لزوم ایجاد همدلی بین مسلمانان جهان برای تبیین حق
کد خبر: 3797883
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
آیت‌الله مصباح یزدی؛

لزوم ایجاد همدلی بین مسلمانان جهان برای تبیین حق

گروه فرهنگی ــ آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی به لزوم وجود همدلی برای تحقق اهداف مسلمانان اشاره کرد و گفت: این همدلی ابتدا باید بین شیعیان، سپس بین مسلمانان و همه پیروان ادیان ابراهیمی ایجاد شود؛ اگر این همدلی صورت بگیرد، بستر مناسبی برای تبیین حق ایجاد می‌شود.

لزوم ایجاد همدلی بین مسلمانان جهان برای تبیین حقبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی امروز 23 اسفندماه در دیدار با حجت‌الاسلام محمدباقر هاشمی شاهرودی مدیر بنیاد فقه و معارف اهل بیت با اشاره به این‌که حوزه علمیه در تحقیق علوم دینی با رکود مواجه بود و به آن توجهی نمی‌کردند، بیان کرد: در نیم قرن اخیر تحولاتی در حوزه‌های علمیه پیدا شده‌است که سابقا اصلا نبوده یا به طور ضعیف وجود داشته‌است.

وی با اشاره به این‌که تحولات حوزه علمیه بتدا در عراق شکل‌ گرفته‌است، افزود: اقدامات آیت‌الله صدر نقطه عطف این موضوع در عراق بود و همزمان در ایران نیز حرکت نهضت روحانیت توسط امام خمینی شروع شد و برکات زیادی از این طریق برای حوزه علمیه ایجاد شد. 

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: امروز بزرگترین قدرت نظامی دنیا، ایران را رقیب خود می‌داند اما پیش از انقلاب ایران به نوکر بی‌جیره و مواجب آمریکا بدل شده بود؛ قدرت امروز کشور به دلیل مجاهدت‌ها و تلاش‌های امام خمینی است و اکنون به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم که تصور آن‌ها دشوار بود.

وی ادامه داد: در حوزه‌های علمیه فضلای جوانی رشد پیدا کردند که به یاری خداوند ایمان داشتند و با کمترین بودجه و امکانات، اقدامات شایسته‌ای انجام دادند که اکنون شاهد برکات و اثرات آن هستیم.  

این استاد برجسته حوزه با تاکید بر حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، اظهار کرد: بعضی از افراد به حفظ دستاوردهای انقلاب قانع هستند ولی در کنار حفظ این دستاوردها، باید قدم‌های بعدی را برداریم و به دنبال دستاوردهای بزرگتری باشیم.

وی یادآور شد: تفاوت استقبال از رییس جمهور آمریکا و رییس جمهور ایران در عراق کاملا مشهود است و این نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران و تاثیرگذاری آن است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این‌که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دارای نکات بسیار مهمی است، بیان کرد: در این40سال که از انقلاب گذشته است، بسیاری از مشکلات برای پیشرفت حل شد و موانع از سر راه کنار رفته‌‌است و اکنون باید گام دوم را بلندتر برداریم و به دنبال موفقیت‌های بیشتر در همه زمینه‌ها باشیم و این موضوع نیازمند یک طرح کلی است که بیانیه گام دوم همان طرح کلی است.

وی افزود: برای پیمودن مسیر در گام دوم باید نسبت به لوازم و مشکلات شناخت پیدا کنیم که بخشی از کمبودها در حوزه دینی وجود دارد و فضلا و نخبگان حوزوی باید برای حل این مشکلات اقدام کنند؛ باید مسائل فقهی با مسائل روز جامعه از جمله اقتصاد تطبیق داده شود و از این ظرفیت استفاده شود.

رییس موسسه امام خمینی بیان کرد: گام دوم باید از مسائل ریشه‌ای شروع شود، اسلام و مسائل دینی باید به درستی تبیین شود و ازظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات استفاده شود.

وی در پایان به لزوم وجود همدلی برای تحقق اهداف مسلمانان اشاره کرد و گفت: برای پیشرفت نیاز به همدلی داریم و این همدلی ابتدا باید بین شیعیان و سپس بین مسلمانان ایجاد شود، هم‌چنین در وهله بعدی باید بین همه پیروان ادیان ابراهیمی اتحاد و همدلی ایجاد شود؛ اگر این همدلی صورت بگیرد، بستر مناسبی برای تبیین حق ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

captcha