تحریم‌های ترامپ مانع تحقق شعار سال ۹۷ در کشور شد
کد خبر: 3796267
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
چقدر از کالای ایرانی حمایت کردیم/۳

تحریم‌های ترامپ مانع تحقق شعار سال ۹۷ در کشور شد

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: سال حمایت از کالای ایرانی را که مقام معظم رهبری بیان کردند، همان اقتصاد مقاومتی بود، اما متأسفانه تحریم‌های ترامپ موجب شد که نتوانیم آن شعار و هدفی را که ایشان تعیین کرده بودند عملی کنیم.

تحریم‌های ترامپ مانع از ظهور شعار سال 97 در کشور شدمحمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص ارزیابی میزان تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی در سال 97 اظهار کرد: شعار سال 97، شعار بسیار پرمعنایی است. مقام معظم رهبری سال‌ها در راستای رسیدن به اقتصاد مقاومتی هر سال را به عنوان جهاد اقتصادی و یا حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی اعلام کردند و موضع ایشان نیز رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.
 
وی با بیان اینکه این نامگذاری‌ها برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی است، بیان کرد: یکی از اشکالات ما این بوده که اقتصاد مقاومتی را به خوبی در کشور و برای مردم تبیین و تفسیر نکردیم. عده‌ای از روشنفکران، نویسندگان و تجددگرایان جامعه گاه از معنای اقتصاد مقاومتی و اینکه چرا به این نام نامگذاری شده، تعجب می‌کنند و نمی‌دانند که چیست. در حالی که اقتصاد مقاومتی سخن امروز نیست و حتی سخنی که مقام معظم رهبری فرموده باشند بلکه سخنی است که قرآن در داستان حضرت یوسف(ع) و در بخش‌های دیگر آن به اقتصاد مقاومتی اشاره کرده‌اند.
 
روشنک افزود: در داستان حضرت یوسف(ع) اشاره شده زمانی که ایشان نزد عزیز مصر رفت، بیان نکرد فرهنگ، سیاست و اجتماع را به عهده بگیرد، بلکه از عزیز مصر خواست که اقتصاد را برعهده بگیرد. اقتصاد را به عهده گرفت و بعد از آن اقتصاد مقاومتی را پیاده کرد. در سال‌های پردرآمد برای سال‌های خشکسالی ذخیره نمود. خشکسالی و تحریم تفاوتی ندارد؛ خشکسالی مصلحت پروردگار و تحریم کار قلدری به نام ترامپ است.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی بیان کرد: بحث اقتصاد مقاومتی و قرآن مطلبی نیست که حتی مقام معظم رهبری فرموده باشند. در واقع آنچه را که مقام معظم رهبری فرمودند، تفسیری از قرآن بوده و برای ما مهم است. سال حمایت از کالای ایرانی را نیز که مقام معظم رهبری بیان کردند، بحث اقتصادی و همان اقتصاد مقاومتی بود، اما متأسفانه تحریم‌های ترامپ موجب شد که نتوانیم آن شعار و هدفی را که مقام معظم رهبری تعیین کرده بودند، نشان دهیم و ظاهر کنیم. این اشکال وجود دارد و مسبب آن نیز تحریم‌های ترامپ است. 
 
وی ادامه داد: عدم توجه به صحبت‌های قرآن در دولت‌های نهم و دهم نیز دلیل دیگری است، آن زمان که درآمدهای سرشار ارزی داشتیم و می‌توانستیم برای زمان حاضر ذخیره کنیم اما درس نگرفتیم که برای این روزها ذخیره کنیم. این امر به تولید ما آسیب‌زده و اکنون شرکت‌های تولیدی ما در شرایط نامناسبی قرار دارند و مواد اولیه آن‌ها به سختی تأمین می‌شود. آن‌ها حقوق کارگران خود را به سختی می‌توانند تأمین کنند و کارگران آن‌ها شرایط حقوقی و مالی خوبی ندارند که آن‌ها را آزار می‌دهد.
 
روشنک اظهار کرد: اگر این شعار، برنامه‌ریزی مقام معظم رهبری و هدف‌گذاری ایشان در جهت اقتصاد مقاومتی نبود، شرایط ما از امروز نیز بدتر بود. این نگاه مقام معظم رهبری کمک کرد و کمک می‌کند تا از جریان بشرساخته ترامپ رهایی پیدا کنیم.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگر این فشارها و تحریم‌ها نبود، می‌توانستیم کارهای زیادی انجام دهیم، تصریح کرد: کارهای زیادی می‌توانستیم انجام دهیم و در برنامه‌ها بود اما با توجه به تحریم‌ها و مسائلی وجود داشت و اینکه در گذشته توجه نکردیم، کار درستی انجام نداده بودیم و کارهایی را که باید در زمان درآمد سرشار انجام می‎شد، انجام ندادیم، امسال کاری بیش از این نمی‌توانست انجام شود.
 
وی اضافه کرد: دولت بودجه‌ای در اختیار نداشت که بتواند به صنعت، تولید و تجارت بپردازد و شرایط او نیز مناسب نبود. از طرفی اشکال دیگری در سیاست‌های دولت وجود داشت و دولت در تصمیم‌گیری ابتدای سال در 20 فروردین یک اشتباه استراتژیک انجام داد که ضربه سنگینی را وارد کرد.
 
انتهای پیام
captcha