دستیابی به مرحله انسانیت با پرورش اخلاق محقق می‌شود
کد خبر: 3797700
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
آیت‌الله حسینی‌زنجانی:

دستیابی به مرحله انسانیت با پرورش اخلاق محقق می‌شود

گروه معارف ــ مرجع عالیقدر جهان تشیع با اشاره به اینکه پرورش مکارم اخلاقی، بشر را از وادی نفسانیت به انسانیت می‌رساند، گفت: در این بین مادیات و دنیای غرب تفسیر درستی از اخلاق ندارد و باید به ریسمان الهی چنگ زنیم.

دستیابی به مرحله انسانیت با پرورش اخلاق محقق می‌شود/مادیات تفسیر درستی از اخلاق نداردبه گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع، امروز، 22 اسفندماه در جمع طلاب و مبلغات موسسه آموزش عالی نورالزهرا(س) اظهار کرد: انسان در هنگام تولد با هوای نفس متولد می‌شود و باید خود را با تهذیب نفس و تزکیه به مرحله انسانیت برساند. اخلاق پایه انسانیت انسان است و فرد بدون تزکیه و پرورش اخلاق حسنه، در مرحله نفسانیت باقی می‌ماند.
وی با اشاره به آیات نورانی سوره شمس «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها. فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها ...» تصریح کرد: در این آیه شریفه به تصریح می‌فرماید در نفس ما هم گناه و هم تقوا وجود دارد؛ پس ما باید با تزکیه و پالایش روح خود را بالا بکشیم و از مرحله نفسانیت بیرون بیاوریم همانطور که در این عبارات شریفه آمده یعنی خصلت‌های حیوانی را از خود دور کنیم.
مرجع تقلید جهان تشیع بیان کرد: از دیدگاه حکمت و فلسفه فرق بین انسان و حیوان این است که انسان مُدرک کلیات است و به همین سبب انسان در سایه تفکر به تکامل ترقی دست یافته و معلوماتی که در ذهن دارد را تجرید می‌کند.
این عالم برجسته ادامه داد: از دیدگاه مکتب اسلام به‌ویژه مکتب تشیع فرق جوهره انسان و حیوان در این است که برای حیوانات اخلاق مفهوم ندارد و انسانیتی که بر مبنای اخلاق نهاده شده، وجه تمایز آنها را تشکیل می‌دهد. اگر بخواهیم به مرحله انسانیت برسیم باید به اخلاق به دید تربیتی بنگریم.
وی با اشاره به اینکه اخلاق جمع خُلق و از ماده خَلق است، ابراز کرد: خُلق صورت باطنی و خَلق صورت خلقت است. در جمله «اوصيكم بتقوي الله» یعنی انسان خود را در حصار معنوی حفظ و کنترل می‌کند. اگر می‌خواهیم زیربنای اخلاق را در خود درست کنیم لازم است به اعتقادات بها دهیم، چون اعتقادات به انسان شکل می‌دهد.
آیت‌الله حسینی با اشاره به اینکه به مجموعه افکار که از انسان تراوش می‌کند، نیت می‌گویند، ادامه داد: داشتن تقوای الهی، یعنی اعتقاداتی که افراد را در یک چهارچوب قرار دهد و به مجموعه اعتقادات جهان بینی می‌گویند.
وی با تأکید بر تقویت روحیه خداباوری خاطرنشان کرد: اگر ذکر خدا نباشد قلب می‌میرد، با یاد خدا ریسمانی بین بنده و معبود ایجاد می‌شود که اگر به آن چنگ زنیم ما را از هر گزندی دور می‌دارد.
مرجع عالیقدر جهان تشیع، اسلام را مساوی با اخلاق دانست و گفت: انبیا مبعوث شدند که شاکله اخلاق را در بین بشر پیاده کنند؛ مادیات و دنیای غرب تفسیر صحیح برای اخلاق ندارد و تا زمانی که ارتباط با خدا درست نشده نمی‌توان از اخلاق دم زد.
وی با اشاره به اینکه یکی از اعتقادات در مکتب شیعه، عادل بودن خداوند است، تصریح کرد: در دنیای امروز آیا این عدالت است که یک عده زورمدار زندگی بشر را قبضه کنند؟ قرآن می‌گوید دنیا لهو و لعب است؛ انسان موجودی ابدی است که بخش کوچکی از او در این عالم و بخش اعظمی در آخرت است و خدا باوری این نکته و اخلاق  را درست می‌کند.
وی خداشناسی را در گرو خودشناسی دانست و گفت: ما اگر خدا را نداشته باشیم خودخواه می‌شویم و این خودخواهی به انسان اجازه تکامل و ترقی را نمی‌دهد. از طرف دیگر انسان با خود فراموشی خدا را فراموش می‌کند و اگر طناب ما متصل به خداست نباید از معایب خود غافل شویم.
آیت الله حسینی با اشاره به اینکه خدای متعال  خطاب به حضرت موسی نصایحی به او ارائه می‌کنند، بیان کرد: خداشناسی و تکیه انسان به خدا از جمله این نصایح هست. یکی از قانون‌های حکومت الهی مرگ است، در روایات آخرالزمان مطرح شده که بشر به همه چیز موفق می‌شود به جز مرگ.
این مرجع عالیقدر ادامه داد: خداوند به حضرت موسی می‌فرماید مادامی که شیطان را مرده نمی‌بینی از مکر و فریب او در امان نباش. در مکتب توحیدی اگر ما به خدا قائلیم در معرض امتحان الهی نیز قرار می‌گیریم، همراه هر انسانی شیطانیه متولد می‌شود که به وسیله او امتحان خواهد شد و سربلند بیرون آمدن از آن وابسته به معرفت انسان است که این شیطان می‌تواند در قالب پول، مقام، زن و مسائل دیگر ظاهر شود.
انتهای پیام
captcha