ایمان مهمترین سرمایه شهدا بود
کد خبر: 3798049
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱

ایمان مهمترین سرمایه شهدا بود

گروه اجتماعی ــ مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ایمان، مهمترین سرمایه شهدا بود، گفت: شهدا دلبریده از دنیا بودند و دل به ذخایر دنیا ندادند و طالب ملکوت و عاشق خدا بودند لذا حیات ابدی پیدا کردند.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی اراکی، مدرس حوزه و دانشگاه شامگاه روز گذشته، 23 اسفندماه در یادواره شهدای والا مقام شهرستان بندرانزلی که در مصلی این شهر و با حضور جمعی از خانواده شهدا و مردم شهیدپرور انزلی برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان بندرانزلی ۴۱۸ شهید سرافراز، هشت شهید گمنام، دو شهید مدافع حرم و همچنین نزدیک به هزار جانباز و ۱۴۱ آزاده سرافراز دارد که برکتی برای ما هستند.

وی با اشاره به اولین جمعه ماه رجب که لیلة‌الرغایب نامیده شده، افزود: لیله‌الرغایب جمع رغیبه از ماده رغب است و اینکه معنا می‌کنند امشب شب آرزوهاست معنای دقیقی نیست بلکه امشب شب دل دادن و دل بریدن است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه باید به این شهدا که بعد از انبیا و اولیا و علمای ربانی بیشترین بهره‌مندی را از رحمت حق دارند تاسی کنیم، تصریح کرد: قرآن کریم در آیه ۲۰ از سوره مبارکه توبه جایگاه شهدا را «أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ» عنوان کرده و می‌فرماید: با اشاره به آیه ۲۰ از سوره مبارکه توبه گفت: «الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ»؛ «كسانى كه ايمان آورده و هجرت كرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته‏اند نزد خدا مقامى هر چه والاتر دارند و اينان همان رستگارانند».

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در قرآن کریم تاکید شده که شهدا زنده هستند به آیه ۱۶۹ از سوره مبارکه آل‌عمران اشاره کرد که خدای متعال فرموده: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ؛ و هرگز گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شدند مرده‌اند، بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند». لذا وقتی خداوند بخواهد خیر و حیات ابدی به فردی بدهد او را به درجه شهادت می‌رساند و اگر حیات جاویدان می‌خواهیم باید خود را به شهدا وصل کنیم.

حسینی اراکی با استناد به آیه ۲۰ از سوره مبارکه توبه گفت: قرآن می‌گوید شهدا پنج سرمایه دارند و اگر ما و جوانان و مسوولان و آحاد جامعه این پنج ثروت عظیم را داشتیم دیگر جای غم و ناامیدی نیست ولی اگر این پنج ویژگی را نداشتیم مرده متحرک بین زندگان هستیم و آیا می‌شود توقع سعادت را از مردگان متحرک داشت؟

وی با بیان اینکه ایمان، مهمترین سرمایه شهدا بود، افزود: این آیه شریفه می‌گوید «الذین آمنوا» که اولین سرمایه است و طبق قرآن هر کس آن را نداشت اهل خسران است و شهدا مومن و اهل ایمان بودند ایمان بر سه قسم است و آنها هر سه را داشتند اولین ایمان عقلی، قلبی و ایمان عملی است که سرمایه شهدا بود و ایمان عقلی یعنی زندگی جاهلانه نداشته باشیم، انسان جاهل و بی‌بصیرت که زمانه خود را نمی‌شناسد نمی‌تواند حیات ابدی داشته باشد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه سرمایه دوم شهدا ایمان قلبی بود، تصریح کرد: یعنی شهدا دلبریده از دنیا بودند و دل به ذخایر دنیا نداند و طالب ملکوت و عاشق خدا بودند لذا حیات ابدی پیدا کردند. درس دومی که شهدا به ما دادند این بود که اگر دل به دنیا ببندیم، می‌میریم و اگر بخواهیم از انقلاب دفاع کنیم راهش همین است وگرنه آلوده دنیا و ظواهر آن می‌شویم.

حسینی اراکی با اشاره به اینکه مهاجرت در راه خدا ویژگی سوم شهدا است، تاکید کرد: بین مسافر و مهاجر فرق است مسافر می‌داند برگشت به وطن دارد ولی مهاجر به سمت خدا می‌رود و وطن را در راه خدا فراموش می‌کند لذا ایمان عملی سرمایه سوم شهدا است که در سایه آن در راه خدا مهاجرت کرده و مجاهدت می‌کنند.

وی افزود: سرمایه چهارم شهدا این است که با مال و جان خود در راه خدا می‌گذرند و امروز افرادی که تمکن مالی دارند انقلاب را فراموش نکنند و نسبت به  انقلاب بی تفاوت نباشیم.

وی تصریح کرد: پنجمین ویژگی شهدا این بود که شهدا فقط از مال خود نگذشتند بلکه از شیرین‌ترین سرمایه که جانشان است گذشتند و امروز اگر ما پیرو خط شهدا باشیم و مرگمان با شهادت رقم بخورد طبق فرموده خدای متعال که شهدا نمرده‌اند و در فوز عظیم هستند، ما نیز به فوز عظیم نایل خواهیم آمد.

انتهای پیام

captcha