بانک‌های جامعه اسلامی دنباله‌رو فرهنگ غربی نباشند
کد خبر: 3797719
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
آیت‌الله نوری‌همدانی:

بانک‌های جامعه اسلامی دنباله‌رو فرهنگ غربی نباشند

گروه معارف ــ آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر این‌که مسئولان باید در راستای بانکداری بدون ربا اهتمام ویژه داشته باشند، بیان کرد: بانک‌های جامعه اسلامی نباید دنباله‌رو غرب باشند، کمیسیون اقتصادی مجلس باید بانکداری اسلامی بدون ربا را تصویب و دولت آن اجرایی کند.

بانک‌های جامعه اسلامی دنباله‌رو فرهنگ غربی نباشندبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله نوری‌همدانی، مرجع تقلید شیعیان، امروز، 22 اسفندماه در درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این‌که بانکداری در نظام اسلامی باید بدون ربا باشند، بیان کرد: متأسفانه امروز ربا به اشکال مختلف در نظام بانکی مشاهده می‌شود، در حالی که ربا از شدیدترین گناه‌ها و مشی غربی‌هاست و نباید در جامعه و نظام اسلامی وجود داشته‌ باشد.

وی با اشاره به این‌که باید ماهیت بانک‌ها تغییر کند و رباخواری برچیده‌ شود، افزود: بانکداری بدون ربا این است که پول برای خود انسان باشد و به‌عنوان اعتماد به بانک سپرده شود تا در جریان اقتصادی حلال و صحیح مورد استفاده قرار گیرد و نه این‌که بانک‌ها بنگاه اقتصادی راه‌اندازی کنند و ربا وجود داشته باشد.

آیت‌الله نوری‌همدانی با تأکید بر تسریع در رفع اشکالات نظام بانکی و رفع دغدغه‌های مردم و بزرگان اظهار کرد: 40 سال از انقلاب گذشته و هنوز وضعیت بانک‌ها سامان پیدا نکرده‌ است، علما باید در رسانه‌ها و تلویزیون مردم را نسبت به مسائل بانکی توجیه کنند تا خواسته و ناخواسته دچار ربا نشوند.

این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که مسئولان باید در راستای بانکداری بدون ربا اهتمام ویژه داشته باشند، ادامه داد: متأسفانه هیچ فکری برای بانکداری بدون ربا نشده‌ است؛ بانک‌های جامعه اسلامی نباید دنباله‌رو غرب باشند، کمیسیون اقتصادی مجلس باید بانکداری اسلامی بدون ربا را تصویب و دولت آن اجرایی کند.

وی بیان کرد: در گزارش کمیسیون اقتصادی آمده که قرار است بانکداری بدون ربا را تصویب کنند اما این طرح کامل و دقیق نیست و باز هم اشکالاتی دارد.

وی با تأکید بر این‌که با استفاده از پول باید ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری کرد، افزود: با این روش به فکر رونق صنعت و تجارت بود، اسلام می‌گوید پول نباید همواره در دست عده‌ای خاص باشد و روز به روز پولدارتر شوند و زندگی اشرافی بیشتری داشته باشند اما ‌مقابل مردم نیازمند روز به روز بیشتر فقیرتر شده و دچار مشکل شوند.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار اعضای مؤسسه فقه و علوم اسلامی یادآور شد: مقام معظم رهبری به این نکته که حوزه انقلابی می‌تواند تمام نیازهای جامعه اسلامی را برآورده کند تأکید کرد و لذا حوزویان باید در این راستا همت کنند و قدم جدی بردارند.

انتهای پیام

captcha