گزارش ایکنا از آزمون حفظ و مفاهیم قرآن/ از شناسایی استعدادهای ناب قرآنی تا وضعیت خوبِ استان مرکزی
کد خبر: 3794257
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۶

گزارش ایکنا از آزمون حفظ و مفاهیم قرآن/ از شناسایی استعدادهای ناب قرآنی تا وضعیت خوبِ استان مرکزی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن همزمان با سراسر کشور با شرکت ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در سطح استان مرکزی برگزار شد که در ادامه این آزمون در سه بخش و ۱۸ رشته برگزار می‌شود.

آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن همزمان با سراسر کشور با شرکت ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در سطح استان مرکزی برگزار شد که این آزمون در سه بخش و در ۱۸ رشته برگزار می‌شود.
این آزمون ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه با تلاوت مجتبی سعیدی، مدیر موسسه مهد قرآن اراک در مدرسه زینبیه آغاز شد، آزمون در اراک در سه حوزه امتحانی زینبیه(س)، خدیجه کبری‌(س) و سهم‌الملک در دو زمان ۸:۳۰ تا۱۰:۱۰ و ۱۰:۳۰ تا۱۲ برگزار شد. حضور دو حافظ نابینا در دو سطح حفظ کل و حفظ ۱۵ جزء از نکات قابل توجه بود، حضور دانش‌آموزان نیز با سن و سال‌های کم در کنار حافظان مسن‌تر خودنمایی می‌کرد.
فرامرز شعاع‌حسینی، رئیس گروه استان‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن به خبرنگار ایکنا استان مرکزی، گفت: یکی از اهداف برگزاری آزمون یکسان‌سازی فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور است آزمون حفظ و مفاهیم قرآن بعد از کنکور با توجه به گستردگی رتبه دوم را دارد اما از آنجا که قرآن به انسان‌ها آرامش می‌دهد استرس کنکور را ندارد و تنها با علاقه شخصی فرد در آزمون شرکت می‌کند.

گزارش ایکنا از آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن/ از شناسایی استعدادهای ناب قرآنی تا وضعیت خوب استان مرکزیوی برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن را گامی برای شناسایی استعدادهای قرآنی درخشان بیان کرد و افزود: در این آزمون چکیده و بهترین‌ها مشخص شده و شناسایی می‌شوند استعدادهای درخشان ما مشخص شده در آزمون توسط معاونت قرآن و عترت استان‌‌ها معرفی می‌شود.
شعاع‌حسینی شناسایی استعدادها و تربیت نیروهای ناب قرآنی را از دیگر اهداف برگزاری آزمون برشمرد و گفت: برنامه استان‌ها توسط معاونت قرآن و عترت ادارات کل به رئیس گروه قرآنی استان‌ها ارسال شده و کارشناسان مربوطه برنامه‌ها را مورد رصد و بررسی قرار می‌دهند برنامه‌ها بر اساس ارزیابی‌ها برنامه‌ریزی شده و ما برنامه‌ها را به مقامات بالاتر ارسال کرده تا تصمیم‌گیری‌های نهایی صورت گیرد.
وی وضعیت قرآنی استان‌ها را خوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه وضعیت استان مرکزی خوب و قابل قبول است در این مدت در حوزه قرآن رتبه خوبی کسب کرده است. بنده چند دوره به عنوان ناظر در استان‌های مختلف معرفی شدم طی این چند سال متوجه شدم هر سال که از زمان برگزاری آزمون می‌گذرد از نظر کمی و کیفی مسابقات با رشد خوبی رو به رو هستیم. امسال نسبت به سال گذشته استقبال بهتری را شاهد بودیم سال‌های اول حساسیت آزمون بین حافظان وجود نداشت یا کمتر بود اما امسال این حساسیت وجود دارد و حافظان برای ارتقاء سطح خود تلاش می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه برای تحقق هرچه بیشتر اهداف متعالی قرآن باید زمان بگذرد و نقاط ضعف برطرف شود، اضافه کرد: در هر دوره کیفیت سوال ها بهتر از سال قبل می شود اشکالات در سطح کلان برطرف شده و بر نقاط قوت افزوده می‌شود، برای ارتقای آزمون نیاز به زمان داریم در استان مرکزی نحوه برگزاری آزمون از لحاظ نظم و آماده سازی فضا اقدامات خوبی صورت گرفته است. استقبال در اراک نسبت به جمعیت آن بسیار خوب است.
علیرضا حاج علی‌بیگی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در حاشیه برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن گفت: دوره‌هایی بر اساس منابع مشخص قرآن و عترت در طول سال برگزار می‌شود و جهت ارزیابی سالانه آزمونی جهت سنجش حافظان انجام می‌شود تا برترین‌ها در این حوزه مشخص شوند.

گزارش ایکنا از آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن/ از شناسایی استعدادهای ناب قرآنی تا وضعیت خوب استان مرکزیوی از حضور ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در آزمون کتبی و شفاهی آزمون حفظ و مفاهیم قرآن خبر داد و گفت: بخش شفاهی در مدارس منتخب که از قبل مشخص شده‌اند برگزار می‌شود این آزمون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است برگزاری آزمون تداعی‌کننده هم‌افزایی بیشتر بین ۳ دستگاه اوقاف، آموزش و پرورش و ارشاد است سعی داریم از ظرفیت‌های هر سه دستگاه به نحو احسن استفاده کنیم.
حاج علی بیگی ملاک قبولی حافظان را امتیاز ۷۰ از ۱۰۰ عنوان کرد و گفت: امتیاز از ۷۰ به بالا جزو قبول‌شدگان محسوب می‌شوند اما ممتازین با کسب امتیاز ۱۰۰ یا ۹۹ به دوره‌های تخصصی اعزام شده و به قید قرعه به آنان جوایز ارزنده‌ای اهدا می‌شود.
وی باشاره به اینکه در حوزه عترت ورود جدی پیدا کرده‌ایم گفت: نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و برگزاری دوره تخصصی تفسیر از دوره‌های خاصی است که برگزار می‌شود، معتقدیم در حوزه‌های مختلف قرآنی برای سلایق مختلف باید وارد عمل شویم تا شرکت کنندگان با انگیزه بیشتری در رشته‌های مختلف حضور داشته باشند.
این مقام مسئول ادامه داد: نتایج آزمون اگر همه تدابیر اندیشیده شده به موقع انجام شود امشب اعلام می‌شود، بخش شفاهی به صورت سیال در اختیار آموزش و پرورش بوده و به فراخور رشته‌ها و مخاطبین در مدارس همچون سال گذشته برگزار می‌شود آزمون بخش شفاهی ظرف ۳ یا ۴ روز آینده آغاز می‌شود.
حاج علی‌بیگی ادامه داد: از ۵ هزار و ۵۰۰ نفر شرکت کننده در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن ۲۰ درصد آن‌ها شرکت کنندگان بخش شفاهی هستند و بخش شفاهی ویژه افرادی است که توانایی تست زدن ندارند.
حجت‌الاسلام حسین دلاوری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، نیز در حاشیه برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن گفت: خوشبختانه تفاهم خوبی بین سه دستگاه آموزش و پرورش، ارشاد اسلامی و اوقاف انجام شده است و مطابق با تفاهم‌نامه شاهد برکات زیادی در استان بوده و خواهیم بود.

گزارش ایکنا از آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن/ از شناسایی استعدادهای ناب قرآنی تا وضعیت خوب استان مرکزیدلاوری با بیان این مطلب که ضعف‌ها مورد شناسایی قرار گرفته و توسط دستگاه‌ها همپوشانی شده است اظهار کرد: امید است در گام دوم و چهل ساله دوم انقلاب دستگاه‌های فرهنگی در کنار هم بتوانند گام بزرگ‌تری در تعمیق معارف قرآن در مرحله عمل در تمامی شئونات زندگی مردم بردارند.
وی تصریح کرد: هدف از برگزاری آزمون و ترویج فرهنگ قرآنی این است که به معرفت دینی عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان عمق ببخشیم، با تلاش مجموعه اداره کل اوقاف در طول یک سال گذشته در حوزه قرآن شاهد برکات آن در استان هستیم و حضور حافظان در آزمون گواه بر زحمات مجموعه دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی است. استقبال امسال بهتر از سال گذشته است سهمیه استان در حضور حافظان در کلاس‌ها ۱۰ هزار و نهصد نفر بود که این رقم به ۱۱ هزار و ۱۰۰ نفر رسید.
وی بر لزوم کیفی‌سازی برنامه‌ها در حوزه قرآن تاکید کرد و گفت: سال ۹۸ در حوزه کیفی‌سازی تلاش‌های بیشتری خواهیم داشت تا پایان سال آینده شاهد خروجی مناسبی در این حوزه باشیم. از سال ۹۱ تاکنون ۳۰۰ نفر مربی حفظ قرآن تربیت شدند این ظرفیت در استان وجود دارد تا بتوانیم در حوزه تربیت مربی و تربیت حافظان گام‌های بهتری برداریم. برای سال ۹۸ برنامه‌های خاصی در حوزه قرآن تدبیر شده است، برای سال آینده علاوه بر برنامه‌ریزی در حوزه دانش‌آموزی قصد داریم در حوزه دانشگاه‌ها نیز به صورت جدی وارد عمل شویم.
محمد داوود‌آبادی، روشندل حافظ کل و جانباز ۷۰ درصد دوران دفاع مقدس، نیز گفت: سطح برگزاری آزمون هر سال بهتر از سال قبل برگزار می‌شود، بنده هرسال در این آزمون شرکت می‌کنم، این آزمون فرصتی است تا حافظان دانش خود را محک بزنند.
یادآور می‌شود؛ بازدید شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حجت‌الاسلام علی‌اکبری معاون فرهنگی اداره کل زندان‌های استان، حجت‌الاسلام حسینخانی رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و حجت‌الاسلام دلاوری مدیرکل اوقاف استان از حواشی آزمون حفظ و مفاهیم قرآن بود.
انتهای پیام

captcha