اشتراکات ایران و قرقیزستان زمینه‌ساز توسعه است
کد خبر: 3795083
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹

اشتراکات ایران و قرقیزستان زمینه‌ساز توسعه است

گروه اجتماعی ــ معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان شمالی گفت: میان کشور ایران و قرقیزستان اشتراکات زیادی وجود دارد که به واسطه آن می‌توان زمینه‌های توسعه فراوانی را ایجاد کرد.

اشتراکات ایران و قرقیزستان زمینه توسعه استبه گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان‌شمالی ولی‌الله حیاتی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان شمالی در نشست دانشگاهیان استان با هیئت علمی اعزامی قرقیزستان که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: یکی از این اشتراکات وابستگی‌های فرهنگی و تاریخی است که این دو کشور را در هم آمیخته است.
وی با اشاره به اینکه از زمان استقلال قرقیزستان، جمهوری اسلامی ایران در کنار آن کشور بوده است، ادامه داد: همواره روابط حسنه‌ای میان این دو کشور وجود دارد.
وی اظهار کرد: خراسان شمالی دارای ظرفیت‌های زیادی برای ایجاد روابط دو جانبه میان دو کشور است و دانشگاه بجنورد به عنوان دانشگاه مادر و سایر دانشگاه‌ها و نهادهای علمی استان در بحث تبادل علمی و دانشجو تمایل به همکاری با کشور مذکور را دارند.
حیاتی با بیان اینکه خراسان شمالی در زمینه‌های کشاورزی نیز پتانسیل های فراوانی دارد، گفت: کشت گلخانه‌ای و گیاهان دارویی از جمله مزیت‌های این استان در حوزه کشاورزی است و در این زمینه اساتید و کشاورزان دارای تجارب فراوانی هستند که آمادگی انتقال این تجارب را داریم.
وی بیان کرد: در زمینه همکاری آموزشی و پژوهشی در قالب پارک‌های علم و فن آوری نیز تجارب ارزنده ای در این استان وجود دارد و از سوی دیگر حوزه آبخیزداری نیز پتاسیل های فراوانی دارد که می توان در روابط دو جانبه از آن استفاده کرد.
وی با تصریح بر اینکه جهاددانشگاهی تجاربی ارزشمند در بخش‌های علمی مختلف کسب کرده است، تأکید کرد: ما در عرصه نوین علمی حرف برای گفتن داریم و جهش‌های قابل ملاحظه‌ای در همین راستا کسب کرده‌ایم.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اراده استانداری همکاری دوجانبه میان دو کشور است و معتقد بر این هستیم که با همکاری و هم‌افزایی و با توجه به توانمندی‌های موجود در دو کشور، به موفقیت‌هایی برسیم.
احمد شنوایی، رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان شمالی در ادامه این جلسه گفت: این جلسه به دنبال حضور سفیر قرقیزستان در این استان در سال جاری برگزاری شد که وی تاکید بر این امر داشت که کارگروهی به منظور گسترش همکاری های بیشتر تشکیل شود.
وی افزود: در آن جلسه موضوع خواهرخواندگی شهرهای ما با یکی از شهرهای کشور قرقیزستان مطرح شد.
شنوایی ادامه داد: جهاد دانشگاهی نیز به منظور گسترش فعالیت‌های علمی مکاتباتی با وزارت علوم قرقیزستان انجام داد که برگزاری این جلسه نتایج آن مکاتبات و حضور سفیر در این استان بوده است.
تیرقوت چورتنبایف، رئیس دانشگاه ملی کشاورزی قرقیزستان نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: سفیر قرقیزستان در ایران از خراسان شمالی بازدیدی داشت که در برگشت یادداشتی به وزارت خارجه داد و در این یادداشت از پتانسیل های موجود در این استان یاد کرد و پیشنهاد همکاری ارائه داد.
وی دانشگاه ملی کشاورزی قرقیزستان را بزرگترین و مهمترین دانشگاه تخصصی کشاورزی در این کشور دانست که 85 سال از تاسیس آن می گذارد.
وی با اشاره به اینکه 85 درصد از جمعیت این کشور در روستا زندگی می کنند، گفت: دانشگاه ملی کشاورزی قرقیزستان دارای دانشکده های کشاورزی، دانشکده تکنولوژی، دامپزشکی، بیوتکنولوژی، آبیاری و آبخیزداری است و همچنین دو انستیتوی آبخیزداری و دامپزشکی نیز در آن راه اندازی شده است.
چورتنبایف افزود: این دانشگاه با بیش از 80 دانشگاه در دنیا تفاهم نامه دارد.
وی ادامه داد: در سفری که رئیس جمهور این کشور به چین داشت، تفاهم نامه ایجاد پارک تخصصی مشترک کشاورزی در دانشگاه ملی کشاورزی قرقیزستان منعقد شد.
دکتر احمد محقر، رئیس دانشگاه بجنورد نیز در این نشست اظهار کرد: آموزش عالی خراسان شمالی دارای ظرفیت های قابل توجهی است که برای همکاری قابل توجه است.
وی افزود: در این استان زیرگروه ها و نظام های آموزشی مختلفی وجود دارد که هر کدام در حوزه های مختلف ماموریت های تخصصی را انجام می دهند.
وی اظهار کرد: پارک علم و فن آوری، جهاد دانشگاهی، مرکز تحقیقات کشاورزی از جمله مراکزی در این استان هستند که به صورت تخصصی در حال انجام وظیفه در حوزه های علمی هستند.
وی توضیح داد: می توان با حضور هیات علمی که از کشور قرقیزستان به این استان سفر کرده است در خصوص مسائلی همچون تبادل هیات علمی و دانشجویی، همکاری در امور زراعی و باغی، آب و آبخیزداری، آموزشی و پژوهشی گفت و گو کرد.

انتهای پیام

captcha