آغاز طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر در لرستان
کد خبر: 3794554
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱

آغاز طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر در لرستان

گروه اجتماعی ــ دبیر هماهنگی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان از آغاز طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر ویژه ایام نوروز در استان خبر داد.

آغاز طرح جمع‌آوری معتادین متجاهر در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، مجتبی بیرانوند، دبیر هماهنگی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان امروز، یازدهم اسفندماه در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر لرستان، اظهارکرد: امروز نهمین جلسه شورا است و موضوع جمع ‎‌آوری معتادان متجاهر به‌ویژه تا قبل از ایام نوروز پیگیری می‌شود. وی افزود: طرح جمع‌آوری معتادین متجاهر و ساماندهی آن‌ها باید تا قبل از آغاز این ایام اجرا شده تا رفاه حال شهروندان در ایام تعطیلات فراهم شود .
بیرانوند با بیان این‌که این روزها برای ساماندهی این معتادان ردیف اعتباری مشخص شده و بحث پاک‌سازی با جدیت بیشتری نسبت به سایر ایام پیگیری می‌شود، افزود: مجموع این اقدامات باعث می‌‎شود که در هنگام سفرهای نوروزی و برقراری اردوی راهیان‌نور، استان چهره بدی نداشته باشد.
بیرانوند با اشاره به این‌که اقدامات فرهنگ پیشگیرانه توسط دستگاه‎های عضو شورا با جدیت پیگیری می‌شود، ادامه داد: امیدواریم سال جدید نیز شاهد اقدامات بیشتری باشیم.
دبیر هماهنگی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان مراقبت بعد از خروج معتادان به مواد مخدر و روان‌گردان را یکی‌از الحاقات عنوان کرد که به قانون مواد مخدر اضافه شده است و گفت: این قانون در سال ۸۹ توسط قوه قضاییه تصویب و ابلاغ شد‌.
وی بیان کرد: طبق این قانون، مراقبت از معتاد به مواد مخدر و روان‌گردان که به‌طور داوطلبانه اقدام به درمان اعتیاد خود نکرده و بنا بر حکم قانون به درمان مکلف شده با تعیین تکالیف مراقبتی بعد از خروج، امری ضروری در فرآیند مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر و روان‌گردان‌ها است.
بیرانوند ادامه داد: بنابراین در اجرای تبصره‌(1) ماده‌(16) اصلاحی قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، مصوب 9/ 5/ 89، این آیین نامه با مشارکت دستگاه‌های ذیربط توسط دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر تهیه و به تصویب رسید.هدف از این قانون کاهش آسیب است و آسیبی که معتادان دارند کاهش پیدا می‌کند.
وی با تاکید بر این‌که همه دستگاه‌های عضو باید نهایت همکاری را داشته باشند تا حالت اجرایی به خود بگیرد، افزود: لرستان تنها استانی است که موضوع مراقبت بعد از جرم را پیگیری کرده و جزو استان‌هایی بوده که در حال اقدام در این خصوص است.
بیرانوند گفت: در حال حاضر یک مرکز ماده 16 در استان داریم و اگر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی به چهار مورد برسند افراد می‌توانند راحت‌تر داروی خود را تامین کنند.

پایگاه خبررسانی در رابطه‌با برخورد با معتادان ایجاد شود

همچنین، سید موسی خادمی، استاندار لرستان در این جلسه، با اشاره به آغاز طرح جمع‌آوری معتادین متجاهر در لرستان، اظهارکرد: در این رابطه دستگاه‌های ذی‌ربط وظایف خود را اجرا کنند.
وی با بیان این‌که صیانت از افرادی‌که درمان شده‌اند کار سختی است، افزود: امیدواریم با همکاری تمامی دستگاه‌ها این مهم به‌صورت مطلوب به‌وقوع بپیوندد و معتادان از عنصر هزینه‌کن برای جامعه به فردی مفید و سودآور تبدیل شوند.
خادمی با تأکید بر این‌که تمامی ارگان‌ها باید به‌سمت اجرایی کردن مصوبات پیش روند، ادامه داد: درون سیستمی ارتباطات و تقسیم وظایفی داریم که افراد خارج آن نمی‌دانند و در حوزه معتادان باید یک ویترین بیرونی داشته باشیم تا مردم بدانند در مواجهه با این افراد به کجا اطلاع‌رسانی کنند.
استاندار لرستان تصریح کرد: باید مرکزی طراحی شود و با راه‌اندازی آن پایگاهی برای خبررسانی مردم ایجاد کنیم.
وی با بیان این‌که عمدتاً خانواده‌های لرستانی عشایری هستند و خیلی اجازه طرد فرد معتاد از محیط خانواده را نمی‌دهند، اضافه کرد: باید جایی برای اطلاع‌رسانی مردم مانند سامانه‌های سایر ادارات ایجاد شود.
خادمی به معضل کودکان کار نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز باید دفتر اجتماعی استانداری سامانه اطلاع‌رسانی را راه‌اندازی و به مردم معرفی کنند چراکه حضور کودکان کار در سر چهارراه‌ها و خیابان‌ها قابل قبول نیست.
استاندار لرستان تأکید کرد: این کارها باید قبل از ایام نوروز انجام شود تا شاهد وجود این افراد در سطح شهرها نباشیم .

فقر و نابسامانی‎های خانوادگی؛ از دلایل مهم اعتیاد

بیژن دارایی، معاون پیشگیری دادگستری لرستان نیز در این جلسه، اظهارکرد: مراقبت خروج معتادان و نگهداری و درمان بعد از ترک اعتیاد را به‌صورت موقتی و فیزیکی انجام می‌دهیم اما متاسفانه بازگشت آن‌ها به چرخه باعث شده که ناامید شویم و به جرات نمی‌توان گفت درمانی صورت گرفته است.
وی بیان کرد: گرایش این افراد به اعتیاد به‌خاطر نابسامانی‌های خانوادگی و فقر بوده و اقداماتی که انجام می‌دهیم ناکارآمد است.
دارایی تصریح کرد: هم‌اکنون برنامه مدونی که سازوکار مشخصی در آن نهفته باشد و دستگاه‌ها تکلیف خود را بدانند وجود ندارد.
معاون پیشگیری دادگستری لرستان ادامه داد: معتادان در یک چرخه اجتماعی دوباره به موقعیت قبل خود برمی‌گردند چراکه برنامه خاصی نیست.
وی اضافه کرد: شورای مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی اقداماتی را در دستور کار دارند اما نمی‌توانیم به این روند امیدوار باشیم.
دارایی با بیان این‌که پیگیری و اسناد قانونی، مصوبات و شیوه‌های قانونی را بررسی کردیم که آیا اشکالات موجود ناشی از ضعف قانونی بوده یا اجرا است؟ ادامه داد: قانون مبارزه با مواد مخدر امتیازاتی به معتادان داده و چنان‌چه ترک کنند برنامه‌های تشویقی ارائه خواهد داد.
معاون پیشگیری دادگستری لرستان بیان کرد: هم‌اکنون آیین‌نامه خروج، مراقبت بعد از خروج و مدیریت مورد داریم که در حال پیش رفتن است.
وی با تاکید بر این‌که مراقبت بعد از خروج همت همه‌جانبه می‌طلبد، ادامه داد: دستگاه‌ها امکانات خود را در اختیار ستاد قرار دهند چراکه عمده بحث ما روی مراقبت بعد از خروج است.
دارایی گفت: شورای هماهنگی و بهزیستی در چند مورد با سازمان‌ها و ادارات مکاتباتی داشتند که پاسخی به آن‌ها داده نشد اگر دستگاه‌ها به این روش پیش روند صحبت از مراقبت بی‌فایده خواهد بود.
این مسئول با بیان این‌که احساس ما بر این است که ظرفیت‌های قضایی خیلی استفاده نشده است، افزود: در آیین‌نامه بعد از خروج بین ۱۶ تا ۱۷ ظرفیت قضایی پیش‌بینی شد که برای مقامات قضایی این اختیارات داده شده است.

وی اظهارکرد: مرکز ماده ۱۶ و درمان‌گر باید بعد از درمان فرد آنالیزی روی او داشته باشند و به دستگاه قضا پیشنهاداتی ارائه دهند که با توجه به آن کارهای لازم را به دستگاه‌ها ابلاغ کنند.
دارایی با بیان این‌که انتظار اشتغالزایی از دستگاه‌ها برای این افراد نداریم، ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی بیمه و... در قانون مشخص شده‌اند و باید برای آنان درنظر گرفته شود چراکه ظرفیت قضایی وجود دارد اما معطل مانده است.
معاون پیشگیری دادگستری لرستان به اعلام قاضی ویژه برای کمپ ماده ۱۶ اشاره کرد و گفت: در این رابطه معاون دادستان معرفی و دوره‌های آموزشی ویژه برای وی برگزار شده تا از ظرفیت‌های قضایی بهتر بهره‌گیری شود.

انتهای پیام

captcha