آثار فاخر ادبی بعد از انقلاب روند رو به رشدی داشته است
کد خبر: 3798050
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰

آثار فاخر ادبی بعد از انقلاب روند رو به رشدی داشته است

گروه فرهنگی ــ مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: اقتباس از آثار فاخر ادبی در تولید نمایش یک امری مرسوم بوده و ما بعد از انقلاب شاهد روند رو به رشدی در حوزه ادبیات بوده‌ایم.

آثار فاخر ادبی بعد از انقلاب روند رو  به رشدی داشته استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی چمی‌گو، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، که روز گذشته، 23 اسفندماه در نشست خبری اولین جشنواره ملی «نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی با عنوان گام دوم» در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سخن می‌گفت اظهار کرد: شاید بتوان گفت این برنامه جزو اولین برنامه‌هایی است که از ابتدای برنامه‌ریزی و پایه‌گذاری این حرکت همه دستگاه‌های مربوط، با مشارکت یکدیگر آن را به پیش می‌برند. به خصوص این که از تشکل‌های مردم‌نهاد نیز استفاده شده و این حرکت نوید خوبی را برای یک برنامه منسجم و فراگیر خواهد داد.

وی ادامه داد: حرکت در سطح ملی برنامه‌ریزی می‌شود، همچنین از نمایندگان انجمن نمایش کشور در مجموعه این جشنواره حضور دارند و امیدواریم بتوانیم مشارکت همه نمایش‌نامه‌نویسان کشور را در این برنامه داشته باشیم.

چمی‌گو بیان کرد: جایگاه مشهد، ادبا و هنرمندانی که در این شهر سرآمد هستند، از فردوسی و عطار تا شخصیت‌های دوران معاصر جایگاهی به حق است و جای آن است که این حرکت‌های نخبگانی هم از مشهد و خراسان آغاز شود که بحمدالله در جمع هنرمندان و نخبگان کشور نیز افراد برجسته‌ای را در این زمینه داریم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اولین جشنواره ملی «نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم» با بیان این که ما در حوزه متون نمایشی، فیلم‌نامه‌نویسی و نمایش‌نامه‌نویسی کمبود داریم، گفت: یکی از اقداماتی که در دنیا متداول است، اقتباس از آثار ادبی فاخری است که در کشورها تولید می‌شود و یکی از نقاط قوت دوره پس از انقلاب آن است که در حوزه ادبیات کارهای کم‌نظیر، مثل رمان‌های مختلف و کتاب‌هایی که از نویسندگان سرآمد نگارش شده است را شاهد هستیم.

وی بیان کرد: به همین جهت گام اول در زمینه نگارش متون ادبی برداشته شده و برای گام دوم که تبدیل این آثار به یک اثر دراماتیک و نمایشی است، قرار بر این خواهد بود از نویسندگان و نمایش‌نامه‌نویسان کشور کمک بگیریم تا آثاری که امتحان خود را پس داده و مورد اقبال مردم قرار گرفته و تقریبا چارچوب مشخصی دارد، در این جشنواره مورد توجه قرار گیرد.

چمی‌گو اضافه کرد: همان‌گونه که بیان شد، در همه محورهای جشنواره، کتب شاخص و بسیار خوبی داریم که امیدواریم این گام دوم را به خوبی برداریم و برای برداشتن گام بعدی آماده باشیم. لذا گام بعدی که همه همکاران در شورای سیاست‌گذاری بر آن تاکید داشتند تا حتما رخ دهد، تولید این نمایش‌نامه‌ها و نمایش‌ها است و اگر این کار صورت نگیرد، قطعا هدف اصلی که به واقع استفاده از هنر نمایش برای ترویج فرهنگ دینی، ایرانی و اسلامی ما در سطح جامعه است، محقق نخواهد شد. همه تلاش ما این است که این گام را به درستی و محکم با کمک هنرمندان در سطح کشور برداریم.

مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: از همین ابتدا در شورای سیاست‌گذاری پیگیر این هستیم که قبل از تمام شدن دوره جشنواره گام دوم، حتما فکری به حال تولید آثار در سال 98 و سال‌های بعد از آن صورت گیرد تا متونی که توسط هنرمندان تولید می‌شود، ابتر نماند و بتوانیم به کارهای نمایشی فاخر در این حوزه برسیم.

چمی‌گو با اشاره به این که تقریبا تمام حوزه‌های مورد استفاده جامعه در محورهای جشنواره مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: در بحث دفاع مقدس، نهضت‌های اسلامی در ایران و حوزه‌های مختلف دیگر در این جشنواره محورهایی داریم و حتی در بخش نظام سلطه و نهضت‌های آزادی‌بخش جهان، از ادبیات جهان استفاده شده و امیدوار هستیم این حرکت، یک حرکت مثمر ثمر در این زمینه باشد.

وی تصریح کرد: شاید این سوال پیش آید که چرا به این منابع و کتب رسیدیم و از آن‌جا که این حرکت، یک کار ملی است، ممکن است به طور مثال در حوزه دفاع مقدس به برخی کتبی که در خراسان شناخته شده است، بپردازیم، ولی اگر در استان‌های دیگر کشور کسی بخواهد به کتاب‌ها و رمان‌هایی بپردازد که در حوزه دفاع مقدس برای همان استان نوشته شده، در این مورد نیز پیش‌بینی شده که علاوه بر کتبی که معرفی شده، هر منبع دیگری را که هنرمندان تشخیص داده و علاقه داشته باشند، اگر ذیل محورهای جشنواره قرار می‌گیرد، ظرف 48 ساعت پیش‌بینی شده در دبیرخانه، مورد تایید یا رد واقع شود.

رئیس شورای سیاست‌‎گذاری اولین جشنواره ملی «نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم» اظهار کرد: حوزه اقتباس از متون ادبی یک کار مرسوم است و شاید بتوان گفت بهترین فیلم‌های سینمایی که در دنیا مطرح است، قطعا فیلم‌های اقتباسی است و در حوزه نمایش نیز همین‌گونه‌ خواهد بود. بنابراین امیدواریم گامی که برداشته شده، پایه‌ای برای برداشتن گام‌های بعدی در این عرصه باشد. ضمن این که استان خراسان و مشهد جایگاه دوم را در حوزه نمایش‌ نامه‌نویسی داشته و هنرمندان برجسته‌ای در این زمینه داریم و این گام هم می‌تواند پایگاه و قطب تئاتر کشور را تقویت کند.

چمی‌گو اضافه کرد: از همه دستگاه‌هایی که می‌توانند حمایت کنند و هم بخش خصوصی که آمادگی سرمایه‌گذاری دارد و تمامی افرادی که دغدغه فرهنگی در سطح کشور را دارند، تقاضا دارم در این امر سرمایه‌گذاری و از آثار حمایت کنند تا ما بتوانیم اکثر آثاری که توسط هیات داوران انتخاب می‌شود، در سال‌های آینده در جشنواره فجر ببینیم.

وی افزود: از ویژگی‌های دیگر این فراخوان آن است که حوزه تولید اثر برای نوجوان به حاشیه نرفته و این امر را یک بخش مجزا با همان امتیاز و اعتبار بخش بزرگسال دیده‌ایم. در مورد این بخش در حوزه شورای سیاست‌گذاری بحث بسیار صورت گرفت تا بتوانیم این بخش را پررنگ ببینیم، چرا که بخشی اثرگذار و مورد نیاز است.

انتهای پیام

captcha