نقص‌های مرحله غیر حضوری مسابقات بین‌المللی قرآن برطرف شود
کد خبر: 3791231
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
داوران مرحله مقدماتی مطرح کردند:

نقص‌های مرحله غیر حضوری مسابقات بین‌المللی قرآن برطرف شود

گروه مسابقات ــ داوران مرحله مقدماتی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران ضمن برشمردن برخی محسنات برگزاری این مرحله به صورت غیر حضوری بر برطرف کردن نقص‌های این شیوه برگزاری در ادوار آینده تأکید کردند.

نقص‌های مرحله غیرحضوری در ادوار آینده برطرف شود

به گزارش ایکنا؛ به نقل از واحد رسانه‌ای مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، داور مرحله مقدماتی سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، روند برگزاری مرحله مقدماتی سی‌وششمین دوره به صورت غیر حضوری را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این روند موجب می‌شود، افرادی که می‌خواهند در مسابقات بین‌المللی راه پیدا کنند، قبل از حضور در ایران مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند و بهترین‌ها از هر ملیتی به مسابقات دعوت شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از این مرحله اینجا کلیک شود.
وی افزود: در سال‌های گذشته خود کشورها نمایندگانی را جهت شرکت در مسابقات اعزام می‌کردند و بعد از حضور در ایران مشاهده می‌کردیم که برخی از افراد در سطح خوب و بالایی قرار ندارند و یا از طرفی بهترین قاری آن کشور نیستند که با برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات به صورت ارسال فایل این نواقص برطرف می‌شود.
وی افزود: با توجه به این که از برخی کشورها تعداد بیشتری نماینده در مسابقات شرکت می‌کنند، با روند غیر حضوری، بهترین افراد آن کشور انتخاب می‌شوند و همین امر سبب می‌شود، سطح قرائت و حفظ مسابقات ارتقاء پیدا کند.
وی با بیان این که در زمینه ارسال فایل از نمایندگان کشورهای مختلف، برخی نمایندگان حضور در مسابقات از کشورها فایلی ارسال نکردند و یا فایل‌های ارسالی آنها بدون کیفیت لازم بوده است، گفت: ضروری است، زمانی مناسب برای افراد علاقه‌مند به حضور در مسابقات در نظر گرفته شود تا بتوانند فایل‌های تصویری قرائت خود را با استانداردها و کیفیت لازم ارسال کنند و در این زمینه هماهنگی‌های بهتر و بیشتری باید صورت پذیرد.
شهیدی‌پور داوری بر روی فایل‌های ارسالی افراد را بسیار بهتر از حضور افراد در کشور دانست و بیان کرد: این نوع داوری موجب می‌شود افراد بهتری انتخاب و برای شرکت در مسابقات از آنها دعوت به عمل آید و سطح کیفی افراد شرکت‌کننده و مسابقات را بالا می‌برد.
وی در پایان گفت: جا دارد در برگزاری مسابقات به صورت غیر حضوری ساختار، زمان، مکان و امکانات مورد استفاده بهبود بهتر و مناسب‌تری پیدا کند که ان شاءالله در آینده شاهد برگزاری هرچه بهتر این نوع مسابقات خواهیم بود.
حسن ربیعیان، یکی دیگر از داوران مرحله مقدماتی، برگزاری مرحله مقدماتی این مسابقات به صورت غیر حضوری را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این امر تأثیر بالایی در کاهش هزینه‌ها خواهد داشت.
وی افزود: مزیت برگزاری این مرحله به صورت غیر حضوری، این است که اولاً نیاز نیست افراد مسیر طولانی و پرهزینه را به کشور طی کنند و ثانیاً موجب تضعیف روحی افرادی که ضعیف هستند، نمی‌شود.
این داور قرآنی قرار دادن یک مسئول یا متولی برای هماهنگی و ضبط فایل‌های افراد علاقه‌مند را مهم ارزیابی و بیان کرد: اگر جایگاه خوبی در کشورهای علاقه‌مند به حضور در مسابقات مشخص و ارتباط با کیفیتی با متسابقین برقرار شود، داوری‌های مناسبی هم صورت خواهد گرفت.
این داور مسابقات قرآن با بیان این ‌که برخی فایل‌های ارسالی یا برخی ارتباط‌های زنده دارای کیفیت مناسب نبودند، ادامه داد: عدم هماهنگی‌ها و ارتباط دقیق و همین طور عدم ارسال فایل‌های مناسب از سوی نمایندگان کشورها، داوری را در بخش تجوید، صوت و لحن و حسن حفظ مشکل می‌کرد.
ربیعیان تقویت زیرساخت‌ها، زماندهی منظم و ایجاد ارتباط‌های قوی را از نیازهای برگزاری این مدل مسابقات دانست و افزود: قطعاً این مدل برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی، بسیار بهتر از حضور افراد ضعیف در مسابقات و تحمیل هزینه‌های غیر ضرور است.
همچنین حیدر کسمایی، داور بین‌المللی مسابقات قرآن نیز برگزاری غیر حضوری مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن در دوره سی و ششم را گامی رو به جلو برشمرد.
وی افزود: حضور نمایندگان کشورها در کشور برای سنجش و ارزیابی در مرحله مقدماتی هزینه‌های بالایی را خواهد داشت و به ویژه این هزینه‌ها گاهاً با توجه به حضور قاریان و حافظان ضعیف که توانایی حضور در مسابقات را کسب نمی‌کنند، بیهوده خواهد بود؛ لذا برگزاری این مدل مسابقات در مرحله مقدماتی بسیار مطلوب‌تر است.
داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم خواستار برنامه‌ریزی و هماهنگی مرتب‌تری در اجرای این مدل مسابقات شد و ادامه داد: در بخش داوری وقتی با برخی کشورها تماس تصویری زنده برقرار می‌شد، شاهد قطع و وصل شدن تصویر و صدا بودیم که این امر، قضاوت داوران را در بخش‌های صوت، لحن، تجوید و حفظ با چالش مواجه می‌کند و اثرگذار است که ضروری است این مشکلات در مسابقات آینده برطرف شود و این مسأله‌ای ممکن و شدنی است.
کسمایی با بیان این که پیشرفت خوبی در برگزاری مسابقات صورت گرفته است، بیان کرد: جا دارد در بحث مسابقات به ویژه به صورت غیرحضوری که از طریق اینترنت صورت می‌گیرد زیرساخت‌ها تقویت شده و نیازهای برقراری ارتباط قوی‌تر و باکیفیت‌تر فراهم شود.
وی اظهار کرد: همچنین می‌توان با برنامه‌ریزی و هماهنگی با کشورها فردی را به عنوان مسئول یا متولی قرار دهند تا در مکان مناسب فایل افراد را طبق ضوابط مندرج در آیین‌نامه مسابقات تهیه و با کیفیت لازم ارسال کند یا زمینه‌ای را برای ارتباط قوی و با کیفیت تصویری و زنده فراهم کنند تا نمایندگان کشورها بتوانند توانایی‌های خود در زمینه حفظ و قرائت را ارائه نمایند.
داور بین‌المللی قرآن کریم گفت: اگر قرار است از کشوری تعداد چند نماینده حضور پیدا کنند و یک نفر در مسابقات شرکت کند، بهتر است بستری فراهم شود تا قاریان و حافظان برتر آن کشور حضور پیدا کنند که سطح مسابقات را نیز افزایش دهند.
گفتنی است، مرحله نیمه نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 20 و 21 فروردین ماه سال 1398 در هتل محل اسکان متسابقین و مرحله نهایی نیز از عصر روز 21 تا پایان روز 24 فروردین ماه 1398 در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha