توصيه‌های فرماندهی انتظامی لرستان در چهارشنبه‌سوری
کد خبر: 3798319
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵

توصيه‌های فرماندهی انتظامی لرستان در چهارشنبه‌سوری

گروه فرهنگی ـ فرماندهی انتظامی لرستان در یادداشتی به بیان توصیه‌های پیشگیرانه در چهارشنبه آخر سال کرده است.

توصيه‌های فرماندهی انتظامی لرستان در چهارشنبه‌سوریبه گزارش ایکنا از لرستان، حادثه برای هر کسی اتفاق می‌افتد، در برخی حوادث افرادی کشته شده يا به‌شدت آسيب می‌بينند اما از بروز اغلب حوادث ازجمله حوادث چهارشنبه‌سوری می‌توان جلوگيری کرد. 

مردم ايران اسلامی مانند ساير ملل كهن دارای رسوم و سنت‌های خاص خود می‌باشند و با تاريخی طولاني و گذشته‌ای سرشار از فراز و نشيب، گنجينه ارزشمندی از فرهنگ و تمدن را حفظ كرده كه يكی‌از اين سنت‌ها مراسم چهارشنبه آخر سال است. 

هرگونه بی‌توجهی به نکات ايمنی و سهل‌انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری زيان‌های جانی و مالی سنگين و غيرقابل جبرانی را در پی دارد، ممکن است موضوع ايمنی و پيشگيری از حوادث چهارشنبه‌سوری برای گروه سنی نوجوانان زياد جالب نباشد ولی می‌توان با نشان دادن اين موضوع که اين امر با زندگی آن‌ها مرتبط است، آموزش در اين زمينه را برای آن‌ها جالب‌تر کرد. 

مردم با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با شور و شوق خاصی خود را برای استقبال از بهار طبیعت آماده می‌کنند اما در این بین عده‌ای با ترقه و مواد منفجره باعث داغدار شدن خانواده‌ها می‌شوند. 

بیشترین قربانیان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند لذا والدین باید فرزندان خود را از خطرات مواد منفجره و آتش‌زا آگاه کنند و آنان را از بازی با چنین موادی برحذر دارند. 

حادثه برای هر کسی اتفاق می‌افتد، در برخی حوادث افرادی کشته شده يا به شدت آسيب می‌بينند اما از بروز اغلب حوادث ازجمله حوادث چهارشنبه‌سوری می‌توان جلوگيری کرد ضمن اين‌كه در برقراری امنيت چهارشنبه‌سوری بايد نهادها و سازمان‌های ديگر مشاركت داشته و برای برگزاری اين رسم ديرينه و باستانی بايد نگاه همدلانه به اين آئين داشت. 

به استناد قانون مجازات اسلامی هرگونه قاچاق، خرید و فروش مواد منفجره و محترقه به‌طور غیرمجاز جرم است و با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود. 

با توجه به این‌که دانش‌آموزان بیشترین فعالیت را در این قبیل مراسم دارند؛ لازم است در مدارس آموزش‌های لازم و تذکرات ایمنی به آن‌ها گوشزد شود و کسبه و بازاریان در صورت مشاهده فروش مواد محترقه این مساله را به مرکز فوریت‌های 110 به پلیس اطلاع دهند. 

توصيه‌های پليس 

توصيه پليس برگزاری مراسم و شادی متعارف در كنار نظم و امنيت و آرامش است و پليس با متخلفان به‌جد برخورد می‌کند. 

از نگهداری و حمل مواد محترقه، تهيه و ساخت وسايل آتش بازی به‌‌ویژه در منزل، زيرزمين، محل کار، جيب لباس و کيف جداً خودداری کنيد. 

مواد آتش‌بازی(منفجره و محترقه) را به طرف افراد ديگر پرت نکنيد و هيچ‌گاه مواد آتش بازی را در ظروف شيشه‌ای يا فلزی قرار ندهيد، زيرا در صورت انفجار ذرات شيشه يا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد. 

از آتش زدن لاستيک، هيزم، کارتن خالب و امثال آن در واحدهای مسکونی و معابر، کوچه و خيابان و پرتاب مواد آتش‌زا مانند فشفشه روی درخت‌ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش‌سوزی است جداً خودداری کنيد. 

از ريختن مواد اشتعالزا مانند نفت، بنزين و غيره روی مواد آتش‌گير و قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپری، حشره کُش‌ها و غيره بر روی آتش خودداری شود. 

استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ايمن نيست، حتی در صورتی‌که مراقبت کامل صورت گيرد، حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی‌که از آن استفاده می‌کنند به وجود آيد، بلکه برای کسانی‌که اين مواد را درست می‌کنند ممکن است اتفاق بيفتد پس از مکان‌هایی که از مواد محترقه در آن استفاده می‌شود دوری کنيد. 

در صورت بروز هرگونه حريق و يا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع‌وقت با شماره تلفن 110 تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقيق اطلاع دهيد. 

مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار افـراد بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشت نیروی انتظامی اطلاع دهید. 

با توجه به این‌که دانش‌آموزان بیشترین فعالیت را در چهارشنبه‌سوری دارند باید تذکرات ایمنی در مدارس به آن‌ها گوشزد شود. 

صدای ناشی از انفجار برای نوزادان، بیماران و سالمندان  خطرناک است، با تفریحات ناسالم و ترقه‌بازی موجب ترافیک و شلوغی خیابان‌ها نشویم. 

شهروندان در روزهای نزدیک به سال نو، بیش از پیش با درایت و عقلانیت، قبل از هر کاری به عواقب آن بیاندیشند و رفتارها و تصمیم‌های مسئولانه داشته باشند. 

پلیس با شادی مردم مخالف نیست ولی با رفتارهایی که مخل نظم باشد و آزار و اذیت همسایگان و مصدومیت و خسارات به همراه داشته باشد خط قرمز پلیس است و شدیداً با آن‌ها برخورد می‌کنیم. 

هر کس به‌طور غیرمجاز اقلام یا مواد تحت کنترل را خریداری، نگهداری یا حمل كند و یا به توزیع یا فروش آن‌ها اقدام کند و یا هرگونه معامله دیگری با آن‌ها انجام دهد به مجازات تعزیری محکوم می‌شود. 

پليس برای پاسداشت حقوق شهروندان و در راستای کاهش حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال از شهروندان و خصوصا تمامی والدین می‌خواهد تا در چهارشنبه پایانی سال در کنار فرزندان خود و با نظارت و کنترل دقیق آن‌ها از بروز حوادث تلخ و ناگوار پیشگیری کنند. 

امیدواریم امسال نیز همچون سال‌های گذشته با همکاری و همیاری شهروندان با پلیس و در سایه امنیت و آرامش، روزهای پایانی سال را با کمترین حوادث سپری کنیم.

انتهای پیام

captcha