اسلام؛ دین تعاملات اجتماعی/ مسئولان حقوق مصرف‌کنندگان را دریابند
کد خبر: 3792523
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
امام جمعه بوشهر:

اسلام؛ دین تعاملات اجتماعی/ مسئولان حقوق مصرف‌کنندگان را دریابند

کانون خبرنگاران نبأ ــ آیت‌الله صفایی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت: اسلام دین زندگی و تعاملات اجتماعی است و این دین مبین روش زندگی را به ما یاد می‌دهد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ خطبه‌های نماز آدینه شهر بوشهر، 3 اسفند به امامت آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری و به همت کانون فرهنگی هنری امام هادی(ع) در محل مصلای جمعه مرکز استان ایراد و اقامه شد.

آیت‌الله صفایی بوشهری در ابتدا پیرامون سبک زندگی اسلامی و شاخص‌های یک زندگی الهی و قرآنی پرداخت و تصریح کرد: این مقوله در روایات و اخیراً در پیام مقام معظم رهبری سفارشی اکید بر آن شده چون اسلام دین زندگی است، اسلام دین تعاملات اجتماعی است، روش زندگی را به ما یاد می‌دهد و به همین خاطر سال‌هاست در خطبه اول پیرامون سبک زندگی اسلامی محضر مبارک شما مطالبی به اختصار عرض می‌کنم.

وی افزود: یکی از آموزه‌های سبک زندگی اسلامی، مدیریت زبان است، یعنی انسان باید زبانش در اختیار و به دست عقلانیت دینی او باشد نه به دست نفس و به دست بی‌خردی و سفاهت. چون انسان تا سخن نگفته است کلام به دست او است اما اگر گفت دیگر او به دست کلام است و تبعات و عواقب این کلامش باید توقع داشته باشد.

امام جمعه بوشهر گفت: انسان عاقل کسی است که قبل از سخن پیرامون آن فکر می‌کند که آیا برای آخرت مفید است یا خیر و اگر مفید است، می‌گوید و اگر مفید نباشد سکوت اختیار می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از ابعاد مدیریت سخن، شناختن سخنان حرام و پرهیز از آن است که در این رابطه پیرامون غیبت، تهمت و بهتان سخن گفتیم و امروز در رابطه با نمیمه که به تأبیر فارسی خبرچینی جهت تخریب و اختلاف‌افکنی است اندکی صحبت می‌کنیم.

نویسنده کتاب قرآنی «پایان دنیا در کلام خدا» با اشاره به اینکه خداوند در قرآن خطاب به خاتم‌الانبیاء، محمد مصطفی(ص) فرموده «وَلَا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَّهِينٍ هَمَّازٍ مَّشَّآءٍ بِنَمِيم» یعنی یا رسول‌الله به هیچ صورت جایز نیست، تو که شخصیت عالی مقامی هستی به عنوان پیامبر از کسانی که قسم می‌خورند و قسم را دست‌آویز رسیدن به آمال خود می‌کنند، هم سبک رأی هم هستند و فکر خوبی ندارند، و هم به دنبال اندیشه اهداف نادرست خود هستند، پیروی کنی.

وی اظهار کرد: برخی می‌خواهند ذهن طرف مقابل را جذب کنند لذا برای اینکه به اهدافشان برسند، قسم می‌خورند. افراد هماز، عیب‌جو هستند و تمام نگاهشان به دنبال این است که چه کسی چه عیبی دارد، همیشه با نگاه منفی به دیگران نگاه می‌کنند. این افراد آستین بالا می‌زنند و کفش را می‌پوشند، این طرف و آن طرف خبرچینی می‌کنند و جهت ایجاد اختلاف و تخریب شخصیت فعالیت دارند.

وی اشاره کرد: حضرت خاتم‌الانبیاء، محمد مصطفی(ص) فرمودند که مردم پرهیز کنید از خبرچینی، پرهیز کنید از تخریب شخصیت‌های خودتان، دوستتان، همسر و اطرافیان، مردم غیبت نکنید، از خبرچینی  بر حذر باشید و غیبت موجب این می‌شود که روزه انسان خراب شود و خبرچینی عذاب قبر می‌آورد و همچنین می‌فرماید که انسانی که خبرچین است و نزد هر شخص چیزی می‌گوید، بین دوستان، خانوده‌ها، افراد جامعه ایجاد اختلاف می‌کند و دل‌ها را از هم دور می‌کند، زن و شوهر، پدر و فرزند، برادر و خواهر را از هم دور می‌کند، در محیط کاری ایجاد اختلاف می‌کند، بین دو دوست ایجاد دشمنی می‌کند؛ وارد بهشت نمی‌شود و این نمّام و شخصی که خبرچینی می‌کند، پیوند‌ها را به هم می‌زند در حالی که خداوند گفته باید در جامعه به‌ویژه در خانواده پیوند بین اعضا حاکم باشد.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: امیر مؤمنان، امام علی(ع) از پیامبر گرامی اسلام نقل می‌کند که حضرت به اصحابشان این چنین گفتند که آیا می‌خواهید من به شما خبر دهم که بدترین انسان چه کسانی هستند. گفتند که بله ای رسول خدا. فرمودند کسانی که این طرف و آن طرف می‌روند و خبرچینی می‌کنند برای اینکه پیوند‌ها را تخریب کنند، خانواده‌ها و دوستی‌ها را به هم بزنند و اختلاف ایجاد کنند. به آدم‌هایی که بری از عیب هستند بدی نسبت می‌دهند و شخصیت انسان را تخریب می‌کنند.

وی افزود: به همین دلیل گفته‌اند که نمامی را چه درست باشد و چه اشتباه تکذیب کنیم و بگوییم که این چه کاری است که شما می‌کنید. آدم هر حرفی را نباید بگوید؛ نمام گاهی می‌داند که دارد کذب می‌گوید، این خیلی گناه بزرگی است هم نمامی است و هم کذب. اما یک موقع سوء تفاهم برایش ایجاد شده، یک موقع سوء برداشت است و یک موقع از کسی شنیده که خود نمام بوده، نباید بیان کند و حتی صحیح هم باشد نباید بیان کند. امیر مؤمنان می‌فرمایند چون ایجاد اختلاف می‌کند؛ دل‌ها را نسبت به هم دور می‌کند تا چه برسد به اینکه بداند کذب است.

آیت‌الله صفایی بوشهری بیان کرد: این فرهنگ اسلام است. اگر در خانه‌ای، در جامعه‌ای غیبت نباشد، بهتان نباشد، تهمت نباشد، نمینه نباشد ببینید چقدر این خانواده و جامعه دارای امنیت هستند و در فضایی سالم به‌سر می‌برند.

وی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در این رابطه می‌فرمایند: «‌ان من أکبر السحر النمیمه: بدترین سحر نمینه است» زیرا همان طور که سحر انسان را فریب می‌دهد نمامی هم فریب می‌دهد بلکه بدتر از سحر. سحر یک لحظه است و تمام می‌شود اما نمامی دل‌ها را تیره و پر از کینه می‌کند و مشکلات زیادی

ایجاد می‌کند.

حضرت زهرا(س) معدن طلوع فضائل بشری است

امام جمعه بوشهر اظهار کرد: روز سه‌شنبه، 7 اسفند مصادف است با میلاد حضرت صدیقه طاهره، سید‌ةالنساء العالمین، حضرت فاطمه زهرا(س) و همچنین سالروز میلاد امام راحل عظیم‌الشأن و به همین مناسبت روز بزرگداشت مقام زن است؛ حضرت فاطمه زهرا شخصیت فوق‌العاده‌ای است که معدن طلوع همه فضائل بشری است.

وی با اشاره به آیه شریفه «كُونُوا مَعَ الصّادقين: یعنی ای مردم با اهل صدق و راستی و درستی باشید»، افزود: مفسرین بیان کرده‌اند که مصداق کامل آن اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است. تمامی این اهل بیت(ع) که مصداق کامل صداقت هستند از دامن این بانو متولد شده‌اند و به همین خاطر به این شخصیت بزرگوار صدیقه گفته می‌شود. وجود مبارکش نماد ایمان، تقوا، اخلاق، ولایتمداری، ایثار، جهاد، همسرداری، تربیت و زبان از بیان عظمت این بانو قاصر است و به همین خاطر است که این شخصیت بزرگوار واسطه فیض استمرار نبوت، بقای ولایت و آفرینش امامت است. این چنین مقامی دارد که پیامبر گرامی اسلام خطاب به او فرمود «مَنْ صَلَّى عَلَيْكِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ أَلْحَقَهُ بِي حَيْثُ كُنْتُ مِنَ الْجَنَّة: ای فاطمه هر کس در راه تو باشد و درود بر تو فرستد و تو پیشوا، الگو و اسوه او باشی خداوند تمام بدی‌های او را می‌بخشد و خداوند مقامی به او می‌دهد که هم ردیف من در بهشت می‌شود. چنین شخصیتی است این بانوی بزرگوار.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه نقل شده است از امام حسن عسکری(ع) که ما حجت‌های خدا بر مردم هستیم اما مادرمان حضرت زهرا، حجت خدا است بر ما، گفت: ساحت مقدس رسول‌الله‌(ص) می‌فرمودند پاره تن من است، تاج سر من است، اصلاً جان من است و وقتی که جاهلان عرب به پیامبر نسبت ابتر می‌دادند، خداوند فرمود من به تو شیئی می‌دهم به نام کوثر که معدن ایجاد، طلوع و استمرار تمام خوبی‌ها در دنیا و آخرت است و آن، حضرت زهرا‌(س) است. خداوند شخصیتی چنین فوق‌العاده به جامعه بشری به‌ویژه جامعه اسلامی هدیه کرده است.

وی اشاره کرد: حضرت مریم(س) یکی از القابش «سیدة نساء العالمین» است. از امام صادق(ع) سؤال شد که به حضرت فاطمه هم گفته می‌شود «سیدة نساء العالمین: سرور زنان جهان»، دو سرور که نمی‌شود. گفتند که این گونه است که حضرت مریم سرور زنان زمان خود بود و جده ما، حضرت زهرا(س) سرور زنان جهان در دنیا و آخرت و به همین خاطر است که اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و قلوب مؤمنان نسبت به حضرت زهرا(س) این چنین مودت، محبت و تابعیت دارد.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر بیان کرد: همچنین روز تولد امام راحل عظیم‌الشأن را که بنای بزرگ احیای اسلام انقلابی را در زمان معاصر گذاشتند، گرامی می‌داریم و روز زن را به همه بانوان تبریک عرض می‌کنیم و این سفارش حضرت زهرا(س) را مجدداً عرض می‌کنم که فرمودند ای مردان بهترین شما کسی است که به همسرش احترام می‌گذارد، در مقابل او فروتن بوده و با خشونت رفتار نمی‌کند، زبان شکر دارد و خود را با همسرشان یکی می‌داند؛ لذا واژه «همسر» از این رو اطلاق می‌شود. همچنین پیغمبر(ص) فرمود که بهترین مردان کسی است که با همسرش بد برخورد نیست و فروتنانه و بزرگوارانه با او برخورد می‌کند.

وی مجدداً این روز را به همه زنان جهان اسلام، ایران انقلابی و زنان استان دارالحماسه و ولایتمدار بوشهر تبریک گفت.

آیت‌الله صفایی بوشهری تصریح کرد: نکته دیگری که در شرایط معاصر مشاهده می‌کنیم بدعهدی‌های اروپا است. در برجام همه بد عهدی کردند به‌ویژه آمریکا، این جنایتکار تاریخ بشریت نه تنها به عهدش وفا نکرد بلکه رفتاری بدتر از قبل برجام داشت، اروپا هم از برجام بیرون نرفت چون می‌خواهد فضا را کنترل کنند وگرنه اروپا هم همدست آمریکا است.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: برخی فکر می‌کردند اروپا با ما می‌تواند همراهی کند، مدیریت زمان کردند و همان امتیازاتی که آمریکا می‌خواست از ما بگیرد و مقام معظم رهبری نگذاشتند، اروپا با یک برنامه‌ریزی سیاسی به دنبال مطالبه آن است.

وی اظهار کرد: برخی فکر می‌کردند اروپا با آمریکا فرق می‌کند، لذا می‌گفتند که این پیشنهادات و طرح‌هایی مثل FATF را بپذیریم. این امتیاز را هم بدهیم تا این تحریم‌ها مقداری کاسته شود اما اروپا گذشته از اینکه خودش به برجام عمل نکرد تقاضاهای فرا برجام کرد. گفت FATF را بپذیرید، عهدنامه‌های دیگر را بپذیرید، تأسیسات موشکی خود را مهار کنید، ادامه ندهید، دانش آن را از بین ببرید، همین طور تقاضا. ذات آمریکا و اروپا استعمارگری است. سابق استعمار کهنه بود، با تیر و تفنگ می‌آمدند و الآن با میز مذاکره، در یک فضای نرم، ایجاد تهدیدها و تحریمها. انگلستان برای مردم ایران به‌ویژه بوشهر شناخته شده است، چهار بار به استان ما حمله کرده است، به بهانه‌های واهی، آیا این کشور می‌تواند حامی ایران باشد؟!.

وی تصریح کرد: انگلستان گرگی است که به گرگ‌های دیگر هم که در بلوک خودشان است رحم نمی‌کند و الآن می‌خواهد از اتحادیه اروپا خارج شود چون سهمش کم است، این می ‌تواند حامی ما باشد؟، فرانسه این استعمارگر می‌تواند حامی ما باشد؟. لذا این‌ها هیچ‌‌یک از مسائلی را که در برجام تعهد داده بودند؛ عمل نکردند. ایران فراتر از عهد‌های خود عمل کرد ولی آن‌ها نکردند.

امام جمعه بوشهر با تأکید بر اینکه مسئولان باید مطابق هدایت‌های مقام معظم رهبری رفتار کنند، گفت: گفتند اگر برجام انجام شود، تحریم‌ها برداشته می‌شود، گذشته از اینکه برداشته نشد شخصیت‌ها و نهادهای ما تحریم شدند. این چنین است آمریکا و به هیچ صورت نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد، آن‌ها فقط یک چیز می‌دانند، سلطه‌گری و چپاول‌گری. اروپا همین برنامه و استراتژی را دارد اما با الفاظی زیبا.

وی ادامه داد: مگر همین‌ها نبودند که در جنگ تحمیلی به رژیم بعث کمک می‌کردند، می‌شود به این‌ها اعتماد کرد؟. تنها باید به خدا اعتماد کرد و این جوانان انقلابی، به این مردم عزیز، بسیج، سپاه، نیروهای مسلح، نخبگان، این عزیزان و ما باید اتکا به نیروهای خود داشته باشیم با توکل به خدا تا بتوانیم این انقلاب را پیش ببریم و به دست صاحب اصلی مهدی آل محمد(عج) برسانیم.

آیت‌الله صفایی بوشهری بیان کرد: این نگاه مقام معظم رهبری است. ما باید روی پای خود بایستیم و بلند شویم، باید به خود اعتماد کنیم و کار کنیم و با برنامه‌ریزی‌های دقیق، دانش‌بنیان، علمی و جهادی همان طور که در پیام اخیرشان فرمودند اقدام کنیم. دشمن در فکر زمین زدن این انقلاب، در فکر برخورد شدید با مردم ایران است، در فکر این است که مردم ایران را تحت فشار قرار دهد اما بدانند هر چقدر این مردم را تحت فشار قرار دهند با هدایت‌های مقام معظم رهبری مقاوم‌تر شده و در مقابلشان خواهند ایستاد و مشت محکمی به دهانشان خواهند زد.

وی با اشاره به اینکه مردم عزیز ما با هوشمندی و بصیرتی که دارند و با هدایت‌هایی که مقام معظم رهبری می‌کنند دیگر زیر بار هیچ معاهده‌ای چون برجام نمی‌روند و این قاعده است؛ اظهار کرد: نکته‌ دیگر که همواره تذکر داده‌ام؛ وضعیت اقتصاد مملکت است و متأسفانه به‌خاطر نداشتن برنامه‌ریزی‌های دقیق، مدیریت علمی و جهادی و نظارت دقیق و برخورد مناسب با سوداگران شاهد گرانی روزافزون هستیم، گرانی‌هایی که اصلاً قابل توجیه نیست.

وی افزود: مردم از مسئولان اجرائی مملکت توقع دارند در اسرع وقت این مشکلات را حل کنند؛ مسئله مهم و اولیه مملکت معیشت مردم است، مسئولان به فکر معیشت مردم باشید، در خدمت مردم باشید، قدردان این مردم باشید، خدمتگذار این مردم باشید، این مردم در تاریخ بی‌نظیر هستند. تمام پست‌های شما به دست این مردم برای شما حاصل شده، شما مدیون این مردم هستید. نکند به‌خاطر بی‌تدبیری و بی‌برنامگی و شاید بعضاً ایجاد نا رضایتی این امور صورت بگیرد. این مسائل را باید حل کنید و اگر حل نشود نشان از ناتوانی و ضعف است، نشان از سوء مدیریت و عدم لیاقت است. به آینده‌پژوهی بپردازید به اینکه مردم چه نیازی دارند و نیازها را تأمین کنید.

امام جمعه بوشهر گفت: پرهیز کنید از اینکه این مردم عزیز، بی‌نظیر، انقلابی، شهید و جانباز داده این طور ناراحت و در مضیقه باشند. بارها مقام معظم رهبری فرموده، بارها امثال بنده از این تریبون‌ها گفته‌ایم، اولویت با مردم و معیشت و سفره مردم است، اولویت با اشتغال است، اولویت با مدیریت زندگی این جوانان عزیز است، به فکر باشید.

وی عنوان کرد: این مردم در راهپیمایی 22 بهمن نشان دادند که همراه نظام، حافظ نظام و انقلاب خودشان هستند و از شما مسئولان اجرایی توقع دارند که در خدمتشان باشید و این مشکلات را در اسرع وقت حل کنید.

مسئولان حقوق مصرف‌کنندگان را دریابند

امام جمعه بوشهر تأکید کرد: جالب این است که روز 9 اسفند روز حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است، سال‌ها است حقوق مصرف‌کننده از بین رفته، هم از جهت کمیت و هم از جهت کیفیت؛ برنامه‌ریزی کنید، نظارت داشته باشید، برخورد کنید، توسعه و پیشرفت ایجاد کنید، نه این گونه که متأسفانه الآن مردم دست به گریبان هستند ولی بدانند که مردم عزیز ما از انقلاب خود، از نظام خود، از ولایت دست بر نمی‌دارند اما از مسئولان در هر رده‌ای که باشند گله‌مند هستند، گله دارند و باید مسئولان این گله را بر طرف کنند.

مخالفت مردم بوشهر با تصویب FATF

یادآوری می‌شود، نمازگزاران بعد از اقامه نماز آدینه، از محل مصلای جمعه شهر بوشهر تا میدان قدس این شهر راهپیمایی کردند و از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند که FATF را تصویب نکند.

حسین شریفی‌نسب

انتهای پیام

captcha