آغاز دومین هفته قرآن و عترت بوشهر
کد خبر: 3794666
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵

آغاز دومین هفته قرآن و عترت بوشهر

کانون خبرنگاران نبأ ــ آئین افتتاحیه دومین هفته قرآن و عترت استان بوشهر با حضور مسئولان کشوری و استانی در جوار یادمان فقید سعید میرزا حسین معتقد ریشهری(فاضل اهرمی)، مؤلف کتاب «قرآن رمزدار» برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ طی آئینی تفاهنامه مراحل به‌سازی و بازسازی یادمان فقید سعید میرزا حسین معتقد ریشهری(فاضل اهرمی)، مؤلف کتاب «قرآن رمزدار» در آئین افتتاحیه دومین هفته قرآن و عترت در قالب یکی از برنامه‌های «16 اسفند؛ روز قرآنی بوشهر» از سوی دبیرخانه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر روز گذشته، 11 اسفندماه به امضای مسئولان میراث فرهنگی و فرمانداری و نوه فاضل اهرمی رسید.

عبدالرضا عالی‌پور، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در آئین افتتاحیه دومین هفته قرآن و عترت استان بوشهر اظهار کرد: برنامه‌های گسترده‌ای از جمله مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی، هنری، علمی و ادبی در دومین هفته قرآن و عترت برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در ادامه افزود: اجرای برنامه‌های دومین هفته قرآن و عترت در استان بوشهر شامل ٩ بخش اصلی و ١٠ بخش جانبی است که با محوریت قرآن در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

ارسال 951 اثر هنری به دومین هفته قرآن و عترت بوشهر

وی با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار از دهم آذرماه لغایت 25 بهمن‌ماه سال جاری بوده است، ادامه داد: 951 اثر در بخش‌های تلاوت، ادبی، هنرهای سینمایی، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، خوشنویسی، کودک و نوجوان، آواها و نغمات و صنایع دستی ارسال شده است. 

عالی‌پور گفت: فقید سعید آیت‌الله میرزا حسین معتقد ریشهری(فاضل اهرمی)، مؤلف کتاب «قرآن رمزدار» در کسوت عالمی دینی و مذهبی و یک چهره شاخص قرآنی در تاریخ تابناک جنوب ایران زمین می‌درخشد که همین امر موجب شد 16 اسفند سالروز وفات این عالم قرآنی از سوی آیت‌الله صفایی بوشهری، رئیس شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر به نام روز قرآنی بوشهر نام‌گذاری شود.

خصوصیات قرآن رمزدار فاضل اهرمی

وی بیان کرد: کتاب قرآن اهرمی کتابی رمزدار است که هر صفحه ١٥ سطر دارد و کلمه اول و آخر هر سطر به صورت قرینه آغاز شده و خاتمه پیدا می‌کند. 

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: اشاعه فرهنگ غنی قرآن و بهره‌گیری از معارف قرآن، ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی و ارج نهادن به فرهنگ قرآن از مهمترین اهداف برنامه‌های دومین هفته قرآن و عترت استان بوشهر است.

برگزاری جشن 26 سالگی کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور

گزارش ایکنا حاکی است، مرتضی طاهریان، سرپرست معاونت ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی ‌کانون‌های مساجد کشور با حضور در این مراسم، با اعلام اینکه جشن 26 سالگی کانون فرهنگی هنری 18 اسفند در تمامی مساجد ایران برگزار خواهد شد، اظهار کرد: مجموعه کانون‌های فرهنگی هنری در سطح کشور شناخته شده هستند که در فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها با مضامین قرآنی به عرصه هنری ورود می‌کنند.

بوشهر میزبان سومین جشنواره ملی امام هادی(ع)

طاهریان یادآور شد: دبیرخانه سومین جشنواره ملی امام هادی(ع) به میزبانی بوشهر با محوریت کتاب آیت‌الله صفایی بوشهری از 18 اسفند آغاز می‌شود.

همچنین نوه آیت‌الله میرزا حسین معتقد ری‌شهری معروف به فاضل اهرمی نیز ضمن تشکر از برگزاری این مراسم، به بیان سخنانی در ارتباط با زندگی وی پرداخت.

روز بوشهر محصول علم و دانایی است

محمدصادق سعیدی، مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بندر بوشهر در این مراسم اظهار کرد: روز بوشهر که به مناسبت سالروز تأسیس مدرسه تاریخی سعادت بوشهر نامگذاری شده؛ روز علم، دانایی و فرهنگ گفتمان دینی بین کشورهای اسلامی منطقه و خاورمیانه است.

راه‌اندازی سامانه‌های فرهنگی در محلات شهر بوشهر

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بندر بوشهر اشاره کرد: نشاط و شادابی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌های فرهنگی در محلات شهر بوشهر با مشارکت مردم و جوانان اقدام کرده‌ایم.

در پایان این آئین با حضور مرتضی طاهریان، سرپرست معاونت ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی ‌کانون‌های مساجد کشور، عباس جمشیدی، فرماندار شهرستان بوشهر، ارغوان مهدی‌زاده، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، حامد فکوری، مدیر روابط عمومی شورای عالی رسیدگی به امور مساجد، محمدصادق سعیدی، مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بندر بوشهر، علیرضا پولاد، سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان بوشهر و جمعی از مردم با اهدای شاخه گل و نثار فاتحه یاد و خاطره آیت‌الله میرزا حسین معتقد اهرمی را گرامی داشتند.

مؤلف کتاب «قرآن رمزدار» در یک نگاه

خاطرنشان می‌شود، فقید سعید آیت‌الله میرزا حسین معتقد ری‌شهری(فاضل اهرمی)، مؤلف کتاب «قرآن رمزدار»، شاعر و نویسنده که در سال ١٢١١ هجری شمسی در شهر اهرم خطه دلیران تنگستان متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در شهرشتان دشتی به مرکزیت شهر خورموج گذراند و سپس عازم کشور عراق شد. وی در مراجعت به بوشهر در مدرسه تاریخی سعادت بوشهر به تدریس عربی و ادبیات ‌پرداخت و در سال ١٢٩٩ هجری شمسی در سن ٨٨  سالگی درگذشت.

گفتنی است، اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت استان بوشهر مجری برنامه‌های دومین هفته «قرآن و عترت» است.

حامد فکوری

عکاس: محمد عبیدی

انتهای پیام

captcha