مسابقات بین‌المللی قرآن به بخش مردمی واگذار شود
کد خبر: 3796862
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
سیدعلی سرابی:

مسابقات بین‌المللی قرآن به بخش مردمی واگذار شود

گروه مسابقات ــ قائم‌مقام شورای عالی قرآن گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن از مؤلفه‌های توسعه فرهنگی است و وقت آن رسیده است تا اجرای همه یا بخشی از مسابقات به بخش‌های مردمی واگذار شود.

سه شنبه//مسابقات بین‌المللی قرآن از مؤلفه‌های توسعه فرهنگی در جهان اسلام بشمار می‌آیدسیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا با تأکید بر اینکه در چهل سالگی انقلاب اسلامی طبعاً نگاه و نگرش ما به بسیاری از رویدادهایی که با انقلاب اسلامی در کشور متولد شده باید نگاهی جدید، آینده‌نگر و تحول‌زا باشد، گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن یکی از مؤلفه‌های توسعه فرهنگ قرآنی در کشور است و تقریباً اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیتش آغاز شد. متولیان و بنیانگذاران مسابقات بین‌المللی از برگزاری این مسابقات اهداف مختلفی در ذهن داشتند. غیر از فضای باز که برای اظهار ارادت به ساحت قرآن در سایه نظام پربرکت جمهوری اسلامی ایجاد شده بود، رساندن پیام‌های ارزشی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی به گوش برادران مسلمان و ارادتمندان به قرآن و اسلام در اقصی نقاط جهان اسلام از مهمترین اهداف بوده است.
وی اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی و حتی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، کسانی که با مکتب و فرهنگ اهل بیت(ع) دشمنی داشته و دارند، مرتب تبلیغات می‌کردند که پیروان مکتب اهل بیت(ع)، یعنی شیعیان با قرآن انس ندارند. طبعاً برگزاری مسابقات بین‌المللی یکی از دستاوردهایش این مطلب بود که پیروان مکتب اهل بیت اگر در دوره‌هایی به خاطر حکومت‌های وابسته و غیردینی، ظاهر امر این طور نشان می‌دادند که تعامل و انس آنها با قرآن کم است، اما واقعاً ارادت کاملی به قرآن دارند و وقتی امکان و فضای عرض ارادت و تعامل با قرآن پیش می‌آید از پیشتازان این عرصه در جهان اسلام خواهند بود.
سرابی با پرداختن به اینکه مسابقات بین‌المللی در تغییر نگرش منفی جهان اسلام به شیعیان در مورد قرآن بسیار موفقیت‌آمیز بوده است، بیان کرد: امروزه در سطح جهان اسلام، جمهوری اسلامی به منزله پرچمدار بازگشت به ارزش‌های قرآن کریم شناخته می‌شود و نخبگان و قهرمانان قرآنی کشور ما در جهان کاملاً شناخته‌شده‌اند و معمولاً در نگاه مسلمانان بسیار شخصیت‌های برجسته‌ای هستند.
وی افزود: در آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی، پرچمداری قرآن و ایجاد زمینه‌های گرایش مردم چه در داخل کشور و چه در میان کشورهای اسلامی به قرآن و ارتباط هرچه بیشتر و عمق‌بخشی ارتباط مردم با قرآن یک اصل به شمار می‌آید و حتی از ضروریات انقلاب اسلامی و تحقق انقلاب اسلامی است، زیرا ارزش‌هایی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، بن‌مایه‌هایش در قرآن است و ریشه در ارزش‌های قرآن کریم دارد و اگر انقلاب اسلامی بنا داشته باشد به حرکت پویای خود در جهان اسلام و در عرصه بین‌الملل ادامه دهد و پیگیر تحقق اهداف جهانی خود و تمدن‌سازی‌ای باشد که در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر بسیار تکرار می‌شود، حتماً باید هرچه بیشتر ارتباط خود را با قرآن محکم‌تر کند و پرچمداری قرآن را در صدر تمام فعالیت‌های فرهنگی قرار دهد.
قائم‌‌مقام شورای عالی قرآن، مسابقات بین‌المللی قرآن را یکی از بارزترین و شاخص‌ترین حرکت‌ها، فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی کشور دانست و گفت: خوشبختانه مسابقات هر سال از لحاظ کمی و کیفی، عمیق‌تر و اثرگذارتر شده و تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی در کشور شده و بعد از برگزاری مسابقات بین‌المللی طی سال‌های اول انقلاب اسلامی، این حرکت در کشورهای مختلف دیگر با روش‌های مختلف تکرار شده و امروزه در جهان اسلام با تعداد زیادی از مسابقات قرآن مواجه هستیم و جریان پرچمداری قرآنی در جهان اسلام رو به گسترش است.
وی بیان کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن حرکت فرهنگی موفقی بوده است. این مسابقات هم در داخل کشور توانسته انگیزش بسیار زیادی را مخصوصاً در قشر جوان و نوجوان برای انس و ارتباط با قرآن ایجاد کند و هم در سطح جهان اسلام حرکت فرهنگی موفقی بوده و امید است با تحولاتی که در سال‌های اخیر در ساختار برگزاری مسابقات مشاهده می‌شود، بتوانیم همگام با توسعه ایدئولوژی انقلاب اسلامی توسعه اقداماتی را که ریشه در ارزش‌های انقلاب اسلامی دارد و به منزله نماد فعالیت‌ها و نگرش‌های فرهنگی جمهوری اسلامی هست، مشاهده کنیم.
سرابی با بیان اینکه در جلسه اخیر ستاد مسابقات، کارشناسان و ریاست ستاد عالی مسابقات مطرح و پیشنهاد کردند که مسابقات در رشته‌های دیگر هم با محوریت قرآن توسعه پیدا کند، اظهار کرد: هنرهای مختلفی وجود دارد که وقتی در ساحت قرآن مطرح می‌شود از نورانیت و قداست قرآن تأثیرپذیر می‌شود و تبدیل به رشته‌های ارزشی می‌شود، مثل کتابت قرآن که به نوعی خوشنویسی در ساحت قرآن کریم است یا دیگر هنرهای تجسمی که می‌تواند با مضامین قرآنی ممزوج و تبدیل به رشته‌های ویژه قرآنی شود. مثل نقاشی‌خط و امثال این رشته‌ها. بنابراین در آینده مسابقات بین‌المللی قرآن غیر از رشته‌های حفظ، قرائت و مفاهیم که در سال‌های گذشته بوده و در کشورهای مختلف هم هست، می‌‌تواند رشته‌های هنری دیگر را در عرصه پژوهش و مفاهیم و معارف و رشته‎های دیگر را شامل شود.
وی ضمن تأکید بر حضور نهادهای مردمی نه تنها به عنوان مستمع و حاضران در مسابقات، بلکه به عنوان نهادهایی که بتوانند بخشی از برنامه‌ریزی و اجرای مسابقات را به عهده داشته باشند، گفت: بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی و بیش از سی دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، به نظر می‌رسد که وقت آن رسیده که متولیان و دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات به صورت جدی‌تر بخشی و شاید بتوان گفت در آینده به طور کامل برگزاری مسابقات را به بخش مردمی واگذار کنند، چون در واقع مردم سرمایه اصلی مسابقات هستند.
قائم‌مقام شورای عالی قرآن بیان کرد: در عرصه فعالیت‌های قرآنی، تشکل‌های مردمی توانمندی‌های خوبی احراز کرده‌اند، چیزی که شاید در دو دهه انقلاب اسلامی وجود نداشت، ولی امروز نهادهایی وجود دارند که واقعاً اگر کار به آنها واگذار شود، از لحاظ مادی، پیگیری، طراحی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی کاملاً می‌توانند تمام برنامه‌های یک رویداد بین‌المللی را مثل مسابقات قرآن برنامه‌ریزی و اجرا کنند. لذا اگرچه در سال‌های اخیر مدیریت برگزاری مسابقات بین‌المللی سعی کرده‌ است که بخش‌هایی از کار را به نهادهای مردمی واگذار کنند، اما واقع امر این است که این کار می‌تواند با سرعت بیشتر به بخش مردمی واگذار شود و قطعاً در حضور گرم و گیرای مردم در مسابقات تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام

captcha