حضرت زهرا(س)؛ آیینه صفات عالیه انسان کامل/ مادران، قلب تپنده خانواده و جامعه‌اند
کد خبر: 3793386
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸
صابری‌اراکی در گفت‌وگو با ایکنا تبیین کرد؛

حضرت زهرا(س)؛ آیینه صفات عالیه انسان کامل/ مادران، قلب تپنده خانواده و جامعه‌اند

گروه معارف ــ خطیب برجسته کشوری با بیان اینکه حضرت زهرا(س) آیینه صفات عالیه انسان کامل را دارد و ایشان الگویی بی‌مانند در امور تخصصی بانوان در حوزه همسرداری، فرزندپروری و جایگاه مادر است، با اشاره به آیه ۵۸ سوره اعراف، جایگاه زنان را از دید اسلام بسیار ارزشمند خواند و اظهار کرد: داشتن جامعه خوب و سالم مستلزم اهمیت دادن به بانوان است.

حضرت زهرا(س)؛ آیینه صفات عالیه انسان کامل/ مادران، قلب تپنده تربیت خانواده و جامعه هستندبیستم جمادی‌الثانی سالروز میلاد ام‌الائمه حضرت صدیقه کبری سلام‌الله‌علیها است، آن‌ حضرت 1435 سال قبل یعنی در 20 جمادی‌الثانی سال پنجم بعثت در مکه متولد شدند. حضرت زهرای مرضیه(س) بانویی معمولی نبود و تمام حقایق یک انسان کامل در وجود ایشان متبلور بود.
پیامبر(ص) فرمودند: «فاطمه(س) سرور زنان اهل بهشت است» و دیگر ائمه(ع) نیز درباره آن حضرت احادیثی ایراد فرمودند. در عصر کنونی نیز بنیان‌گذار کبیر انقلاب امام خمینی(ره) در توصیف کمالات والای عرفانی و الهی حضرت صدیقه طاهره(س) می‌فرمایند: «تمام ابعادی که برای زن متصوّر است و برای یک انسان متصوّر است، در فاطمه زهرا علیهاالسلام جلوه کرده است». از این‌ رو سخن گفتن در باب ایشان نباید فقط به ایام ولادت و شهادت آن‌حضرت ختم شود.
درست است که به بهانه‌های مختلف از ایشان یاد می‌شود، اما آیا این اندازه کافی است؟ فاطمه فقط فاطمه است و بانوی دیروز و 1400 سال قبل نیست. آن حضرت بانوی همه دوران‌ها و برای همه جوامع بشری است. به مناسبت فرا‌رسیدن خجسته زادروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، روز زن و روز گرامیداشت مقام مادر به سراغ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین صابری‌اراکی، خطیب برجسته کشوری، رفتیم و گفت‌وگویی صمیمانه با وی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید؛

در دوره جاهیلت زنده‌ به‌ گور کردن دختران افتخار بود
حجت‌الاسلام صابری‌اراکی ضمن تبریک زادروز ولادت حضرت زهرا(س) در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: برای تبیین جایگاه مقدس زن باید نگاهی به عصر سنگ‌پرستی، بت‌پرستی و جاهلیت کرد، قبل از طلوع اسلام دوران، دوران جاهلیت اعراب بود و زن مایه ننگ محسوب می‌شد و دخترکشی و زنده به گور کردن دختران رسم مقبول و دیرینه آن زمان بود.
وی تصریح کرد: طلوع اسلام و بعثت حضرت ختمی مرتبت(ص) در زیرساخت‌های جامعه و جوامع بشری مؤثر بود و قلب تپنده آن اهمیت دادن به جایگاه ارزشمند و گران‌سنگ زنان است. قرآن در باب اهمیت زنان در آیه 58 سوره «اعراف» می‌فرماید: «وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا كَذَٰلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ؛ زمین پاک نیکو گیاهش به اذن خدایش (نیکو) بر‌آید، و از زمین خشنِ ناپاک بیرون نیاید جز گیاه اندک و کم‌ثمر. این گونه ما آیات (قدرت) را به هر بیان توضیح می‌دهیم برای قومی که شکر خدا به جای آرند».

جایگاه ارزشمند زنان در اسلام
صابری‌اراکی با اشاره به آیه فوق جایگاه زنان را از دید اسلام بسیار ارزشمند خواند و اظهار کرد: وجود زنان به خاک حاصلخیز، پاک، مساعد برای کشت و برداشت تشبیه شده است، بالاترین تعبیر همان تعبیر قرآن است که خداوند به این جایگاه مقدس اهمیت داده است. داشتن جامعه خوب و سالم مستلزم تربیت مادران خوب و اهمیت دادن به قشر بانوان است، مادران نیز باید به اهمیت و جایگاه ویژه خود واقف باشند تا بتوانند فرزندانی صالح، فرهیخته، نخبه، عالم و لایق تربیت کنند.
وی ادامه داد: در عصر جاهلیت تمدن، تفکر تعقل عقلانی وجود ندارد و هرچه هست تعصب‌های بیجاست، به حدی که مردم دختران و زنان را بَرده و غلام حلقه به گوش محسوب می‌کردند حتی با تولد دختر با عبارت اینکه نان اضافه نداریم به دختر دهیم او را زنده به گور می‌کردند. نگاه مادری در زمان جاهلیت جایگاهی نداشت و مدیریت تربیتی فرزندان و جامعه؛ نه محسوب می‌شد و نه عرف آن زمان بود.

اعراب جاهلی دختر را منقطع‌کننده نسل می‌دانستند
صابری اضافه کرد: با تولد حضرت زهرا(س) زمان آن بود تا تمام افکار و تعصب‌های جاهلیت رنگ دگر به خود بگیرد، اعراب وجود پسر را باعث بقای نسل و دختر را منقطع کننده نسل می‌دانستند، اما خدای عالم به وجود پیامبر(ص) خیر کثیری تا قیامت می‌دهد که نسل ایشان به وسیله حضرت زهرا(س) استمرار دارد و استمرار پیدا می‌کند. پیامبر(ص) برخلاف اعراب که دختران را مایه ننگ می‌دانستند دخترشان را می‌بوسید و بر سینه می‌فشرد و گاه به دستان دختر بوسه می‌زد.

حضرت زهرا(س)؛ آیینه صفات عالیه انسان کامل
وی اظهار کرد: حضرت زهرا(س) الگویی از تمام صفات است و آیینه صفات عالیه انسان کامل را داراست. ایشان الگویی بی‌مانند در امور تخصصی بانوان در حوزه همسرداری، فرزندپروری، جایگاه مادر بودن است و مراوده‌های اجتماعی و برخوردهای سیاسی و فرهنگی ایشان برای عموم زنان و مردان الگوست.
این خطیب برجسته کشوری ادامه داد: اگر بخواهیم الگوی فردی و جمعی انتخاب کنیم حضرت زهرا(س) بهترین فرد هستند، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است براین است که سؤال می‌کنند ایشان متعلق به 1400 سال قبل هستند و امروز ما در قرن بیست و یکم قرار داریم، دختران و پسران امروز دنبال مدرنیته بوده و عصر، عصر تکنولوژی و موشکافی است، چگونه باید دختران و پسران، زنان و مردان امروز را به 1400 سال قبل ارجاع دهیم؟
وی افزود: قرآن در آیه 21 سوره احزاب که می‌فرماید: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا؛ قطعاً براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نيكوست براى آن كس كه به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مى‌‏كند» پاسخگوی این شبهه و سؤال است که باید همه مردم در آن تأمل لازم را داشته باشند.

حضرت زهرا(س)؛ الگوی امام زمان(عج)
حجت‌الاسلام صابری‌اراکی ادامه داد: وجود حضرت پیامبر(ص) و دخترشان برای همه انسان‌ها در همه زمان‌ها و اعصار الگوی اخلاقی و نیکوی رفتاری بوده، هست و خواهد بود. امام زمان(عج) می‌فرمایند: «برای منِ مهدی دختر رسول‌الله الگوی نیکوست» وقتی امامی معصوم از بزرگ بانوی اسلام بدین شکل یاد می‌کند ما که پیرو بی‌چون و چرای ایشان هستیم چگونه از این بانوی با عظمت اطاعت نکنیم و خلق و خوی ایشان را الگو قرار ندهیم؟
وی اضافه کرد: الگوی اخلاقی برای همه ما در عبادت، توحید‌شناسی، نبی‌شناسی، امام‌شناسی، ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری حضرت زهرا(س) است ایشان وقتی حق مولا علی(ع) را نادیده گرفتند قیام کرده و خطبه خواندند، دادخواهی کرده و آزادی‌خواهی خود را به منصه ظهور و بروز رساندند.

شهدا؛ دنباله‌روی حضرت زهرا(س)
حجت‌الاسلام صابری‌اراکی تصریح کرد: امروز برای ما و مردم عصر ما در مقوله ولایت فقیه رهبرشناسی و حمایت از ولایت، حضرت زهرا(س) حرف اول را می‌زند. امروز دختران و پسران فاطمی، زینبی، حسینی و محمدی افرادی هستند که در راستای شناخت امام و رهبری و حفظ و پاسداری از این جایگاه عظیم جان خود را نثار می‌کنند که شهادت شهدای مدافع حرم، دفاع مقدس، مرزداران، شهدای مدافع وطن، سپاهیان، ارتشی‌ها و سبز پوشان ناجا گواه این است که همگی تربیت شده مکتب اهل‌بیت(ع) هستند.
وی اظهار کرد: امروز نگاه غرب به زن نگاه کالایی، جنسی، حیوانی و شهوانی است اگر بخواهیم از نگاه دنیای غرب به جایگاه زن نگاه کنیم یعنی باید به تمام وجود، شأنیت و شخصیت زن و دختران با دلار، یورو، پوند، ریال و .. چوب حراج بزنیم، آنان همین نگاه را به زنان دارند و به شخصیت والای زن چوب حراج زدند.

مادر؛ قلب تپنده خانواده و جامعه
صابری‌اراکی گفت: امروز اگر صحبت از زن‌سالاری است؛ پشت تمام حمایت‌های آنان نگاه اقتصادی نهفته است. تا زمانی‌که آنان کاباره و کازینو دارند و به قد و قامت زن چوب حراج می‌زنند، نمی‌توانند به جایگاه و شخصیت زن فکر کنند، پس اینکه 1400 سال قبل به ما آموختند که اگر جامعه‌ای سالم می‌خواهید باید مادران سالم و صالح باشند صحبتی قدیمی و کهنه نیست چراکه مادر قلب تپنده تربیت خانواده و جامعه است.

در غرب به مادر خوب اهمیتی نمی‌دهند
صابری‌اراکی ادامه داد: سال‌ها به کشورهای غربی و اروپایی به ویژه کشورهای اسکاندیناوی همچون سوئد، فنلاند، نروژ و دانمارک سفر کرده‌ام، آنجا صحبت از زن‌سالاری است و در همه محاکم از زنان حمایت می‌کنند اما در مقابل این حمایت از آنان مالیاتی همچون مردان می‌گیرند. نتیجه زن‌سالاری در این کشورها به توسعه ازدواج سفید و هم‌جنس‌بازی در کشورهای اروپایی منجر شده است، آنان آدابی برای همسرداری و تربیت فرزند نداشته و برای زن جایگاه والایی قائل نیستند. منافع اقتصادی و مالی برای آنان مهمترین مطالبه است و به اینکه زنی مادر خوب و همسری لایق است اهمیتی نمی‌دهند.
وی با بیان این نکته که نقل است که رسول اکرم(ص) فرمودند: «الجنّة تحت أقدام الأمّهات؛ بهشت زیر پای مادران است»، اظهار کرد: این حدیث شامل مادرانی که وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند نمی‌شود. مادران مقید، ایثارگر، فداکار که در تربیت فرزندانی با ایمان و اثرگذار کوشا بودند در این گروه قرار دارند. آنان در سایه عشق برای فرزندان خود مربی حاذقی بودند تا آنان به نخبگان، علما، فرهیختگانی در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل شوند.

معرفی زهرای مرضیه(س) در قالب چادر کم‌لطفی است
صابری‌اراکی اظهار کرد: امروز روزگار سختی است اگر قصد داشته باشیم زهرای مرضیه(س) را در قالب چادر معرفی کنیم کم لطفی کردیم، زهرا(س) در قامت عفت، زهد، وفا، غیرت، عبادت، قناعت و بسیاری دیگر از شاخصه‌های رفتاری تعریف می‌شود که باید سرلوحه قرار گیرد، اگر زوجین جوان قناعت ایشان را مدنظر قرار دهند بروز چشم و هم‌چشمی و پیامدهای بعد از آن همچون طلاق‌های عاطفی در جامعه اتفاق نخواهد افتاد. اولین خانه حضرت زهرا(س) و مولاعلی(ع) خانه‌ای اجاره‌ای با کف غیر‌مسطح بود که حضرت علی(ع) خودشان کف خانه را مسطح و چند اثاثیه لازم خریداری کردند.
وی در ادامه به آیات 24 و 25 سوره مبارکه «ابراهیم» که می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَى کَیْفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَة طَیِّبَة أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ، تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِین بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ؛ آیا ندیدى چگونه خداوند «کلمه طیّبه» (و گفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزه‌اى تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین) ثابت، و شاخه آن در آسمان است؟ هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش مى‌دهد و خداوند براى مردم مَثَل ها مى‌زند، شاید متذکّر شوند و پند گیرند» استناد کرد.

خانواده‌ها از مکتب علوی و فاطمی پیروی کنند
صابری‌اراکی در پایان افزود: آیات بیان شده نشان از خانواده‌ای خوب یاد می‌کند که شجره طیبه هستند، شجره طیبه آسیبی ندارد و از دید مردم جایگاه والایی دارند، اگر خانواده‌های با ایمان و کم ایمان را بررسی کنیم متوجه می‌شویم خانواده‌هایی که تقوا پیشه کردند در همه مراحل زندگی موفق بودند و دیگر خانواده‌هایی که سعی در پیروی از سبک غربیان داشتند در باتلاق فرورفتند. خانواده‌ها باید دست از نگاه غرب گرایانه برداشته و از مکتب علوی، فاطمی، حسینی پیروری کنند. اگر بخواهیم جامعه‌ای اسلامی داشته باشیم، باید خط فکری و خط مشی ما حضرت زهرا(س) باشد و برای دختران و زنان، مادران، پسران و مردان الگوی مناسب همچون این بانوی بزرگ اسلام معرفی کنیم و نهایت بهره‌برداری را از محاسن اخلاقی و آینه تمام‌نمای کمال انسانی داشته باشیم.
انتهای پیام

captcha