فعالیت قرآنی به مأموریت اصلی تمامی دستگاه‌ها تبدیل شود/ سهم صنایع در ترویج قرآن
کد خبر: 3796855
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۲
قره‌شیخلو در گفت‌و‌گو با ایکنا:

فعالیت قرآنی به مأموریت اصلی تمامی دستگاه‌ها تبدیل شود/ سهم صنایع در ترویج قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور اظهار کرد: برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها در حوزه قرآن نگاه‌ها باید اصلاح شود؛ به این معنا که کار و فعالیت قرآنی باید به مأموریت اصلی برای همه حوزه‌ها و دستگاه‌های کشور تبدیل شود.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، از قرار گرفتن بودجه امور قرآنی در زیرمجموعه فرهنگ اظهار تأسف کرد و گفت: عموماً در بودجه سنواتی کشور موضوع فرهنگ که قرآن نیز متأسفانه زیر‌مجموعه آن قرار گرفته است ضعیف دیده می‌شود.

انتقاد از کاهش بودجه‌ فعالیت‌های فرهنگی ـ قرآنی
وی تصریح کرد: هر بار از نظر اقتصادی و بودجه‌ای با مشکلی مواجه می‌شویم اولین کسورات به حوزه فرهنگ و قرآن تحمیل می‌شود و امسال هم شاهد آن هستیم، در مجموع کل بودجه قرآنی که در کشور هزینه می‌شود به جز بودجه آموزش و پرورش عدد بسیار کمی است، در آموزش و پرورش بودجه سنگینی به پرداخت حقوق معلمان قرآن اختصاص دارد و برای همین، رقم بالا و سنگینی برای آموزش و پرورش درنظر گرفته می‌شود.
قره‌شیخلو ادامه داد: به جز بودجه اختصاص‌یافته به آموزش و پرورش بودجه‌ای که برای کارهای دیگر قرآنی پرداخت می‌شود رقمی حداکثر حدود 200 میلیارد تومان است که با محاسبه کردن سرانه متوجه می‌شویم رقم ناچیزی است.

نباید همه بار را به دوش مردم انداخت
رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم بر لزوم تغییر نگاه‌ها به حوزه فرهنگ و قرآن تأکید کرد و گفت: مشکل ما نگاه‌هاست، درست است که باید از ظرفیت مردمی و خیران استفاده کرد. خوشبختانه خیران همیشه پابه‌کار بوده و هستند، اما نظام و دولت هم وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند، درست نیست همه بار را به دوش مردم انداخته و خود ما نقشی نداشته باشیم.
قره‌شیخلو توصیه کرد: برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها در حوزه قرآن نگاه‌ها باید اصلاح شود. به این معنا که کار و فعالیت قرآنی باید به مأموریت اصلی برای همه حوزه‌ها و دستگاه‌ها در کشور تبدیل شود چه دستگاه‌هایی که مستقیم مأموریت فرهنگی دارند و چه آنانی که مأموریت مستقیم فرهنگی ندارند.

ضرورت حمایت صنایع از ترویج فرهنگ قرآن
وی اضافه کرد: بارها این مثال را زدم و بار دیگر تکرار می‌کنم در حوزه ورزش بخش عمده‌ای از حمایت‌ها و اعتبارات ورزشی توسط بخش صنعت کشور تأمین می‌شود، چرا در حوزه قرآن نباید این اتفاق رخ دهد؟ چرا صنایع در قرآن سهم نداشته و نقشی ایفا نمی‌کنند؟ باید کاری کرد حمایت صنایع را در حوزه فرهنگ و قرآن شاهد باشیم.
رئیس سازمان دارالقرآن کشور در پایان از حضور خیران و مردم همیشه در صحنه برای ترویج فرهنگ قرآن تقدیر کرد و گفت: مردم نیز چون اهل دین بوده و علاقه آنان به فعالیت در حوزه اهل‌بیتی(ع) ثابت شده است باید سهم خود را نسبت به فعالیت‌های قرآنی بیش از پیش ایفا کنند، صفر تا صد فضای سوگواری محرم برای اهل‌بیت(ع) توسط مردم تأمین می‌شود همین اتفاق می‌تواند در حوزه قرآن رخ دهد. لذا برای ترویج هرچه بیشتر مبانی قرآنی هم دولت و نظام مسئولیت دارند و هم مردم باید مشارکت کافی داشته باشند.
انتهای پیام

captcha