همدم «زائرین بی‌بازگشت» شویم
کد خبر: 3792752
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴

همدم «زائرین بی‌بازگشت» شویم

گروه شهرستان‌ها ــ در یک روز زمستانی اجرای همخوانی دختری روشن‌دل به همراه دوستانش در جشن تکلیف فرزندم بهانه‌ای می‌شود تا به مؤسسه‌ای در مشهد بروم که جمعی از کودکانش زائرین بی‌بازگشت حرم آقا علی بن موسی‌الرضا(ع) هستند.

همدم  زائرین بی بازگشت برای شادی دختران بهشتیاجرای گروه همخوانی دختران مؤسسه خیریه توانبخشی دختران بی‌سرپرست و کم‌توان ذهنی «هـمدم فتح‌المبین» در جشن تکلیف فرزندم بهانه‌ای می‌شود تا بتوانم به میان افرادی بروم که از کودکی در یک مؤسسه خیریه توانبخشی بزرگ شده‌اند و علی‌رغم مشکلات جسمی دلی شاد دارند و محدودیت‌های جسمی مانعی برای حضور آنان در اجتماع نشده است.
تکتم فرید، مددجوی روشن‌دل 28 ساله این مؤسسه، از دختران هنرمندی است که با فعالیت در گروه تئاتر و موسیقی توانسته است محدودیت‌ها را کنار بزند و در کشور به شهرت برسد.
او یکی از زائران بی‌بازگشت حرم آقا امام رضا(ع) است که از سن 8 سالگی از مادر در حرم آقا دور افتاده و تحویل مؤسسه خیریه همدم شده است و امروز برای شادی دل دختران بهشتی با گروه سرودشان قطعاتی را اجرا می‌کنند.

سرپرستی 400 دختر در مؤسسه همدم
زهرا حجت که از سال 1381 در کلینیک دندانپزشکی مؤسسه خیریه توانبخشی همدم فتح‌المبین جهت انجام خدمات دندانپزشکی مددجویان مشغول فعالیت شده و از سال 1383 از سوی هیأت امنا به عنوان مدیر عامل انتخاب گردیده، درباره فعایت‌های این مؤسسه خیریه به خبرنگار ایکنا خراسان رضوی، گفت: من به نوعی مادر ۴۰۰ دختر در این مؤسسه هستم؛ دختران بی‌سرپرست یا بدسرپرستی که از 6 سالگی تا ۶۰ سالگی در این مجموعه حضور دارند.
وی با بیان اینکه این مؤسسه توانبخشی با کمک‌ها و حمایت‌های مردمی اداره می‌شود، افزود: متأسفانه ورودی نامحدود و خروجی بسیار محدودی از این مجموعه داریم و بچه‌های تحت پوشش ما با همه محدودیت‌ها توانسته‌اند هنرمند شوند وجود دارد.
حجت با ابراز اینکه متأسفانه بچه‌ها خانواده و یا خانواده مؤثر ندارند، بیان کرد: بعد از گرفتن دیپلم در کارگاه‌های مختلف این افراد مشغول به کار می‌شوند که از کارگاه‌های توانبخشی می‌توان به رشته‌های گلیم‌بافی. فرش‌بافی، گل‌سازی ملیله کاغذی، قلم‌زنی روی و مس اشاره کرد.

آموزش قرآن و نماز
وی با تأکید بر اینکه در زمینه قرآنی در این مجموعه آموزش نماز صورت می‌گیرد و اگرچه این افراد دیرآموز هستند ولی با کمک مربیان توانسته‌اند نماز و آیاتی از قرآن را یاد بگیرند، افزود: در بخشی از این مؤسسه موسیقی نیز آموزش داده می‌شود و این آموزش‌ها بیشتر برای توانبخشی و توانمندسازی افراد است.
وی اضافه کرد: با آموزش‌هایی که افراد مددجو فرا می‌گیرند، استقلال پیدا می‌کنند، در جمع عموم مردم قرار می‌گیرند و مردم به آن ها بها می‌دهند که همین باعث شادابی و بالا رفتن روحیه این افراد می‌شود.
مدیرعامل مؤسسه توانبخشی همدم با بیان اینکه با حضور افراد در جامعه و فروش آثار هنری این دختران حس اعتماد به نفس توسط آن‌ها تقویت شده و در کنار فروش تولیدات هنری درآمدی نیز کسب می‌کنند، بیان کرد: همه بچه‌هایی که در این مرکز حضور دارند، دارای کم‌توانی ذهنی هستند ولی با درجات مختلف به نحوی که برخی از آنان همیشه روی تخت قرار گرفته‌اند.

زائرین بی بازگشت
وی با بیان اینکه مهمترین مشکلات این افراد نبود حمایت خانواده مؤثر است و یا خانواده‌ای ندارند، بیان کرد: در مشهد به دلیل قرار گرفتن حرم امام رضا(ع) برخی از افراد با فرزندانشان به کنار حرم می‌آیند تا شفا پیدا کنند و برخی نیز این افراد را دخیل می‌بندند و فرزندانشان را به امان خدا رها می‌کنند.
حجت با تأکید بر اینکه برخی از این دختران بدون سرپرست را بعد از مدتی پیش ما می‌آورند، افزود: با بررسی وضعیت، مشخص است که این افراد کم توان هستند. دختر بودنشان مشخص و بدون اسم نیز هستند که ما این افراد را مجددا نامگذاری می‌کنیم و به آن‌ها زائرین بی‌بازگشت می‌گوییم.
حجت با تأکید بر اینکه برخی از این افراد در بزرگسالی بعد از توانمند شدن در خود مؤسسه مشغول به کار می‌شوند و حقوق دریافت می‌کنند، بیان کرد: سه نفر از دخترانمان در کارخانه خارج از مؤسسه مشغول به کار هستند و بیمه شده‌اند؛ دخترانی که اگر شرایط ازدواج برای آن‌ها مهیا شود، می‌توانند ازدواج کنند.

قانع، شکرگزار خدا و شاد
وی با تقدیر و تشکر از خیرین تصریح کرد: شکرانه فرزند سالم داشتن سر زدن به این افراد است تا سایرین قدر نعمت‌های خدا را بدانند و بفهمند این دختران چقدر قانع، شکرگذار خدا و شاد هستند. در حالی که مدیر مؤسسه همدم تأکید دارد این افراد شاد هستند و در کارهای اجتماعی مشارکت دارند، گفت: با دیدن این دختران بی‌سرپرست در مقایسه با فرزندان خودتان آیا فکر می‌کنید چیزی به جز داشتن یک خانواده آن‌ها می‌خواهند؟ یک خانواده‌ای که بخواهد حمایت کند.
حجت اضافه کرد: حمایت‌های خیرین اکثرا حمایت‌های مادی است نه حمایتی که دختران را به فرزندی قبول کنند و در جمع خودشان پذیرا شوند.
وی با بیان اینکه بچه‌های پشت نوبت برای پذیرش در این مؤسسه زیاد هستند، بیان کرد: ۹۰ درصد دختران به دلیل وضعیت‌شان دارو مصرف می‌کنند و تأمین دارو با شرایط بد اقتصادی امروز واقعاً مشکل است؛ این دختران به تغذیه و پوشاک نیز نیاز دارند و همه این فعالیت‌ها فقط با کمک‌های مردمی و خیرین امکان‌پذیر است در غیر این صورت ممکن نیست.
انتهای پیام

captcha