حضور 35 داور ایرانی و 22 داور خارجی در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران/ اعلام آخرین تغییرات
کد خبر: 3794646
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳

حضور 35 داور ایرانی و 22 داور خارجی در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران/ اعلام آخرین تغییرات

گروه مسابقات ــ رئیس کمیته فنی و نیز رئیس بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تشریح آخرین جزئیات مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از حضور 57 داور ایرانی و خارجی در این دوره از مسابقات خبر دادند.

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق رادیو قرآن که امروز 11 اسفندماه به موضوع مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران پرداخت با حضور محمدتقی میرزاجانی، مسئول کمیته فنی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه به روی آنتن این شبکه رادیویی رفت.

حذف رشته قرائت از بخش نابینایان
حجت‌الاسلام علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه از چند سال قبل مسابقات بین‌المللی ایران به شکل جشنواره‌ای شکل گرفته است، گفت: در این دوره شاهد برگزاری مسابقات بزرگسالان، بانوان، نابینایان، طلاب علوم دینی و دانش‌آموزی خواهیم بود که به صورت دو سالانه برگزار می‌شود. در بخش نابینایان امسال شاهد برگزاری مسابقات در رشته قرائت تحقیق نخواهیم بود که ظاهراً به دلیل به حدنصاب نرسیدن شرکت کنندگان در این مسابقات بوده است.

فوری /////حضور 35 داور ایرانی و 22 داور خارجی / آخرین تغییرات
در ادامه این گفت‌وگو، محمدتقی میرزاجانی، مسئول کمیته فنی مسابقات بین‌المللی قرآن نیز به بیان برخی مسائل فنی این دوره از رقابت‌ها پرداخت و گفت: در کمیته فنی مباحث فنی و تمام مسائلی که به آیین‌نامه مسابقات مربوط است بررسی می‌شود. در واقع به نوعی نبض این رقابت‌ها را کمیته فنی تشکیل می‌دهد. همه بخش‌هایی که فعالیت می‌کنند، تلاش خواهند کرد تا مسابقه عادلانه‌ای برگزار شود. به همین خاطر مباحث فنی از اهمیت زیادی برخودار است.
میرزاجانی افزود: برای اینکه این هدف شکل بگیرد از سه ماه قبل مقدماتی را فراهم کردیم، بر همین اساس اصلاح و بازنگری آیین‌نامه مسابقات در دستور کار قرار گرفت. بحث ترجمه آیین‌نامه‌ها به زبان عربی و انگلیسی نیز مورد بازنگری قرار گرفت تا به روزرسانی شود. بحث تعیین داوران ایرانی و خارجی این دوره از مسابقات نیز از مباحث مهم بود که انجام شده است.

داوری 60 درصد خارجی‌ها و 40 درصد ایرانی‌ها برای اولین بار 
رئیس کمیته فنی مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات در تمامی گروه‌ها مجموعاً 57 نفر از اساتید ایرانی و خارجی در قالب داور، ناظر و استاد راهنما قضاوت مسابقات را عهده‌دار هستند، بیان کرد: از این تعداد، 35 نفر ایرانی و 22 نفر از 13 کشور جهان حضور دارند که در حدود 99 درصد افراد مشخص شده‌اند. حدود 40 درصد از اساتید ایرانی و نزدیک به 60 درصد از اساتید خارجی برای اولین بار است که در این مسابقات به داوری می‌پردازند.
در ادامه این گفت‌وگو مقنی در پاسخ به سوالی در مورد هدف از جداسازی مسابقات بین‌المللی قرآن در گروه‌های مختلف، گفت: ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور که به ریاست رئیس سازمان اوقاف برگزار می‌شود و دبیری آن را رئیس مرکز امور قرآنی عهده‌دار است دارای پنج کمیته مختلف است. این ستاد بنا بر درخواستی که از دستگاه‌ها دریافت کرد، نسبت به برگزاری مجزای مسابقات اقدام کرد. به عنوان مثال مسابقات قرآن طلاب علوم دینی با مسابقات دیگر متفاوت است و باید به صورت مجزا برگزار شود. در این مسابقات بیشتر به هدف ترویج معارف خاص پرداخته می‌شود. یا رشته‌های جانبی که برای این بخش در نظر گرفته شده است، نمی‌تواند عمومیت پیدا کند؛ ضمن اینکه حوزه‌های علمیه جهان اسلام در جایگاه خودشان به صورت ویژه به این موضوع می‌پردازند. هرچند از طلاب در مسابقات بزرگسالان و یا دانشجویان نیز حضور دارند، اما این ویژگی جدا شدن به خاطر مسائلی است که مأموریت حوزه‌های علمیه دنبال می‌کند.

حضور 600 شرکت‌کننده از 81 کشور در مرحله مقدماتی 
در ادامه محمدتقی میرزاجانی با تأکید بر اینکه در مرحله مقدماتی نمایندگانی از 81 کشور دنیا حضور دارند، به تغییرات آیین‌نامه این دوره از مسابقات پرداخت و افزود: آیین‌نامه مسابقات چند سال قبل مورد بازنگری قرار گرفت. سه سال نیز قبل جماعتی از بزرگان جهان اسلام به میزبانی سازمان اوقاف جمع شدند و بازنگری اساسی در آن انجام دادند. در ادامه به اقتضاء تجربیات یک سری بازنگری‌های دیگر نیز انجام می‌شود.
میرزاجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه مسابقات پیش رو اتفاقات متفاوتی را به دنبال خواهد داشت، بیان کرد: هر ساله معمولاً این انتقاد به مسابقات وارد می‌شد که سطح متسابقان ضعیف بوده است، در این دوره تدابیری برای این مسئله در نظر گرفته شده و اتفاق متفاوتی که به آن اشاره کردن نیز ناظر به همین است.
رئیس کمیته فنی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اظهار کرد: امسال مسابقات در هر پنج گروه دارای سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی خواهد بود. در سال‌های گذشته مرحله مقدماتی مسابقات در ایران اتفاق می‌افتاد، اما امسال این مرحله به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود. امسال قاریان متقاضی حضور در مسابقات حتماً باید فایل تصویری را ارسال کرده و حفاظ نیز ارتباط تصویری زنده داشه باشند تا مورد ارزیابی اولیه یا مقدماتی قرار بگیرند. این موضوع باعث شد پالایش خوبی صورت بگیرد، بر همین اساس توقع داریم در مرحله نیمه نهایی شاهد حضور شرکت‌کنندگان سطح بالایی باشم و در مرحله نهایی نیز سطح رقابت‌ها عالی باشد.

حذف محدودیت پذیرش از کشورها
در ادامه این گفت‌وگوی رادیویی، حجت‌الاسلام علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه بر برداشته شدن محدودیت پذیرش تعداد افراد از یک کشور تأکید کرد و گفت: سال‌های قبل سازمان اوقاف و امور خیریه به صورت رسمی از طرق مختلف اقدام به دعوت نمایندگان کشورهای مختلف می‌کرد تا از هر کشور یک نفر برای یک رشته معرفی شود، اما امسال این محدودیت برداشته شده و هر کشور بنا بر عملکردی که در گذشته داشته، سهمیه مشخصی که حداقل آن پنج نفر بوده را داشته است. به عنوان مثال کشور افغانستان بیش از 30 نماینده معرفی کرده است که از بین 20 قاری افغانستانی یک نفر را مشخص خواهیم کرد.

فوری /////حضور 35 داور ایرانی و 22 داور خارجی / آخرین تغییرات
مقنی با بیان اینکه سال بعد یک قدم رو به جلوتر خواهیم رفت، به معرفی کمیته‌های مختلف این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: در ستاد برگزاری مسابقات 10 کمیته شامل کمیته‌های فنی و داوری، کمیته پشتیبانی، کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی، کمیته محتوایی و فرهنگی، کمیته دعوت و تکریم، کمیته مدعوین ویژه، کمیته حراست، کمیته ارزیابی و نظارت، کمیته بانوان و کمیته تشریفات و بین‌الملل از جمله آنهاست. این کمیته‌ها در حال تمشیت مسابقات هستند.

زمانبندی مسابقات 
وی اظهار کرد: متسابقان از روز 18 فروردین‌ماه به شهر تهران وارد خواهند شد و در روز 19 فروردین‌ماه نیز جلسات توجیهی برگزار می‌شد. روزهای 20 و 21 نیز مرحله نیمه‌نهایی مسابقات برگزار می‌شود و مراسم افتتاحیه نیز بعدازظهر روز 21 فروردین‌ماه خواهد بود. بعد از افتتاحیه نیز مسابقات شروع می‌شود. روزهای 22 فروردین‌ تا 24 این ماه در شیفت عصر که شامل ساعت 16 تا 20 خواهد بود، مسابقات را تنها در مرحله نهایی برگزار می‌کنیم. روز 25 فروردین‌ماه نیز مراسم اختتامیه و روز 26 این ماه نیز دیدار متسابقان با مقام معظم رهبری را شاهد خواهیم بود. رقابت‌های بانوان در هتل هما و طلاب علوم دینی نیز در شهر قم خواهد بود.
در ادامه نیز رئیس کمیته فنی مسابقات به بیان توضیحات تکمیلی‌تر در مورد مرحله مقدماتی پرداخت و گفت: مسابقات مرحله مقدماتی در بخش طلاب علوم دینی هم اینک در حال برگزاری است، اما در سایر گروه‌ها که حدود دو هفته به طول انجامید، به پایان رسیده است. بر همین اساس مسابقات در پنج رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل قرآن کریم، خطابه قرآنی و پایان‌نامه قرآنی خواهیم بود. در مرحله مسابقاتی 600 نفر از 81 کشور جهان حضور داشتند.

حضور 116 شرکت کننده از 50 کشور در ایران 
میرزاجانی افزود: در مسابقاتی که در تهران برگزار می‌شود و شامل بخش‌های دانش‌آموزی، نابینایان، بانوان و بزرگسالان است تا کنون 116 نفر از بیش از 50 کشور جهان مجوز حضور در مرحله نیمه نهایی یا حضور در ایران را دریافت کرده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه پیش‌بینی‌های خوبی برای متسابقان داشته‌ایم، بیان کرد: تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا این افراد با تصویر روشنی از مسابقات وارد ایران شوند. برای ارتباط گیری مطلوب در یکی از پیام‌رسان‌ها که در روزهای آینده فعال می‌شود و تعدادی از اساتید نیز در آن حضور دارند، مباحث آموزشی و توجیهی ارئه خواهد شد.

آخرین خبرها از ساخت مکان ثابت مسابقات 
در ادامه، رئیس بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف در پاسخ به سوالی در مورد ساخت مکانی ثابت برای مسابقات بین‌المللی قرآن، اظهار کرد: این موضوع در دوره‌های مختلف مطرح بوده و تاکنون نیز ادامه داشته است، اما در هر دوره‌‌ای بنا به دلایلی محقق نشده است. خود ما می‌دانیم هیچ یک از سالن‌های موجود شرایط برگزاری مسابقات را نداشته و از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. در آخرین جلسه‌ای که رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با جامعه قرآنی داشتند بر این موضوع تأکید و پیشنهاداتی نیز در این رابطه مطرح شد. در حال این موضوع در مرحله تصمیم‌گیری است، فضاهایی هم پیش بینی شده است که امیدواریم به نتیجه برسد.
مقنی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مسابقات سراسری قرآن نیز بیان کرد: ثبت نام برای حضور در چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از 22 بهمن از طریق سایت مربوط به مسابقات آغاز شده و همچنان ادامه دارد. این مسابقات همچون سال گذشته در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ قرآن کریم، معارف قرآن، هم‌سرایی و همخوانی قرآن و نغمات دینی برگزار می‌شود. مرحله شهرستانی این رقابت‌ها در اردیبشهت‌ماه، استانی در تیرماه و کشوری نیز در مهرماه در استان اصفهان برگزار می‌شود.
در پایان این گفت‌وگو، محمدتقی میرزاجانی به حضور «عبدالرسول عبایی» به عنوان رئیس هیئت داوران در این دوره از مسابقات اشاره و اظهار کرد: این یکی از مزایای این دوره از مسابقات است.

انتهای پیام 

captcha