساز در این استان ثبت شده که یک‌هزار و 584 خیر حقیقی و 126 خیر نیز حقوقی از جمله بانک‌ها، بنیاد برکت و دیگر بنیادهای خیریه هستند.

تأمین اعتبارات جشنواره بیستم خیران مدرسه‌ساز
محمدی در خصوص تأمین اعتبارات جشنواره بیستم خیران مدرسه‌ساز هم بیان کرد: 24 تعهد با 177 میلیارد ریال منابع مالی در بیستمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز استان مرکزی تعهد شد که تا کنون 75 درصد این اعتبارات محقق شده است.
وی گفت: فعالیت پویش همه برپا در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز کشور آغاز شده است، این پویش با هدف ایمن‌سازی فضاهای آموزشی کشور ایجاد شده و تا کنون اعتبارات مناسبی در آن جمع‌آوری شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی در پایان اضافه کرد: در بخش‌هایی از شهرها همچون اراک و ساوه مشکل مهاجرت وجود دارد و این مهاجرت و احداث شهرک‌های جدید به حدی است که در توان دولت نیست فضای آموزشی ایجاد کند. به طور مثال توسط بنیاد مسکن واحدهای بسیاری تحت عنوان شهرک کوثر احداث شده اما این دستگاه و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط به وظایف خود عمل نکردند، در این شهرک مشکل حاد آموزشی داریم برای احداث مدرسه در این شهرک یا باید از اعتبارات استانی استتفاده کرد یا باید سازنده شهرک(بنیاد مسکن) نسبت به ساخت مدرسه اقدام کند، امید است بنیاد مسکن، راه و شهرسازی خدمت‌رسانی در شهرک‌های جدید داشته باشند و به وظایف خود عمل کنند.
انتهای پیام

captcha