اجرای پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان در اراک و محلات
کد خبر: 3797757
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳

اجرای پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان در اراک و محلات

گروه اجتماعی ــ سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان سال گذشته در ۶ مدرسه اراک و محلات اجرایی شد که در سال جاری نیز در تمامی مدارس محلات و تعدادی از مدارس اراک به اجرا رسید.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الله درودگر سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی صبح امروز در نشست مطبوعاتی با اشاره به برنامه‌های 47 گانه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی در سال 97 بیان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی این معاونت راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات مردمی(سامانه سجام) بوده است، قوه‌قضائیه اعتقاد دارد که بدون همکاری و هماهنگی مردم موفقیت برنامه‌های پیشگیرانه ممکن نخواهد بود به همین دلیل این سامانه در راستای افزایش مشارکت مردم در اطلاع‌رسانی موضوعات قبل از وقوع بحران راه‌اندازی شده است.
وی با تاکید بر اینکه برای اطلاع‌رسانی در خصوص وقایع و جرائم به مسئولان، باید مستندات لازم در این سامانه ارائه شود، افزود: در حال حاضر هزار و 500 نفر دیده‌بان پیشگیری به عضویت این سامانه درآمده‌اند که در 30 هسته دسته‌بندی شده است و تا به امروز 50 گزارش از این اعضا در سامانه بارگذاری شده است، اما متاسفانه به دلیل اینکه گزارشات فاقد مستندات لازم است، اثربخشی لازم را ندارد.
درودگر اضافه کرد: بر اساس آمار بیشترین تعداد پرونده‌ها و ریز جرائم استان مرکزی، 9 اولویت اصلی در این سامانه تعریف شده است و مردم می‌توانند از طریق مراجعه به سامانهwww.sajam.adliran.ir وقایع را همراه با مستندات اطلاع‌رسانی کنند.
وی یکی از اقدامات این معاونت را پیشگیری رشد‌مدار دانست و با تاکید بر اینکه باید با مراقبت‌های لازم مانع بزهکار شدن کودکان در دوران بزرگسالی شد، گفت: در این راستا برگزاری کارگاه مهارت تربیت فرزندان 7 تا 12 سال برای والدین ترتیب داده شد و در این راستا 6 کارگاه برنامه‌ریزی شده و 3 کارگاه فوق‌العاده با حضور 100 نفر و هزار و 600 نفر ساعت آموزش برگزار شد، همچنین پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان سال گذشته در 6 مدرسه اراک و محلات اجرایی شد که در سال جاری اجرای این پروژه در 6 مدرسه اراک ادامه یافت و در شهرستان محلات نیز در تمامی مدارس به اجرا رسید.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی اظهار کرد: 17 کارگاه برنامه‌ریزی شده مهارت اجتماعی پایه ویژه مربیان مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها به همراه دو کارگاه فوق‌العاده با حضور 400 شرکت‌کننده و 6400 نفرساعت آموزش برگزار شد.
وی با بیان اینکه این معاونت کار مراقبت از کودکان را از مهدهای کودک آغاز کرده است تا از آسیب‌ها و خطرات بزرگسالی در امان باشند، تصریح کرد: یکی از آسیب‌های جامعه کنونی متوجه بنیان خانواده است که در این راستا برنامه‌ها و دستگاه‌های مختلفی در جهت استحکام‌بخشی این بنیان تلاش دارند و حتی سندی در این راستا توسط دفتر اجتماعی استانداری مرکزی تهیه شده است که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ناظر بر اجرای این سند است، البته در کنار این نظارت برنامه‌های اختصاصی خاص خود را نیز دنبال می‌کند.
درودگر با اشاره به اجرای طرح هماهنگی و مشارکت در نهادینه‌سازی آموزش‌های پیش از ازدواج بیان کرد: در حال حاضر علاوه بر مسائل بهداشتی آموزش‌هایی در حوزه روا‌ن‌شناسی، حقوقی و اخلاقی به زوجین پیش از ازدواج ارائه می‌شود که ارائه مباحث حقوقی توسط معاونت اجتماعی دادگستری استان انجام می‌گیرد.
وی اضافه کرد: پیگیری اجرای شیوه‌نامه اداره مراکز مشاوره خانواده در استان مرکزی اجرایی شده است به طوری که دادخواست طلاق و تمکین قبل از ثبت پرونده در دادگستری به ویژه طلاق‌های توافقی، افراد به این مراکز مشاوره معرفی می‌شوند تا در جلسات، مشاوره حقوقی، روانشناسی و مذهبی انجام گیرد، علت بروز اختلافات شناسایی شود و برای درمان آن راه حل ارائه و به سازش منجر شود.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی تعداد مراکز مشاوره در اراک را سه مرکز و در ساوه، خمین و محلات را هرکدام دو مرکز و شهرستان دلیجان و شازند را یک مرکز دانست و افزود: پروسه کار این مراکز در اراک و دیگر شهرستان‌ها متفاوت است به طوری که در اراک به دلیل وجود سامانه، افراد قبل از مراجعه به دادگستری باید به این سامانه مراجعه کنند که پس از آن درخواست از طبق بهزیستی به مرکز مشاوره ارجاع می‌شود.
وی بیان کرد: تعداد پرونده‌های ارجاعی به این مراکز مشاوره در 9 ماهه نخست سال 97 در استان مرکزی 921 پرونده مربوط به پرونده‌های طلاق توافقی است که 46 درصد پرونده‌های ارجاع شده به این مراکز را شامل می‌شود، 131 فقره مربوط به پرونده طلاق به درخواست زوج، 528 فقره مربوط به پرونده طلاق به درخواست زوجه و 442 فقره مربوط به پرونده عدم تمکین بوده است که 263 پرونده معادل 13 درصد کل پرونده‌های ارجاع شده به سازش منتهی شد و هزار و 691 پرونده معادل 84 درصد پرونده‌ها به سازش نرسید و 3 درصد نیز به دلیل عدم همکاری و عدم مراجعه بلاتکلیف باقی ماند.
درودگر گفت: 10 هزار و 428 نفر ساعت در این مراکز خدمات روان‌شناسی، 2 هزار و 526 نفر ساعت خدمات حقوقی و 2 هزار و 369 نفرساعت خدمات مددکاری ارائه شده است.
وی ترک منزل(4درصد پرونده‌ها)، عدم مهارت رفتاری(17 درصد)، عدم مهارت زناشویی(19 درصد)، مشکلات اقتصادی(3درصد)بیماری جسمی(یک درصد)، بیماری جنسی(2درصد)اختلال شخصیت و بیماری روانی(2 درصد)، دخالت اطرافیان(6درصد)، طلاق عاطفی(9درصد)، عدم تمکین(7درصد)، خیانت(13 درصد) و اعتیاد(16 درصد پرونده‌ها) را علل طلاق در این تعداد پرونده ارجاع شده به مراکز مشاوره بیان کرد.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی درخصوص آمار طلاق و ازدواج در 9 ماهه نخست سال 97 در استان تصریح کرد: در بازه زمانی مذکور 6 هزار و 405 فقره ازدواج به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ثبت هفت هزار و 239 فقره ازدواج کاهش 11 درصدی در این واقعه حاصل شده است، همچنین 2 هزار و 278 فقره طلاق سال 96 به 2 هزار و 52 فقره در سال 97 رسیده است که گویای کاهش 10 درصدی طلاق در استان است، اما نسبت طلاق به ازدواج در سال 96 معادل 31.4 درصد بوده است که این نسبت در سال جاری به 32 درصد رسیده و آمارها قابل قبول نیست.
وی با اشاره به تربیت 117 نفر در قالب برگزاری هفت کارگاه تربیت مصلحین و حکمین قرآنی در استان مرکزی، هدف از این اقدام را وساطت و ایجاد سازش در بین خانواده‌ها، آشنایان، دوستان و ... دچار مشکل و اختلاف قبل از مراجعه جهت طلاق دانست.
درودگر برگزاری 15 کارگاه مهر برنامه‌ریزی‌ شده و 50 کارگاه فوق‌العاده با حضور 940 نفر و هفت هزار و 520 نفر ساعت آموزش برای افرادی که حکم طلاق خود را گرفته‌اند را یکی از برنامه‌های این معاونت بیان کرد و افزود: ایجاد مراکز ملاقات فرزندان طلاق با والدین یکی دیگر از اقدامات این مجموعه است که در حال حاضر 2 مرکز دراراک و یک مرکز در ساوه فعالیت دارد و موجبات راه‌اندازی این مراکز در خمین، دلیجان و زرندیه فراهم شده است.
وی گفت: در سال جاری 211 پرونده به این سه مرکز ارجاع و 2 هزار و 88 ملاقات والدین با فرزندان، و هزار و 653 جلسه خدمات مشاوره روانشناسی و چهار هزار و 111 جلسه خدمات مشاوره مددکاری به والدین و فرزندان نیز انجام شده که این خدمات سازش و رجوع 11 پرونده طلاق را به همراه داشته است و 99 پرونده رجوع نیز در دست بررسی است.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: این مراکز جلسات مشاوره قبل از ازدواج مجدد را نیز ارائه می‌کنند تا فرزندان برای ازدواج مجدد والدین خود نیز آمادگی داشته باشند، همچنین در برخی از موارد قضات خانواده نیاز به مشاوره و نظرات کارشناسی دارند که این مراکز خدمات رسانی خواهند داشت به طوری که در سال جاری 279 مورد گزارش در خصوص وضعیت کودکان به قضات ارسال شده است و مددکاران نیز از منزل 23 کودک بازدید داشته‌اند.
وی در خصوص اقدامات این معاونت در حوزه اعتیاد بیان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی در این راستا سه برنامه دارد. معتادان مکلفند یا به صورت اختیاری به مراکز ترک اعتیاد ماده 15 مراجعه کنند و یا از طریق نیروی انتظامی تحت عنوان معتاد متجاهر به مراکز ترک اعتیاد ماده 16 ارجاع می‌شوند، اما عموما پس از خروج از این مراکز مجدد به مصرف بازمی‌گردند به همین دلیل به منظور جلوگیری از بازگشت برنامه پیگیری "اجرای آیین‌نامه مراقبت پس از خروج معتادان از مراکز ماده 16" دنبال می‌شود به طوری که در زمان درمان آموزش‌هایی به افراد داده می‌شود که افراد پس از ترخیص مکلف به انجام اقداماتی باشند و در این راستا از عناوین 12 گانه برنامه‌ها، قاضی مواردی را انتخاب می‌کند که افراد بهبودیافته مکلف به اجرای آن هستند و ناظر قضایی وضعیت این افراد نیز بررسی و رصد می‌کنند.
درودگر با اشاره به ناامن‌سازی محیط تولید و توزیع مواد‌مخدر صنعتی با استفاده از ظرفیت بسیج، برگزاری 17 کارگاه سبک زندگی ویژه معتادان بهبودیافته و حضور 213 شرکت‌کننده، اجرای طرح بر هم زدن بازار فروش اموال مسروقه که عاملی موثر در کاهش سرقت‌هاست، شناسایی مجرمین متواری، برگزاری کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کاهش نقاط حادثه‌خیز، اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان‌ها پس از هشت سال را از جمله اقدامات انجام شده توسط این مجموعه بیان کرد.
وی همچنین با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سال آینده، افزود: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی برای سال آتی 46 برنامه ویژه انتخابات به تهران ارائه کرده است که یکی از برنامه‌ها تشکیل ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی خواهد بود.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی با اشاره به ماه رجب به عنوان یک ماه حرام گفت: دیه قتل غیرعمد در این ماه تغلیظ می‌شود به طوری که به جای پرداخت یک دیه کامل باید یک و یک‌سوم دیه کامل پرداخت شود و با توجه به تعطیلات نوروزی، افزایش سفر و تصادفات لازم است که مردم در رانندگی نهایت دقت را داشته باشند.
وی در خصوص شب چهارشنبه آخر سال نیز با اعلام هشدار به والدین به منظور مراقبت از فرزندان خود و استفاده از مواد آتش‌زای بی‌خطر و جلوگیری از رفتارهای پرخطر برخی از افراد تاکید کرد: لازم است موارد احتمالی در نگهداری، فروش، تهیه و ساخت مواد محترقه و منفجره بویژه اقلام غیرمجاز جهت پیشگیری به پلیس 110 گزارش شود.
درودگر گفت: افرادی که اقدام به نگهداری مواد محترقه و منفجره غیرمجاز کنند مجازات حبس و جزای نقدی در انتظار آنها خواهد بود، همچنین اخلال در نظم و آسایش عمومی و تعرض و ایجاد مزاحمت برای اطفال و زنان در اماکن عمومی مجازات حبس و شلاق را به دنبال خواهد داشت همچنین آتش‌زدن محل مسکونی و تخریب اشیا منقول و غیرمنقول محکومیت حبس را منجر می‌شود.
انتهای پیام

captcha