تمامی دستورالعمل‌های دین اسلام جنبه ارزشی و تربیتی دارد
کد خبر: 3797991
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲

تمامی دستورالعمل‌های دین اسلام جنبه ارزشی و تربیتی دارد

گروه سیاست و اقتصاد ــ امام جمعه خوی با اشاره به اینکه تمامی دستورالعمل‌های دین مقدس اسلام، جنبه ارزشی و تربیتی دارد، گفت: به برکت انقلاب اسلامی و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، آداب و رسوم خوب و باارزشی بر عید نوروز حاکم شده است.

تمامی دستورالعمل‌های دین مقدس اسلام، جنبه ارزشی و تربیتی دارد

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرضی شکوری، امام جمعه خوی، ظهر امروز، ۲۴ اسفندماه در خطبه‌های آخرین نماز جمعه سال ۹۷ در این شهرستان، در رابطه با ویژگی‌های عید از دیدگاه امیرالمومنین اظهار کرد: از دیدگاه ایشان، عید حقیقی دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که از جمله می‌فرماید: کُلُّ یَوْمٍ لا‌یُعْصَی‌اللهُ فیهِ فَهُوَ عیدٌ، هر روزی که در آن معصیت خداوند نشود، عید است.
وی افزود: تمامی دستورالعمل‌های دین مقدس اسلام، جنبه ارزشی و تربیتی دارد، به عنوان مثال روز فطر در پایان ماه رمضان روز عید اعلان شده، در عین حال امیرالمومنین(ع) در مورد همین عید فطر می‌فرماید: اِنَّما هُوَ عیدٌ لِمَنْ قَبِلَ‌اللهُ صِیامَهُ وَ شَکَـرَ قِیامَهُ، این عید برای کسی است که خداوند، روزه او را قبول کرده و در قبال اقامه نماز به او پاداش داده است.
شکوری ادامه داد: حتی در برخی از روایاتی که در رابطه با عید نوروز از اهل بیت(ع) نقل شده، به عید باستانی ایرانیان جنبه ارزشی و تربیتی داده که از آن جمله می‌توان به استحباب غسل کردن در روز نوروز، استحباب روزه گرفتن روز نوروز، توصیه به خواندن دعاهای مربوطه، توصیه بر خوشبو کردن خود در نوروز و توصیه بر پوشیدن بهترین لباس‌ها در نوروز اشاره کرد.
وی با اشاره به آداب و رسوم عید نوروز تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، آداب و رسوم خوب و باارزشی بر عید نوروز حاکم شده که از آن قبیل می‌توان دید و بازدید و صله ارحام، بازدید از مناطق دفاع 8 ساله، زیارت شهدا، عیدی دادن به کودکان، احسان در حق نیازمندان جامعه، سفرهای زیارتی به مشهد و عتبات، توجه جدی به قرآن و ادعیه و برگزاری مجالس فاتحه برای مرحومین را نام برد.
امام جمعه خوی با اشاره به فرارسیدن ۲۴ اسفند، روز بمباران شیمایی شهر حلبچه توسط نیروهای صدام بیان کرد: این شهر در استان حلبچه کردستان عراق و در نزدیکی شهرستان پاوه و سروآباد ایران قرار دارد، در اواخر جنگ ۸ ساله، صدام به بهانه حمایت‌ کردهای عراق از ایران به پسرعموی خود بنام علی حسن‌المجید معروف به علی شیمیایی دستور داد تا حلبچه را بمباران شیمیایی بکند که در این نسل‌کشی ۵ هزار نفر کشته و ۷ الی 10 هزار نفر مجروح شدند.
وی گفت: در طول ۸ سال دفاع مقدس نیروهای صدام بارها مواضع رزمندگان را بمباران شیمیایی کردند که از طریق آمریکا، شوروی، فرانسه، آلمان، ایتالیا و آرژانتین این مواد تأمین می‌گردید.
شکوری با تبریک فرارسیدن ۱۳ رجب سالروز فرخنده میلاد امیرالمومنین(ع)، 23 سال قبل از هجرت اظهار کرد: آن بزرگوار که از جمله فلسفه‌های خلقت عالم هستی هستند، دارای ویژگی‌های برجسته و منحصربه‌فردی بودند که یکی از بارزترین آنها تولد در داخل کعبه بود که در این رابطه امام زین‌العابدین(ع) می‌فرماید: اِنَّ فـاطِمَهَ بِـنـْتَ اَسَـدٍ ضَرَبَـهَا الطَّلْقُ وَهِـیَ فِـی‌الطَّوافِ فَدَخَلَتِ‌الْکَعْبَهَ فَوَلَدَتْ اَمیرَالْمُؤْمِنین فیها، فاطمه دختر اسد در حال طواف بود که درد زایمان او را گرفت، پس وارد کعبه شد و امیرالمومنین را در کعبه بزاد.
وی با اشاره به بخشی از بیانیه مقام معظم رهبری اظهار کرد: مقام معظم رهبری می‌فرماید که شعارهای این انقلاب دینی، هرگز بی‌مصرف و بی‌فایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همه عصرها با آن سرشته است.
امام جمعه خوی در توضیح این بخش از فرمایش مقام معظم رهبری افزود: مقام معظم رهبری به نمونه‌هایی از شعارهای فطری انقلاب اسلامی اشاره فرموده‌اند که می توان به آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری اشاره کرد.
وی ادامه داد: در تمامی حرکت‌های اصلاحی، انقلاب‌ها، نهضت‌ها و قیام‌های مردمی، نوع این شعارهای فطری و ارزشی را می‌توان مشاهده کرد.
شکوری گفت: مقام معظم رهبری در ذیل این بخش از بیانیه بر یک موضوع حیاتی و سرنوشت‌ساز اشاره فرموده‌اند که هرگز نمی‌توان مردمی را تصور کرد که از این چشم‌اندازهای مبارک، دل‌زده شوند، هر گاه دل‌زدگی پیش آمده، از روی‌گردانی مسئولان از این ارزش‌های دینی بوده و نه از پای‌بندی به آنها و کوشش برای تحقق آنها.
انتهای پیام

captcha