هنر متعهد و انقلابی، معارف اسلام را در افکار بشر جاودانه سازد
کد خبر: 3793870
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴

هنر متعهد و انقلابی، معارف اسلام را در افکار بشر جاودانه سازد

گروه فرهنگی ــ دکتری جامعه‌شناسی توسعه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اظهار کرد: هنر متعهد و انقلابی آن است که معارفی را که ادیان الهی خصوصاً اسلام ناب با هدف سعادت حقیقی بشر به‌دنبال ترویج آن بوده‌اند در جوامع انسانی منتشر کند و در افکار بشر ماندگار و جاودانه سازد.

هنر متعهد و انقلابی، باید معارف اسلام را در افکار بشر جاودانه سازد

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، محمدصادق فتح‌الهی، دکتری جامعه‌شناسی توسعه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، صبح امروز، ۸ اسفندماه در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره هنری و دانشجویی ققنوس، اظهار کرد: هنر، مردم‌شناسی، انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی از یک منشا سرچشمه می‌گیرند و اشتراکات بسیاری دارند.
وی ادامه داد: هنرمند، علاوه بر تکالیف ذاتی انسانی، به عنوان عضوی از جامعه به علت ویژگی‌های بسیار ممتاز هنر باید درخصوص قالب و مضمون آثار خود نیز احساس تعهد کند.
فتح‌الهی افزود: هرقدر یک هنرمند به مرحله بالاتری از فکر و اندیشه و درک عقلانی برسد، جوهره کارهای هنری او کیفیت و ارتقاء بیشتری خواهد یافت و درک هنری او از پشتوانه بیشتری برخوردار خواهد بود.
وی تصریح کرد: هنر متعهد و انقلابی آن است که معارفی را که ادیان الهی خصوصا اسلام ناب با هدف سعادت حقیقی بشر به‌دنبال ترویج آن بوده‌اند در جوامع انسانی منتشر کنند و در افکار بشر ماندگار و جاودانه سازد.
دکتری جامعه‌شناسی توسعه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در هنر متعهد برخلاف تصور عامه، الزامی به استفاده از واژگان یا نهادهای مذهبی نیست، بلکه ترویج هنرمندانه مقولاتی نظیر عدالت، حقوق انسانی و مسائل اخلاقی و پرهیز از ابتذال و استحاله هویت انسان و جامعه می‌تواند نمونه‌های خوبی از هنر و متعهد انقلابی باشد.
وی با بیان اینکه هنر، روایت‌گر نوعی عقلانیت و وسعت فکری است و ماهیت پیچیده دارد، یادآور شد: می‌توان هنر را در مفهوم کلی به معنی اوج زیبایی و کمال یک روش یا یک کنش یا برخورداری از یک جامعیت دانست و به بیان دیگر، هنر از مقوله ابتکار و خلق است که ارزش آن را همه کس نمی‌فهمند و برای خیلی‌ها ناآشناست.
انتهای پیام

captcha