راه‌اندازی سامانه شفافیت‌سازی فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس تا چند روز آتی
کد خبر: 3798350
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴

راه‌اندازی سامانه شفافیت‌سازی فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس تا چند روز آتی

گروه فرهنگی- قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: سامانه شفافیت سازی فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی اعم از سود و زیان شرکت‌ها و همچنین هزینه‌ها تا چند روز آینده راه‌اندازی خواهد شد.

راه‌اندازی سامانه شفافیت‌سازی فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس تا چند روز آتیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدرضا فاطمی امین امروز 25 اسفندماه در نشست خبری گزارش عملکرد سالانه آستان قدس رضوی در سال 97 و اعلام برنامه‌های آستان قدس رضوی در نوروز 98 که در سازمان مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از بزرگترین رویدادهایی که امسال برای سی امین بار همزمان با فرارسیدن سال نو در مشهد شاهد آن هستیم، حضور مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی است.

وی ادامه داد: مراسم سخنرانی مقام معظم رهبری در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی، پنجشنبه اول فروردین ماه ساعت 15 عصر برگزار خواهد شد که علاوه بر این مکان بیش از 90 نمایشگر در صحن‌های مختلف حرم رضوی برای نمایش این مراسم پیش‌بینی شده تا همه مخاطبان در حرم شرایط استفاده از بیانات رهبر معظم انقلاب را داشته باشند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: در این مراسم فضایی با گنجایش حدودا 700 نفر در تالار قدس، جنب کتابخانه مرکزی برای افرادی که به زبان‌های دیگری از جمله عربی، انگلیسی، اردو و آذری تسلط دارند نیز شرایطی فراهم شده تا همزمان از ترجمه بیانات مقام معظم رهبری بهره برند. همچنین، بیانات ایشان هر ساله به عنوان کتابی چاپ شده و در تمامی شبکه‌های صدا و سیما پخش خواهد شد.

فاطمی امین بیان کرد: با توجه به افزایش تعطیلات نوروزی در سال آتی نسبت به سال‌های گذشته تراکم جمعیتی زیادی در شهر مشهد و خصوصا اطراف حرم پیش‌بینی می‌شود. در سال گذشته شاهد حضور حدودا 9 میلیون نفر از 25 اسفندماه تا 15 فروردین‌ماه سال جاری بوده‌ایم که قطعا امسال با افزایش این تعداد رو‌به‌رو خواهیم شد.

وی افزود: با توجه به ساعت تحویل سال ( یک بامداد) ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی از ساعت 20 روز چهارشنبه 29اسفندماه بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن جامع رضوی آغاز خواهند شد. همچنین با همزمان شدن ایام نوروز با «ایام البیض» مراسم اعتکاف طبق هر سال در مسجد گوهرشاد برگزار می‌شود.

حمل‌ونقل زائرین به حرم رضوی همچنان رضایت‌بخش نیست
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: زائرین حرم مطهر رضوی که به قصد زیارت به مشهد سفر می‌کنند قطعا نیازهایی از جمله اقامت، بهداشت، حمل و نقل و...را دارند. همه این نیازها حدودا برطرف شده اما نیاز خیلی مهمی که هنوز بنده هم از آن رضایت ندارم، حمل و نقل زائرین برای تشرف به حرم مطهر رضوی است.

فاطمی امین اظهار کرد: در داخل حرم مطهر رضوی امکانات بسیار زیادی برای راحتی زائرین وجود دارد. در خارج از حرم هم هتل ها، مسافرخانه ها و... هم تا حد امکان وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند و رضایت زائران را جلب می کنند، اما در این میان نقطه اتصال بین این دو، یعنی امکانات مربوط به تشرف و تردد زائرین به حرم مطلوب و کافی نبوده است.

وی ادامه داد: از اوایل مهرماه سال جاری یک پروژه مطالعاتی با روش مهندسی ارزش آغاز شده و نیازهای حمل و نقل زائرین را تا سال 1410 پوشش می دهد. این برنامه با مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط از جمله شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی، اداره کل راه و شهرسازی، استانداری خراسان رضوی و کلیه دستگاه‌هایی که مربوط به امور حمل و نقل هستند، انجام شده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: بخش‌هایی از این پروژه اعم از احداث پارکینگ‌ها، نیاز به زمان زیادی داشته اما چند بخش دیگر از این پروژه به نوروز امسال خواهد رسید و شاهد اجرای این بخش‌ها برای سهولت حمل و نقل زائرین خواهیم بود.

فاطمی امین بیان کرد: حوزه ترافیک شامل پنج حوزه است که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، توقفات و پارکینگ‌ها هستند. در سال 97 تنها 10 درصد از زائرین از وسایل نقلیه عمومی، 4 درصد از زائرین به وسیله قطار، 3 درصد از زائرین با هواپیما و 83 درصد از آنان با وسیله نقلیه شخصی به مشهد سفر کردند.

وی اضافه کرد: با توجه به این حجم از زائرین که با وسیله نقلیه شخصی به حرم مشرف می‌شوند بنابراین باید تمهیداتی برای توقف این خودرو‌ها در پارکینگ‌ها پیش‌بینی شود. پارکینگ‌های حرم رضوی تنها ظرفیت پذیرش 1500 خودرو را دارند که در روزهای عادی هم شاهد تکمیل این ظرفیت هستیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: در خصوص برطرف کردن مشکل پارکینگ‌ها نیز آستان قدس رضوی، هفت قطعه زمین (شامل ساختمان‌های در حال احداث) و 5 یا 6 قطعه زمین از سوی شهرداری، به همراه ظرفیت‌های موجود، در قالب پارکینگ در اختیار زائرین قرار خواهد گرفت.

فاطمی امین اظهار کرد: ظرفیت این زمین‌ها حدودا معادل با گنجایش پذیرش 9000 خودرو بوده که در صورت نیاز تا 15هزار خودرو قابل افزایش هستند. همچنین علاوه بر این موارد پارکینگ‌های ساختمان‌های در حال احداث نیز که در حوالی حرم رضوی قرار دارند تا پایان سال در حال آماده‌سازی برای پذیرش خودرو‌های شخصی زائرین هستند.

وی افزود: شهرداری مشهد خطوط اتوبوسرانی ویژه‌ای را برای تشرف زائرین از پارکینگ‌ها تا حرم مطهر رضوی به صورت رایگان در نظر گرفته تا زائرین رفت و آمد راحتی را برای زیارت امام رضا‌(ع) داشته باشند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: پیشنهاد ما به شهروندان مشهدی نیز این است که خودروهای خود را در میدان فردوسی که برای زائران دیگر شهرها و کشورها ناشناخته‌تر است، پارک کنند و با سرویس‌های رایگانی که شهرداری پیش بینی شده است به حرم مطهر رضوی مشرف شوند.

فاطمی امین بیان کرد: علاوه بر ظرفیت‌هایی که شهرداری برای سهولت حمل‌ونقل از پارکینگ‌ها به حرم مطهر و بازگشت آنان ، آستان قدس رضوی نیز 100 دستگاه مینی‌بوس و 130 دستگاه ون برای تشرف زائرین از نقاط مختلف شهر به حرم مطهر رضوی در اختیار زائرین قرار داده است.

وی افزود: محور سوم در حمل‌ونقل زائرین بحث ایستگاه‌ها و پایانه‌هاست. دوربرگردان‌های خیابان‌های طبرسی، شیرازی و نواب بسته هستند که در ایام نوروز باز خواهند شد. بعد از ایام نوروز نیز باز خواهند ماند که از همان ظرفیت برای ایستگاه اتوبوس و تاکسی‌ها استفاده خواهد شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: محورهای بعدی نیز شامل معابر، اطلاع‌رسانی و هوشمندسازی هستند که در خصوص معابر دراین دو یا سه ماه، نمی‌توان کاری از پیش برد و به ایام نوروز نمی‌رسد، اما تا سال 1410 به بهره‌برداری خواهند رسید.

فاطمی امین اظهار کرد: در خصوص اطلاع رسانی نیز سامانه 138 از دهه فجر راه اندازی شده و در خصوص اطلاعات ترافیکی فعالیت می‌کند. زائرین و شهروندان با تماس با این سامانه می‌توانند تعداد پارکینگ‌های خالی و همچنین نشانی آنان را بگیرند و از آ‌‌ن‌ها مطلع شوند.

وی ادامه داد: با توجه به رویکرد آستان قدس رضوی باید گفت که زائرین تنها در محدوده حرم مطهر رضوی زائر نیستند، بلکه از مبدا خود یعنی منزل خود که حرکت می کنند تا مقصد و در تمام طول راه زائر امام رضا(ع) هستند، در این خصوص 2800 ایستگاه خدماتی در 19 استان کشور در ایستگاه‌های قطار و مبادی ورودی و خروجی شهرها پیش بینی شده تا اطلاعات فرهنگی را در اختیار مردم قرار دهند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: با توجه به سوالات و شبهات زیادی که در خصوص مالیات آستان قدس وجود دارد، در این راستا در چند روز آینده سامانه شفافیت راه‌اندازی خواهیم کرد که کلیه فعالیت‌های آستان قدس رضوی اعم از سود و زیان شرکت‌ها و همچنین هزینه‌های مربوط به آستان قدس رضوی را در آن به روشنی بیان کرده‌ایم.

فاطمی امین بیان کرد: ما معقتدیم که آستان قدس رضوی مالک هیچ چیزی به طور خاص نیست؛ چرا که هر آنچه که آستان قدس رضوی دارد از نذورات و موقوفات مردم و زائرین است. بنابراین سهام‌دار تمامی زمین‌ها و شرکت‌های آستان قدس رضوی زائرینی هستند که با خلوص نیت، خود را در آستان قدس شریک کردند.

در ادامه این نشست وی در خصوص قانون منع به کارگیری بازنشستگان اضافه کرد: این قانون تا حدودی در این سازمان اجرا شده اما آن تعدادی هم که هنوز فعالیت دارند تا چند ماه آتی به نیروهای دیگر تغیر خواهند کرد. در این خصوص با اطمینان می‌توان گفت که فعالیت هیچ یک از مدیران ارشد مغایر با این قانون نیست.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص توسعه فضاهای زیارتی خاطرنشان کرد: در مکان حرم رضوی دو نوع توسعه شامل توسعه در سطح مهم‌ترین پروژه. این قسمت صحن رضوان است که بزرگترین صحن حرم خواهد شد. تملک اراضی این صحن در حال انجام است که عملیات آن تا سال 98 آغاز خواهد شد.

فاطمی‌امین اظهار کرد: بخش دیگر توسعه مربوط به پروژه‌های زیر سطحی است که مدت‌هاست بست شیخ بهائی در دست احداث بوده و سطح زیر آن اکنون کاملا خالی شده است که در خصوص توسعه فضاهای زیارتی با تناسب به تراکم زائرین اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: رویکرد آستان قدس رضوی این است که به جای تولی‌گری به دنبال فراهم کردن زیر‌ساخت‌ها رود. آستان قدس هدف دارد که به جای تاسیس بیمارستان‌ها یا هر شرکت دیگری به سراغ پیش‌بینی تمهیداتی باشد تا رفتار بهتری با زائرین و گردشگرانی که به خراسان رضوی سفر می‌کنند، شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: جریان اقتصاد را با ظرفیت‌های موجود تقویت می‌کنیم. به طور مثال کشتار‌گاهی که در مدتی قبل در راستای تعطیلی بوده، با همکاری آستان قدس رضوی دوباره آغاز به کار کرده و 400 فرصت شغلی برای مردم فراهم کرده است.

انتهای پیام

captcha