از تربیت نخبه های قرآنی تا تشکیل کارگاههای قالی بافی
کد خبر: 3791439
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳

از تربیت نخبه های قرآنی تا تشکیل کارگاههای قالی بافی

مدیرآموزش کانون امام صادق (ع) با اشاره به اهتمام این کانون به کارآفرینی، گفت: در این کانون افرادی که در هنرهای گلیم بافی و قالی بافی تخصص دارند را شناسایی می کنیم.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: کانون های  فرهنگی هنری مساجد از جمله پایگاه‌های مذهبی و فرهنگی در محله‌ها هستند که جایگاه ویژه‌ای بین ساکنان شهرها دارند. این پایگاههای فرهنگی هنری که در مجاور مساجد فعالیت دارند، می‌توانند افراد جامعه را از گزند انحرافات و گناه مصون بدارند، یکی از کانون های فرهنگی هنری فعال در استان خراسان جنوبی، کانون فرهنگی هنری امام صادق(ع) است که با برگزاری برنامه های فرهنگی، مذهبی و هنری توانسته بخش عظیمی از جوانان و نوجوانان را جذب فعالیت های این کانون کند و در سالهای گذشته به عنوان کانون برتر در حوزه اوقات فراغت معرفی شد به همین با«محمدامین کریمی»، مدیر آموزش کانون فرهنگی هنری امام صادق(ع) بیرجند گفت و گویی ترتیب دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

-در مورد تاریخچه فعالیت این کانون و مهم ترین برنامه های که در دستورکار کانون امام صادق(ع) است، برایمان توضیح بفرمایید؟

کانون فرهنگی هنری امام صادق(ع) از سال 82 فعالیت خود را در بخش های مختلف آغاز کرد.به همت امام جماعت مسجد امام صادق(ع) برنامه ریزی با حضور متولیان و دست اندرکاران مسجد برای جذب جوانان و نوجوانان به کانون صورت گرفت و سپس امکانات زیرساختی برای رونق حضور آنان به این کانون انجام شد به گونه ای که برنامه های اوقات فراغتی که در این کانون همه ساله برگزار می شود، با استقبال بی نظیر نوجوانان و جوانان همراه است.

تعامل و همکاری میان بسیج و کانون فرهنگی هنری در برگزاری برنامه ها موجب شد که کانون امام جعفر صادق(ع) در طول سال فعالیت های فرهنگی هنری زیادی داشته باشد، علاوه بر آن برنامه های آموزشی و روزانه و برنامه های مسجد، اکران فیلم های جشنواره عمار در کانون انجام می شود که با استقبال بسیار خوب مردم بویژه جوانان و نوجوانان روبرو است.

دوره های آموزش مداحی، خطاطی، کامپیوتر، ترتیل خوانی قرآن با حضور اساتید برجسته و برپایی اردوهای تفریحی به داخل و خارج استان، برگزاری دوره های سبک زندگی اسلامی با رویکرد ازدواج موفق، کارگاههای علمی و آموزشی و خانواده پایدار بخشی از برنامه های این کانون فعال است.

-قرآن و مسجد دو محوری هستند که در روایات همواره تاکید شده است که جدایی ناپذیرند، در راستای اهتمام به قرآن محوری، چه برنامه هایی در کانون در حوزه قرآنی مورد توجه قرار می گیرد؟

ترتیل خوانی قران کریم در ماه رمضان، طرح تلاوت نور و قرائت هر روز دو صفحه از قرآن کریم بعد از نماز از جمله برنامه های این کانون در حوزه قرآنی است، ضمن اینکه اعضای کانون خودشان مکبری و ترتیل خوانی روزانه دو صفحه از قرآن را بر عهده دارند و در واقع کلاس های کانون در حوزه قرآنی به قدری تاثیر خوبی داشته که یکی از اعضای کانون در سالهای گذشته رتبه اول مسابقات کشوری ترتیل قرآن را کسب کرد.

- کانون فرهنگی هنری امام صادق(ع) همواره به عنوان یکی از کانون های فرهنگی هنری فعالی یاد می شود، در حوزه  انتشار کتاب چه فعالیت های در مورد توجه قرار می گیرد؟

یکی از برکات کانون، نوشتن و انتشار کتاب است، کتاب «چند قدم مانده تا خدا» در مورد نماز از جمله این کتاب ها است، این کتاب با موضوع نماز و توسط بنده و یکی دیگر از دوستان نوشته شده است، این کتاب نتیجه 4 سال حضور فعال در کانون بود که توانستم از کتابهای مختلف برای نوشتن آن کتاب بهره گیرم. علاوه بر آن گاهنامه «آسمانی ها» مرتبط با مسجد و کانون ها است که این نشریه اخبار مسجد و کانون ها و مسائل فرهنگی در‌ آن مطرح و چاپ می شود و مورد استقبال نمازگزاران مساجد است.

-با توجه به اینکه بیشتر اعضای کانون امام صادق(ع) را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند، در راستای رونق حضور آنها چه برنامه هایی را مورد توجه قرار می دهید؟

کانون امام صادق(ع) بیرجند جزو کانون های جوان استان است که بیشتر اعضای آن را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند.این کانون در سال های گذشته توانسته بیش از 500 نفر جوان و نوجوان را جذب  فعالیت های این کانون کند. ضمن اینکه رویکرد برنامه ریزی در کانون به گونه ای است که تلاش می کند در برگزاری برنامه ها از استقلال مالی برخوردار باشیم.

- در سال 97 برای اولین بار مراسم معنوی اعتکاف در مسجد امام صادق(ع) بیرجند برگزار شد، تدابیر و برنامه های کانون برای باشکوهتر شدن این مراسم معنوی چه بود؟

امسال برای اولین بار در استان خراسان‌جنوبی و در مسجد امام جعفر صادق(ع) ثبت نام از جوانان و نوجوانان پسر رده سنی ۱۴ تا ۲۴ سال برای مراسم معنوی اعتکاف صورت  گرفت و برای حضور ۲۰۰ نفر برنامه ریزی شد. مهم ترین برنامه هایی که  در این مراسم مورد توجه قرار گرفت،سخنرانی های تخصصی با موضوعات مهدویت، سبک زندگی اسلامی، جریان شناسی مسائل روز کشور و ازدواج آسان از جمله برنامه های سخنرانی در مراسم اعتکاف بوده است که جوانان و نوجوانان از این مراسم استفاده بردند.

-کانون شما در سال های گذشته به عنوان یکی از کانون های برگزیده در حوزه اوقات فراغت معرفی و برگزیده شد، برنامه های که در این ایام برای نوجوانان و جوانان برگزار می کنید، شامل چه برنامه هایی بوده است؟

 کلاسها در حوزه اوقات فراغت شامل برنامه‌های آموزشی، علمی، هنری، قرآنی و ورزشی است که بیش از 400 نفر در این کلاس‌ها شرکت کردند که افزایش چشمگیری داشته است و نمایشگاهی نیز در همین زمینه برپا شد.

-در زمینه دستگیری از محرومین و نیازمندان هم کانون فعالیت هایی داشته است، اقدامات کانون در این زمینه را بفرمایید؟

 جمعی از اعضای کانون با تشکیل گروه خیرین در زمینه  شناسایی و یاری رسانی به نیازمندان این منطقه مشارکت دارند که به صورت ماهیانه کمک هایی را برای خانواده های بی بضاعت جمع آوری می کنند، این کمک ها در قالب کمک های غذایی، علمی و آموزشی است در حوزه آموزشی  100 نوع نوشت افزار ایرانی و اسلامی تهیه و با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) در اختیار آنها قرار گرفت.

 در بحث کار آفرینی  و ایجاد اشتغال چه اقداماتی انجام شده است؟

 یکی از اقدامات کانون در این زمینه این بوده است که افرادی که در حوزه گلیم بافی و قالی بافی تخصص دارند را شناسایی  و با حمایت خیرین و  آستان قدس رضوی کارگاه های حوله بافی و تابلوی های قرآنی تشکیل داده ایم تا در سالی که مزین به سال اقتصاد مقاومتی است، بتوانیم در زمینه اشتغال و کار آفرینی نقشی ایفا کنیم. خوشبختانه هسته اولیه این گروه کارآفرینی که 5 خواهرهستند،  سال به سال رو به گسترش است.

انتهای پیام

captcha