قرارگیری افغانستان در لیست سیاه اتحادیه اروپا
کد خبر: 3791495
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸

قرارگیری افغانستان در لیست سیاه اتحادیه اروپا

گروه بین‌الملل ــ کمیسیون مبارزه با پولشویی اتحادیه اروپا، افغانستان را به دلیل کاستی‌ها در مبارزه با تروریسم در لیست سیاه قرار داد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ کمیسیون مبارزه با پولشویی اتحادیه اروپا بانک مرکزی افغانستان را به دلیل عدم مبارزه با پولشویی در لیست سیاه این اتحادیه قرار داد، ولی بانک مرکزی افغانستان تأکید می‌کند که این بانک اقدامات لازم را براساس قوانین مبارزه با پولشویی انجام داده است.

هارون چخانسوری (سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان) در این باره گفت: تلاش‌های جدی در زمینه نظام مالی کشور در حال اجرا بوده و قرار گرفتن افغانستان در لیست سیاه پولشویی غیرمنصفانه است.

به گزارش «تلویزیون یک» افغانستان؛ بانک مرکزی این کشور تصریح می‌کند که در یک سال گذشته برای مبارزه با پولشویی 29 حساب را مسدود، مجوز 8 نهاد سرویس دهنده مالی را لغو و 17 مجوز دیگر را نیز باطل کرده است.

کارشناسان اقتصادی افغانستان معتقد هستند که تولید مواد مخدر و حضور مخالفان مسلح سبب ایجاد بازار سیاه می‌شود و بانک مرکزی این کشور نیز قادر به انجام اقدامات لازم برای مبارزه با این پدیده نیست.

سخنگوی اشرف غنی ضمن تأیید این موضوع تأکید کرد که اصلاحات در زمینه نظامی مالی افغانستان ادامه دارد.

گفتنی است،‌ بر اساس اعلام بانک مرکزی افغانستان، 250 حساب جعلی توسط این مرکز مورد حسابرسی و نظارت قرار گرفته است و پرونده آنها به نهادهای قضایی معرفی خواهد شد.

پارلمان افغانستان در سال 2014، قانونی را علیه پول‌های سیاه و تأمین تروریسم تصویب کرد، ولی تاکنون درباره اجرای مؤثر این قانون گزارشی منتشر نشده است.

انتهای پیام

captcha