آغاز به کار اولین هکاتون قرآنی در حوزه زیورآلات و لباس
کد خبر: 3792482
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵

آغاز به کار اولین هکاتون قرآنی در حوزه زیورآلات و لباس

گروه جامعه ــ معاون فناوری مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی از آغاز رویداد هکاتون بر پایه طراحی لباس و زیورآلات با محوریت سوره کوثر خبر داد و گفت: محصولات برتر برای بازار بزرگ جهان اسلام تولید خواهد شد.

اولین هکاتون قرآنی کشور با محور سوره کوثر آغاز شد/ محصولات برای بازار بین‌المللی تولید می‌شودبه گزارش ایکنا؛ اولین هکاتون قرآنی کشور با محوریت سوره کوثر و با هدف تولید لباس و زیورآلات بر مبنای محتوای این سوره امروز، شنبه چهارم اسفند ماه به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز شد.
در خصوص این رویداد و تفاوت آن با استارتاپ‌هاپ معمول در کشور زهرا کامیاب، معاون فناوری مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی، به ایکنا گفت: در استارتاپ تلاش می‌شود یک طرح نوآورانه به محصولی تجاری تبدیل شود. در حالی که هکاتون یک رویداد (ایونت) استارتاپی است. در رویداد استارتاپی تلاش می شود ایده‌های نوآورانه به کسب و کار نوپا تبدیل شود.
وی ادامه داد: هکاتون‌ها، استارتاپ ایونت یا استارتاپ ویکند هستند. هکاتون از ترکیب دو واژه «هک» و «ماراتن» تشکیل شده است. هک به معنی محدود و منحصر کردن و ماراتن به معنی مسابقه است. رویداد هکاتون نیز به این معنی است که طی چند روز ذهن طراح فقط بر روی یک موضوع و محور خاص منحصر می‌‍شود.
کامیاب به هکاتونی که عربستان بر روی مسئله حج به صورت بین‌المللی برگزارکرد اشاره و عنوان کرد: هکاتون‌ها بیشتر در حوزه IT و نرم افزاری برگزار می‌شود اما ما این رویداد را با محور قرآن برای طراحی زیورآلات و لباس برگزار کردیم.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا مرکز رشد پس از برگزاری دوره‌های متعدد طلوع برکت (استارتاپ‌هایی با موضوعات مختلف و محوریت قرآن) اکنون به برگزاری هکاتون اقدام کرده است؟ گفت: مرکز رشد قبلاً رویدادهای طلوع برکت را برگزار می‌کرد که در آنها موضوعات مختلف هنری، فناورانه، اقتصادی و ... از جنبه اسلامی به عنوان محور مسابقه اعلام می‌شد. در چنین استارتاپ‌هایی هنرمندان و ایده‌پردازان با طیف گسترده‌ای از طرح‌ها در حوزه‌های مختلف باید وارد دنیای عظیم و پر از مفهوم قرآن می‌شدند و از میان این مفاهیم عمیق و گسترده یک مفهوم را انتخاب و برای ایده خود استفاده و دست به تولید محصول می‌زدند.
معاون فناوری مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی ادامه داد: برگزاری استارتاپ‌های مختلف با عنوان طلوع برکت موجب شد به این نتیجه برسیم که برای تولید محصولات برتر و تخصصی‌تر بهتر است تمرکز بر روی یک هنر و یک آیه یا سوره از قرآن باشد. بر همین اساس عنوان و موضوع سوره کوثر و هنر طراحی لباس و زیور آلات به عنوان اولین موضوع هکاتون ما انتخاب شد.
وی حضور طراحان و دانشجویان مرتبط با رشته مد و لباس و حضور اساتید متخصص و برتر این حوزه در رویداد هکاتون کوثر را از نقاط قوت این رویداد برشمرد و گفت: از دیگر ویژگی‌های این رویداد این است که دانشگاه‌های مختلف تیم‌های برتر خود را به این رویداد آورده‌اند یعنی از قبل تیم‌ها تشکیل شده و دیگر زمان رویداد برای تشکیل و همگن شدن آن‌ها صرف نمی‌شود.
کامیاب ادامه داد: در ایران تاکنون هکاتون‌هایی برگزار شده، اما همه در حوزه برنامه نویسی و IT بوده است و امروز شاهد آغاز به کار اولین هکاتون قرآنی در حوزه زیورآلات و لباس هستیم.
وی با تأکید بر اینکه به شرکت‌کنندگان در این رویداد اعلام شده است که محصولات سه تیم برتر به صورت محصول تجاری تولید و وارد بازارهای گسترده جهان اسلام خواهد شد، گفت: زبان مشترک جهان اسلام قرآن است و محصول تولید شده نیز برای بازار مخاطبان یک و نیم میلیاردی مسلمان باید طراحی شود. پس باید رنگ، طرح، جنس و ... برای مخاطب جهان اسلام طراحی‌ شود.
معاون فناوری مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی همچنین اعلام کرد: این مرکز علاوه بر حمایت‌هایی که از سه گروه برتر این رویداد به عمل آورده و امکانات لازم برای به محصول رساندن ایده‌های آنها را فراهم خواهد کرد، برای سایر گروه‌ها هم این مکان را فراهم می‌کند که به مدت شش ماه به عنوان واحد فناور در مرکز رشد مستقر و دوره پیش رشدشان را بگذرانند و بیاموزند که چگونه کارشان را در طراحی و تولید محصول گسترش دهند.

انتهای پیام

captcha