رد پای هخامنشیان در اصفهان / فرصتی که نباید از دست داد
کد خبر: 3794044
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶

رد پای هخامنشیان در اصفهان / فرصتی که نباید از دست داد

گروه فرهنگی - فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، از فرصتی استثنائی برای مشاهده هویتی باستانی در اصفهان خبر داد.

رد پای هخامنشیان در اصفهان / فرصتی که نباید از دست داد

به گزارش ایکنا از اصفهان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، صبح امروز 8 اسفند ماه ، عبدالرضا عرب بافرانی فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اعلام این خبر افزود: این نقش برجسته هخامنشی که یک سرباز مادی را نشان می‌دهد، به گفته کارشناسان حوزه باستان شناسی، بین سال‌های ۵۱۰ تا ۳۳۰ قبل از میلاد حکاکی شده و زمانی بخشی از دیوارهای شهر باستانی تخت جمشید، پایتخت پیشین امپراطوری ایران باستان بوده است که هم‌اکنون در موزه هنرهای تزیینی اصفهان می باشد.
وی خاطر نشان کرد: این اثر تاریخی به عنوان هویتی ملی، که توسط مزدوران به غارت رفته بود با تلاش یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان در ایران ماند.
عرب بافرانی با بیان این که این قطعه تاریخی متعلق به سر سرباز مادی است، گفت: در حدود85 سال پیش این اثر تاریخی در کاوش های باستان شناسی کشف شده بود که در سال 1380 از پلکان شمالی کاخ آپادانا به سرقت رفت.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین تاکید کرد: پاییز سال 1383 در حالی که قرار بود این اثر تاریخی به سرقت رفته، توسط مزدوران از کشور خارج شود، یگان حفاظت استان اصفهان از این موضوع مطلع شده و این شیء تاریخی مهم را در نهم آبان ماه 1383 در پلیس راه استان اصفهان و فارس توقیف کرد.
گفتنی است این اثر تاریخی برجسته از 16بهمن ماه سال جاری تا 16 فروردین 1398 در موزه هنرهای تزیینی ایران، واقع در خیابان استانداری اصفهان جهت بازدید علاقمندان، همه روزه به غیر از روزهای تعطیل از ساعت 9 الی 13 به نمایش گذاشته شده است.

captcha