پیش‌نشست همایش علمی «محبت و عدالت در ادیان از منظر امام رضا(ع)» بررسی شد
کد خبر: 3791369
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
به همت نمایندگی المصطفی در اندونزی؛

پیش‌نشست همایش علمی «محبت و عدالت در ادیان از منظر امام رضا(ع)» بررسی شد

گروه حوزه‌های علمیه ــ پیش‌کنفرانس بین‌المللی «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» با موضوع «محبت و عدالت در ادیان از منظر امام رضا(ع)» با حضور صاحب‌نظران و محققان در سالن اجتماعات نمایندگی المصطفی در اندونزی برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی المصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ اسعدی، نماینده جامعه المصطفی در اندونزی ضمن خیرمقدم به میهمانان این پیش‌نشست به گوشه‌ای از تأثیرگذاری حضرت امام رضا(ع) بر ادیان دیگر اشاره نمود و حضرت(ع) را الگوی گفت‌وگوی بین‌الادیانی معرفی کرد.
در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ سیدمحسن حسینی فقیه به نمایندگی از آستان قدس رضوی، در سخنانی گفت: این همایش یکی از سلسله پیش‌نشست‌های کنفرانس بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان در مشهد مقدس است که در آن شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی از ادیان مختلف شرکت خواهند داشت و مقالات مفیدشان را ارائه خواهند کرد.
وی در محور عدالت با بیان این‌که برای درک بهتر از عدالت، باید معنای متضاد آن را نیز بشناسیم، اظهار کرد: عدالت هر چیزی را در جای خود قرار دادن است و این نقطه مقابل ظلم و نابرابری است. با این تعریف می‌توانیم نتیجه بگیریم که هرکس در حق کسی ظلم کند، به عدالت رفتار نکرده است.
حسینی فقیه با اشاره به آیات و روایات برنقش عدالت تأکید کرد و افزود: فطرت انسان‌ها گواهی بر حسن و لزوم عدالت می‌دهد و همه تعالیم اولیای الهی نیز براساس عدالت بوده است، زیرا خداوند متعال در بسیاری از آیاتش، رفتار عدالت‌محور را بر همه رفتارها مقدم شمرده است.
وی بیان کرد: علت و فلسفه ارسال رسل و انزال کتب مقدس این است که مردم زندگی‌شان را براساس قسط و عدالت بنیان نهند. تعالیم اسلام و همچنین پیامبراکرم(ص) و جانشینان ایشان، بر قسط و عدالت تأکید دارد.
نماینده آستان قدس رضوی با اشاره به احادیثی از امام علی(ع) در نهج‌البلاغه اظهار کرد: جانشین و وصی نبی اکرم(ص)، حضرت امام علی(ع) همواره در حیات مبارکشان به عدالت رفتار می‌کردند. یکی از ویژگی‌های امامان معصوم(ع)، عدالت به ویژه عدالت اجتماعی است، زیرا اگر ایشان از این ویژگی برخوردار نباشند، نمی‌توانند به مسئولیت‌ها و وظایف خویش عمل کنند.
سخنران این نشست گفت: قسط و عدالت از منظر امام رضا(ع) باید ویژگی‌هایی داشته باشد مانند این‌که در گفتار باید راست‌گو باشد، اگر حکم و قضاوت می‌کند، باید به عدالت رفتار کند، اگر وعده‌ای می‌دهد، سعی می‌کند به تمام معنا به وعده‌اش عمل کند و از رفتار عدالت‌محور برخوردار باشد.
حسینی فقیه درباره «محبت از منظر امام رضا(ع)»، گفت: محبت و مهرورزی به دیگران از اصولی است که خداوند در فطرت انسان‌ها نهاده است. آموزه‌های ادیان الهی به ویژه اسلام، بر مسئله محبت، اخلاق و مهرورزی بر دیگران تأکید دارد.
وی با اشاره به تحقیقات «آلفونس دمارتین» مسیحی درباره زندگی پیامبر اسلام(ص)، افزود: این شخص مسیحی سه امر را در پیامبر اسلام(ص) باور دارد که هیچ کس در این سه به پیامبر اسلام(ص) نمی‌رسد: 1. بزرگی هدف زندگی؛ 2. فقدان امکانات مادی؛ 3. سرعت نفوذ در قلب‌های مردم و از آن‌جا که امام رضا(ع) وارث پیامبر(ص) هستند، ویژگی‌های ایشان را نیز به ارث بردند، به طوری که در تمام زندگی، محبت به انسان‌ها در وجود ایشان نمایان بود.
در ادامه محمود واعظی، یکی از اساتید دانشگاه تهران در سخنانی اظهارکرد: مشهد یکی از دو قطب شهرهای مذهبی ایران به شمار می‌آید که همه ساله ده‌هامیلیون نفر برای زیارت مرقد مطهر حضرت امام رضا(ع) به این شهر می‌آیند.
محمود واعظی درباره محبت و عدالت از منظر امام رضا(ع) ابراز کرد: مهرورزی، یکی از زیباترین آموزه‌های اخلاقی است و نقش سازنده‌ای در گرایش انسان‌ها به حق و عدالت دارد، رابطه‌های اجتماعی را صمیمی کرده، آتش کینه و اختلاف را فرومی‌نشاند. مهرورزی از نظر اجتماعی شاخصه مهمی است که تربیت جامعه، بدون استفاده از آن بسیار سخت و پیچیده است. آیین جاودانه اسلام، دین مهربانی است و به محبت و مهرورزی توجه ویژه‌ای دارد.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) و دیگر اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)، همه اسوه‌های مهرورزی نه تنها برای دوستان که برای تمام جامعه بودند. امام رضا(ع) یکی از این اسوه‌هایی هستند که مردم را به مهرورزی تشویق نموده، خود نیز به جامعه - چه مسلمان و چه غیرمسلمان- مهر می‌ورزیدند تا آن‌جا که به امام رئوف ملقب گشتند.
استاد دانشگاه تهران مهرورزی در اخلاق اسلامی را به سه بخش رابطه با خدا، رابطه با دیگران و رابطه با خویش تقسیم کرد و گفت: ما با مهر ورزیدن در این سه رابطه، زندگی سعادتمندی در دنیا و آخرت خواهیم داشت.
انتهای پیام

captcha