حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ رسالت بیان ارزش‌های اسلامی را به‌درستی انجام دهند
کد خبر: 3791247
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
آیت‌الله امامی کاشانی:

حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ رسالت بیان ارزش‌های اسلامی را به‌درستی انجام دهند

گروه جامعه ــ امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به سه ویژگی مهم ایا‌م‌الله در قرآن کریم بر رسالت مهم حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: باید اسلام را در جمع‌های خانواده، دانشجویان، دانش‌آموزان و همه اقشار جامعه به درستی تبلیغ و تبیین کنیم و ارزش‌های اسلامی را بیان و به آن عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران با سخنرانی آیت‌الله امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران صبح امروز دوشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه، با حضور جمعی از خانواده‌های شهدا و طلاب و مدرسین حوزه علمیه در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.
 
آیت‌الله امامی کاشانی در این مراسم اظهار کرد: شکر و سپاس نامحدود به درگاه خداوند متعال را داریم که چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشیم و گام چهل دوم را برداشتیم و امید است با توجه ویژه امام عصر(عج)، این حرکت هرچه سریع‌تر و کامل‌تر به ظهور ایشان متصل شود.
 
وی در ادامه با اشاره به آیه ۵ سوره مبارکه ابراهیم که می‌فرماید: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ» یعنی: «و ایّام اللَّه را یعنی آن روز‌های منسوب به خدا نظیر روز‌های پیروزی و شکست و حدوث نعمت‌های بزرگ و حادثه‌های تلخ و اعیاد و وفیات مذهبی را به یادشان بیاور که همانا در این (تذکر) نشانه‌هایی (از تنبّه و عبرت) است برای هر شکیبای سپاسگزار»، گفت: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید‌ ای رسول خدا مردم را تذکر بده به ایام‌الله و در جایی جابرابن عبدالله انصاری از پیامبر(ص)، نقل می‌کند ایام‌الله یعنی هم نعمت‌های خدا را به مردم بگویید و یادآوری کنید و هم بلا‌ها، گرفتاری‌ها و آزمایشات را به مردم بگویید و یادآوری کنید.
 
امام جمعه موقت تهران افزود: یادآوری کردن و گفتن به این معنی است که در جریان این‌چنینی انسان‌های صبور از ایام‌الله بهره‌برداری می‌کنند و به فضال الهی می‌رسند. «ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ» راه‌نجات مردم از ظلمات، یاد قهر و قدرت خدا نسبت به ستمگران و توجّه به الطاف او نسبت به گذشتگان است. وقتی در این آیه خداوند می‌فرماید: «إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ» یعنی توجه به تاریخ، زمینه صبر و شکر را در انسان به وجود مى‌آورد. یادآورى مصیبت‌ها و تلخى‌هاى گذشته و برطرف شدن آنها، انسان را به شکر وادار مى‌کند. توجه به پایدارى امت‌ها و پیروزى آنان، آدمى را به صبر و مقاومت دعوت مى‌کند.
 
آیت‌الله امامی کاشانی با بیان اینکه این آیه شریفه سه نکته مهم را بیان می‌کند، اظهار کرد: نکته اول همان مسئله گفتن و نوشتن است. وقتی در زمان رضا خان فلاکت و بدبختی کشور را فرا گرفته بود و هیچ عظمت و شکوهی در کشور احساس نمی‌شد باید بگوییم و بنویسیم که چه بودیم و امروز چه هستیم. روزگار بدبختی سیاسی و علم و تکنولوژی ما آن دوران بود به حدی که دین هیچ رنگی نداشت و کسانی که در دانشگاه‌ها قصد عبادت خدا را داشتند مورد تمسخر قرار می‌گرفتند و از نظر اخلاق و بی‌بندوباری شرایط عجیبی در کشور حاکم بود. این شرایط به گونه‌ای بود که در برخی مدارس مانند سپه‌سالار مشروبات الکلی به حدی مصرف می‌شد و جوانان از حال خود بی خبر بودند که غیر قابل توصیف است. به همین جهت قرآن تاکید می‌کند که به مردم بگویید چه بودید و چه شده‌اید.
 
وی اظهار کرد: نکته دوم صبار بودن و صبر داشتن در برابر مشکلات، اتفاقات و ایستادگی و خسته نشدن است. استقامت در حوادث انقلاب و ۲۲ بهمن بسیار مهم است. 
 
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اوضاع و احوال کنونی انقلاب اسلامی نشان دهنده اتصال این حرکت به ظهور و قیام امام عصر (عج) خواهد بود، ادامه داد: این هم به خاطر این است که از همان روز اول تمام در‌های پیروزی به سوی ملت باز بوده، ولی با مبارزه و فداکاری همراه بوده است. ما در این انقلاب جوانانی را شاهد بودیم که انقلاب اسلامی و هشت‌سال دفاع مقدس را به وجود آوردند و در آن رشد کردند و تعدادشان زیاد شد و امروز در صف مدافعان حریم و حرم قرار گرفتند. بدون شک این فداکاری‌ها این راه‌پیمایی‌هایی که در روز ۲۲ بهمن شاهد آن بودیم بدون الهام الهی ممکن نبود.
 
آیت‌الله امامی کاشانی تصریح کرد: امروز در شرایط نابسامان اقتصادی و مشکلاتی که خانواده‌ها و جامعه را گرفتار کرده است و تورمی که در کشور وجود دارد شاهد بودیم که در روز ۲۲ بهمن خانواده‌های بسیاری از کوچک و بزرگ و پیر و جوان آمده بودند و حماسه دیگری را خلق کردند و این بحث‌ها به هیچ وجه عادی نیست. این شرایط بدون شک به سمت ظهور در حرکت است و این جبر الهی یا همان سنت خداوند است که نظام را به سمت تمام ارزش‌ها حرکت می‌دهد.
 
وی در ادامه با اشاره به نکته سوم این آیه شریفه گفت: شکور بودن دیگه نکته این آیه و پیام آن است. شکور بودن به معنای این است که ما باید به خاطر این نعماتی که در اختیار داریم شکر بگوییم. شکر نعمت و حفظ و عمل به نعمت در این است که حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها رسالت مهمی که بر عهده دارند را به درستی انجام دهند و در برابر گروه‌های کوچکی که پراکنده هم هستند و دین‌گریزی می‌کنند، اسلام را تبیین و تبلیغ کنند.
 
امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه باید اسلام را در جمع‌های خانواده، دانشجویان و دانش‌آموزان و همه اقشار جامعه به درستی تبلیغ و تبیین کنیم، گفت: این مسیر را باید به سایر کشور‌های خارجی هم ترویج کنیم و ارزش‌های اسلامی را بیان و به آن عمل کنیم. باید همه ما شکور باشیم؛ شکور بودن به این معنی است که نعمت‌های خدا را بفهمیم و استقلال، علم و آگاهی را درک کنیم و بدانیم که امروز در دنیا عزیز هستیم.
 
آیت‌الله امامی کاشانی اظهار کرد: ما روزی در دنیا ذلیل و خار بودیم و امروز کشوری مقتدر و مستقل و همچنین حامی عدالت و ظلم ستیز هستیم. کشور ما فکر جنگ با هیچ کشوری را ندارد و در ابتدا همیشه به دنبال عدالت بوده است. این نشان می‌دهد که ایران چیست و شکور بودن یعنی توجه به این نعمت الهی؛ اینکه ائمه می‌گویند به نعمت‌ها و بلا‌ها توجه شود به همین معنی است که بدانیم چه روزگاری داشته ایم و به چه روزی رسیده‌ایم. زمانی که نمی‌توانستیم یک کلمه از دین را که رمق و روح داشته باشد بیان کنیم و امروز چگونه هستیم؛ لذا باید نعمتی را که خداوند امروز به ما داده است است را پاس بداریم.

وی با بیان اینکه باید حقوق مردم را در کنار زبان، گوش، دل و فکر آن‌ها رعایت کنیم و در جهت انقلاب حرکت دهیم، گفت: دانشگاه‌ها و حوزه‌ها باید اسلام را بیان کنند و خوب بفهمند تا ان‌شاالله شکور باشیم و بتوانیم در نهایت این حرکت را به ظهور حضرت حجت متصل کنیم.
 
بنا بر گزارش ایکنا؛ در پایان این مراسم از خانواده دو شهید مدافع حرم مدرسه عالی شهید مطهری تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha