دیدار رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با رئیس جامعةالمصطفی
کد خبر: 3797072
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹

دیدار رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با رئیس جامعةالمصطفی

گروه حوزه‌های علمیه - حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به همراه مدیران و مسئولان این پژوهشگاه، ضمن بازدید از جامعةالمصطفی، با حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی دیدار کرد و بر افزایش همکاری‌های این دو نهاد تاکید شد.

به گزارش ایکنا، رئیس جامعه‌المصطفی امروز 20 اسفندماه در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی، جامعة‌المصطفی و دفتر تبلیغات اسلامی را از بخش‌های مهم حوزه‌های علمیه دانست و تصریح کرد: مراکز مهم و تأثیرگذار بسیاری جزو ظرفیت‌های برجسته حوزه‌های علمیه به شمار می‌روند و جامعة‌المصطفی نیز که بخشی از حوزه‌های علمیه است و همواره بر هویت حوزوی خود می‌بالد از جمله این ظرفیت‌هاست.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی ضمن ارائه تاریخچه‌ای از تأسیس جامعة‌المصطفی، خاطرنشان کرد: جامعه‌المصطفی با راه‌اندازی نمایندگی‌ها، مجتمع‌ها و مراکز علمی و آموزشی در ایران و جهان، معارف اسلامی را در قالب‌های متعدد آموزشی ارائه می‌کند.
وی به حضور رسمی و تعریف‌شده جامعةالمصطفی در کشورهای مختلف جهان اشاره و خاطرنشان کرد: دانشگاه مجازی المصطفی ظرفیت بی­شماری برای حضور علمی در مجموعه‌های دانشی جهان ایجاد کرده است.
عباسی در ادامه، ضمن معرفی اجمالی واحدهای آموزشی و پژوهشی جامعةالمصطفی، گزارشی از فعالیت‌های مؤسسه الحکمه و پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی ارائه و اظهار کرد: جامعةالمصطفی همراه با راه‌اندازی پژوهشکده‌های مختلف علمی، در زمینه تأسیس گروه‌های پژوهشی در حوزه‌های تخصصی، دست‌آوردهای چشم‌گیری داشته است.
وی با بیان این که جامعة‌المصطفی مراکز پژوهشی متعددی در کشورهای مختلف جهان ایجاد کرده است، گفت: پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، مهم‌ترین مرکز پژوهشی جامعة‌المصطفی شمرده می‌شود و پژوهشکده‌های مختلفی ناظر به نیازهای دانشی عرصه بین‌الملل، راه‌اندازی کرده است.
رئیس جامعه‌المصطفی با بیان این که دست‌آوردهای جامعةالمصطفی، مرهون مدیریت شایسته آیت‌الله اعرافی است، اظهار کرد: بخش زیادی از تجربیات جامعه‌المصطفی در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی، با رعایت الزامات، شرایط و اقتضائات، به حوزه‌های علمیه نیز منتقل شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، در بخشی دیگری از سخنان خود، به ضعف ارائه محصولات دانشی به زبان‌های مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: در گام دوم انقلاب باید بیش از پیش بر حضور بین‌المللی گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان یکی از راهبردهای مراکز حوزوی توجه داشته باشیم.
وی با اشاره به این که بسیاری از محصولات و آثار علمی حوزه‌های علمیه در گذشته‌ای نه چندان دور، دایره توزیع محدودی داشت و ارتباط بایسته‌ای با مراکز علمی جهان اسلام ایجاد نشده بود، خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زمینه ارتباط با مجموعه‌های دانشی جهان اسلام فراهم شد که این مهم، در کنار غنای میراث ارزشمند علمی حوزه‌های علمیه، به ما فرصت داد تا شبکه‌های بین‌المللی بتوانند در حوزه نشر، گسترش و رساندن این تولیدات علمی حضوری مقتدرانه داشته باشند.
رئیس جامعه‌المصطفی با تأکید بر این که پانزده قطب زبانی جامعة‌المصطفی همواره در خدمت انتقال مفاهیم و تولیدات فکری انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه است، تصریح کرد: قطب‌های زبانی جامعةالمصطفی می‌تواند در خدمت مراکز تولید علوم دینی، برای عرضه محصولات فاخر و ترجمه آن در عرصه‌های بین‌المللی قرار گیرد.
عباسی ظرفیت انسانی دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی را در حوزه‌های زبانی مورد توجه قرار داد و یادآور شد: ترجمه و انتقال تولیدات علمی حوزه به بلاد دیگر، نیازمند گسترش همکاری است.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی در ادامه این نشست، جامعة‌المصطفی را شجره طیبه برآمده از انقلاب اسلامی دانست و ابراز کرد: پیشرفت‌های روزافزون جامعة‌المصطفی در عرصه‌های گوناگون، مایه مباهات و خرسندی جهان اسلام است.
وی با اشاره به سابقه همکاری گسترده جامعة‌المصطفی و دفتر تبلیغات اسلامی، گزارشی از واحدهای فعال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارائه نمود و اظهار کرد: در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ده پژوهشکده و دو مرکز راه‌اندازی شده است.
لک‌زایی ضمن بازشماری پژوهشکده‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گزارشی اجمالی از فعالیت تک تک مجموعه‌ها ارائه نمود و یادآور شد: تدوین کتاب جامع فرهنگ قرآن، از مهم‌ترین آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به شمار می‌رود.
وی دانش‌نامه اهل‌بیت(ع) را از دیگر آثار بنیادی در دست اقدام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دانست و افزود: بیش از هزار نفر از استادان در تدوین بخش‌های مختلف این طرح فاخر و بنیادین همکاری می‌کنند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی راه‌اندازی پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی را از دست‌آوردهای نویدبخش پژوهشگاه برشمرد و گفت: با ورود پژوهشگر به این پایگاه، ضمن آشنایی وی با بخش‌های اصطلاح‌نامه، فرهنگ‌نامه و نمایه، متن اسناد موضوعی تحقیق نیز در دسترس پژوهشگر قرار می‌گیرد.
وی، از آمادگی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای گسترش ارتباطات و تعاملات علمی و پژوهشی خبر داد و اظهار داشت: متأسفانه، بخش فراوانی از تولیدات علمی حوزه‌های علمیه، محصور در واحدهای آموزشی و پژوهشی داخلی بوده، برای ارائه در عرصه‌های بین‌المللی اقدامات اندکی صورت گرفته است؛ امیدواریم بتوانیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جامعه‌المصطفی، در ارائه بین‌المللی محصولات فاخر و دانشی مراکز و مجموعه‌های حوزوی، به دست‌آوردهای ارزشمندی دست یابیم.
انتهای پیام

captcha