تشریح عملکرد نیروی انتظامی استان مرکزی/ وقوع جرائم اقتصادی ریشه در ضعف معنویت دارد
کد خبر: 3797750
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶

تشریح عملکرد نیروی انتظامی استان مرکزی/ وقوع جرائم اقتصادی ریشه در ضعف معنویت دارد

گروه اجتماعی - فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی گفت: بسیاری از اتفاقات و جرائمی که در حوزه اقتصاد رخ می‌دهد ریشه در ضعف معنویت و عدم رعایت اخلاق دارد، پلیس در حوزه عدالت و مبارزه با فساد می‌تواند بسیار مؤثر عمل کند.

تشریح عملکرد نیروی انتظامی استان مرکزی/ وقوع جرائم اقتصادی ریشه در ضعف معنویت دارد

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سردار کیومرث عزیزی فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی امروز، 22 اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات فرماندهی برگزار شد، به تشریح عملکرد 11 ماه نیروی انتظامی پرداخت، از فعالیت اصحاب رسانه در حوزه روشنگری، تبیین و مطالبه‌گری در بخش ارتقای امنیت تقدیر کرد و گفت: در حوزه پلیس پیشگیری 15 هزار و 689 فقره سرقت گزارش شده که آمارها در حوزه کشف سرقت‌ها 9 هزار و 839 فقره اعلام شده است و این آمار حاکی از آن است که 63 درصد سرقت‌ها کشف شده است. شهرستان‌های استان به ترتیب وقوع سرقت اراک، ساوه، خمین، شازند، زرندیه، دلیجان، خنداب، محلات، کمیجان، فراهان، تفرش، آشتیان هستند.
وی با اشاره به اینکه در طول 11 ماه و 20 روز گذشته 24 هزار و 239 مورد اجرای حکم قضایی انجام شده است، اظهار کرد: 203 هزار و 288 فقره اوراق قضایی از طرف دستگاه قضا به نیروی انتظامی ارجاع شده است که از طریق ما به طرف دعوا شامل کیفری و حقوقی ابلاغ شده است.
سردار عزیزی اضافه کرد: 9 هزار و 893 فقره اجرای دستور قضایی در موضوعات مختلف گزارش شده است، 14 هزار و 140 مورد حکم جلب به نیروی انتظامی رسیده است که از این تعداد 12 هزار و 521 مورد منتهی به جلب افراد شده است. خدمات قضایی صورت گرفته در بخش‌های مختلف 2 هزار و 458 مورد است، 11 هزار و 980 نفر بدرقه متهم و 3 هزار و 46 نفر زندانی توسط همکاران ما بدرقه شدند.
این مقام مسئول ادامه داد: در این بازه زمانی 92 فقره نزاع و درگیری دسته‌جمعی گزارش شده است که نسبت به بازه زمانی سال گذشته 33 درصد کاهش آمار را شاهد هستیم. 10 هزار و 801 فقره نزاع و درگیری فردی ثبت شده که نسبت به سال 96 یک درصد کاهش وقوع داشته‌ایم.
وی اعلام کرد: در حوزه مواد مخدر 6 هزار و 345 کیلوگرم کشف شده است که نسبت به مشابه سال قبل 11 درصد کاهش کشف را شاهد هستیم. در این بازه زمانی 16 هزارو 658 نفر دستگیری داشتیم که نسبت به سال قبل 19 درصد افزایش دستگیری گزارش می‌شود، در این بازه زمانی 314 نفر قاچاقچی هم دستگیر شدند و 27 باند قاچاق موادمخدر متلاشی شده است. با هماهنگی سازمان‌های ذی‌ربط یک‌هزار و 652 نفر به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی شدند.
سردار عزیزی با اشاره به اینکه امسال هیچ آدم‌ربایی گزارش نشده است، اظهار کرد: 17 قتل گزارش شده است که نسبت به سال گذشته 35 درصد کاهش قتل را در سطح استان شاهد هستیم. در 11 ماهه سال جاری یکهزار و 776 فقره کلاهبرداری گزارش شده که نسبت به سال قبل 6 درصد افزایش را شاهد هستیم که از این تعداد 992 فقره از جرائم کلاهبرداری کشف شده است.
وی در خصوص کالای قاچاق هم گفت: 468 ملیارد ریال در این بازه زمانی کشفیات گزارش شده است که نسبت به سال گذشته 56 درصد افزایش کشفیات داشتیم. یک‌هزار و 352 فقره پرونده در این خصوص تشکیل شده است، 438 دستگاه در این رابطه توقیف شده است و تعداد متهمین نیز یک‌هزار و 201 نفر هستند.
سردار عزیزی اظهار کرد: در خصوص جرائم اقتصادی 4 پرونده به ارزش 88 میلیارد ریال تشکیل، در حوزه تسهیلات غیرمجاز 2 پرونده به ارزش 87 میلیارد ریال کشف، در حوزه پول‌شویی 2 پرونده به ارزش 52 میلیارد ریال، رباخواری 16 پرونده به ارزش 32 میلیارد و 356 میلیون ریال کشف، در حوزه اختلاس 2 پرونده به ارزش یک میلیارد و 820 میلیون تومان کشف، در حوزه ارتشاء دو پرونده به ارزش 3 میلیارد و 600 میلیون ریال، تبانی در معاملات دولتی دو پرونده به ارزش 20 میلیارد و 742 میلیون ریال، در حوزه تعدی به اموال دولتی پرونده 2 پرونده به ارزش 12 میلیارد ریال، در بخش فرار مالیاتی 3 پرونده به ارزش 16 میلیارد ریال،در حوزه احتکار 8 پرونده به ارزش 509 میلیارد ریال تشکیل شده است. در حوزه زمین‌خواری 41 پرونده تشکیل شده است که در این رابطه یک‌هزار و 784 هکتار از دست متصرفان غیرقانونی رها شده و به دولت واگذار شده است.
فرمانده انتظامی استان اعلام کرد: در بازه زمانی اعلام شده 103 نفر اراذل و اوباش دستگیر شده است که نسبت به سال قبل 2 درصد افزایش وقوع داشته است. 522 مورد جرائم صنفی گزارش شده که نسبت به سال قبل 31 درصد افزایش داشته است، کشفیات مواد محترقه نیز 496 هزار و 226 عدد مواد محترقه کشف شده است که نسبت به سال قبل حدود 80 درصد کاهش کشفیات را شاهد هستیم.
عزیزی ادامه داد: در این مدت یک‌هزار و 318 فقره جرم در حوزه جرائم سایبری گزارش داشتیم که نسبت به سال گذشته 84 درصد افزایش جرائم در فضای مجازی را شاهد هستیم. در همین بازه زمانی یک‌هزار و 360 فقره کشفیات داشتیم که نسبت به سال گذشته 63 درصد افزایش کشفیات گزارش شده است. شاخص کشفیات در فضای مجازی برای پلیس فتا 70 درصد جرائم است که پلیس فتای استان از 100 درصد جرائم به وقوع پیوسته دقیقا 99.99 را کشف کردند که به جهت فعالیت در این حوزه رتبه اول کشور را به خود اختصاص دادند. یک‌هزار و 639 فقره پرونده که از استان دیگر به پلیس فتا ارجاع شده است و مورد رصد قرار گرفته است.
وی در ببخش دیگر از سخنان خود به اتفاق رخ داده در یکی از مراکز خرید اراک مبتنی بر خواستگاری کردن فردی در ملأعام اشاره کرد و گفت: ما مطابق با قانون ورود پیدا کردیم، دوستان حقوقدان ما بیان کردند این امر جرم نیست، نظر آنان در حوزه جرم‌شناسی و حقوقدانی بسیار محترم است، اما پلیس با نظر اشخاص کار نمی‌کند، پلیس صراحت قانونی دارد و در ماده 638 قانون مجازات اسلامی با تبصره ذیل به آن کاملا اشاره شده است در آنجا دقیقا تکلیف شده که جرم هست یا خیر و اگر جرم است چه مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده است. این زوج فردای همان روز عقد رسمی آنان بود که ما واسطه شدیم تا این زوج به عقد رسمی برسند. هدف ما این است که برای قانون ارزش قائل شویم یکی از مشکلات ما در کشور این است که قوانین خیلی خوبی داریم اما قانون تبدیل به ارزش و هنجار اجتماعی نمی‌شود، اگر برخی مردم قانون را زیر پا می‌گذارند خوشحال هم می‌شوند، در حوزه تربیتی و فرهنگی باید بیشتر فعالیت کنیم تا شهروندان ما این موضوعات را رعایت کنند.
سردار عزیزی در خصوص گام دوم انقلاب و پلیس هم اظهار کرد: مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم به هفت گام علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و رابطه خارجی، سبک زندگی اشاره فرمودند که در برخی از این موارد پلیس می‌تواند نقش‌آفرین باشد.
وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد پلیس حضور مؤثر در پیشگیری فساد و اخلال در نظام اقتصادی دارد، هدف بنده از مطرح شدن اقتصاد در سومین مرحله استدلالم بر این است که اقتصاد ما بر پایه علم و پژوهش نیست بلکه سلیقه‌ای است، بسیاری از اتفاقات و جرائمی که در حوزه اقتصاد رخ می‌دهد ریشه در ضعف معنویت و عدم رعایت اخلاق دارد لذا پلیس در حوزه عدالت و مبارزه با فساد می‌تواند بسیار مؤثر عمل کند.

نشست خبری سردار عزیزی نشست خبری سردار عزیزی نشست خبری سردار عزیزی نشست خبری سردار عزیزی نشست خبری سردار عزیزی نشست خبری سردار عزیزی نشست خبری سردار عزیزی نشست خبری سردار عزیزی نشست خبری سردار عزیزی


انتهای پیام

captcha