حادثه نیوزیلند جنایت علیه بشریت بود / ضرورت مقابله با منابع ایدئولوژیک تروریسم
کد خبر: 3798382
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
کشیش کلیسای «مریم مجدلیه» لندن در گفت‌وگو با ایکنا:

حادثه نیوزیلند جنایت علیه بشریت بود / ضرورت مقابله با منابع ایدئولوژیک تروریسم

گروه بین‌الملل ـ ندیم نصار، کشیش سوری‌الاصل کلیسای «مریم مجدلیه» لندن، حادثه تروریستی نیوزیلند را جنایت علیه بشریت خواند و گفت: نباید تنها به محکوم‌کردن این حادثه بسنده کنیم، بلکه باید برای مقابله با منابع دینی، اعتقادی و ایدئولوژیک تروریسم تلاش کنیم.

شهر «کرایست چرچ» نیوزیلند روز جمعه(24 اسفندماه) شاهد حمله تروریستی به نمازگزاران دو مسجد «النور» و مسجد منطقه «لینوود» بود.

حمله به نمازگزارانی که در حال اقامه نماز جمعه بودند و این حمله براساس آخرین آمار، تاکنون 52 کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشته است.

یک جوان نژادپرست سفیدپوست استرالیایی با نام «برینتوت ترانت» در مسجد النور در مرکز شهر «کرایست چرچ» واقع در جنوب نیوزیلند به سمت نمازگزاران تیراندازی کرد. مسجد منطقه لینوود نیز بعدازظهر همان روز که «جمعه سیاه» نام گرفت، مورد حمله تروریستی واقع شد.

یکی از مهاجمان به مسجد «النور» با نصب یک دوربین بر روی کلاه خود، تصاویر این جنایت را از پیش از ورود به مسجد تا به رگبار بستن نمازگزاران به صورت مستقیم تصویربرداری و در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توئیتر به اشتراک گذاشت.

این حمله تروریستی از سوی جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند بی‎سابقه و تروریستی خوانده شد و او این روز را سیاه‌ترین روز در کشورش نام‌گذاری کرد.

همچنین، حادثه تروریستی نیوزیلند با واکنش گسترده جامعه جهانی، شخصیت‌ها و نهادهای اسلامی مواجه شد، اگرچه متأسفانه برخی شخصیت‌ها و سیاستمداران غربی از به‌کاربردن واژه «تروریستی» برای این حمله دلخراش خودداری کردند و تنها از آن به‌عنوان یک حمله مسلحانه به نمازگزاران نام بردند. 

در همین راستا، خبرگزاری ایکنا گفت‌وگویی با ندیم نصار، کشیش سوری‌الاصل کلیسای «مریم مجدلیه» لندن (وابسته به کلیسای آنگلیکان) و مدیرکل مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی «وعی» (آگاهی‌بخشی) این کشور انجام داده و درباره ابعاد این جنایت با این شخصیت مسیحی به گفت‌وگو نشسته است.

وی ضمن محکوم‌کردن این حادثه تروریستی گفت: تروریسم همیشه خود را به دین، گرایش و اعتقادی نسبت می‌دهد، اما دین و اعتقادی که تنها در عقل و قلب عاملان آن است. زیرا آن‌ها اعتقاد دارند که خود برحق بوده و دیگران، دشمنانی هستند که حق زندگی ندارند.

وی با بیان این که متأسفانه این اندیشه در زمان ما به صورت گسترده‌ای در همه جهان وجود دارد، اظهار کرد: ما باید نگاهی فراتر از این جنایت داشته باشیم تا بتوانیم ابعاد مختلف آن و انگیزه‎ها و کسانی را که پشت این مسئله قرار داشته و آن را تغذیه می‌کنند، بفهمیم.

حادثه نیوزیلند جنایت علیه بشریت بود

این کشیش مسیحی در ادامه افزود: آنچه در نیوزیلند اتفاق افتاد، جنایتی در حق همه بشریت بود؛ به همین دلیل نباید تنها به محکوم‌کردن این جنایت بسنده کنیم، بلکه وظیفه ما این است که با منابع تروریسم دینی، اعتقادی و ایدئولوژی مبارزه کنیم.

وی با بیان این که همه ادیان و سازمان‎های بین‌المللی این جنایت را محکوم و رد کرده‌اند، تصریح کرد: ارتکاب چنین اقداماتی بیانگر نشانه ضعف شدید ایمان است، وظیفه ما بزرگ‌تر و عمیق‌تر از این محکوم کردن‌هاست. ما وظیفه داریم هر اندیشه‌ای که افراد را تا مرحله کشتن دیگران پیش می‌برد، ریشه‌کن کنیم.

ندیم نصار در ارتباط با انگیزه‌های این مجرم از پخش مستقیم این جنایت در شبکه‌های اجتماعی از فیسبوک تصریح کرد: من معتقدم شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های خشونت‌آمیز رایانه‌ای نقش زیادی در متمایل‌ساختن مجرم به پخش مستقیم این جنایت خود برای تعداد زیادی از مردم جهان داشته است. در این مورد نیز این فرد تمایل داشته که اندیشه و اعتقاد خود را تا بیشترین حد ممکن ترویج دهد.

حادثه نیوزیلند جنایت علیه بشریت بود

این کشیش مسیحی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، در ارتباط با راه‎های ممانعت از تکرار چنین جنایات تروریستی علیه مسلمانان، مسیحیان و پیروان دیگر ادیان و مذاهب گفت: مقابله با این جنایات تنها با پذیرفتن دیگران و قبول این حقیقت ممکن است که خداوند با قدرت و محبت بی‌پایان خود ما را متفاوت با یکدیگر آفریده است.

کشیش کلیسای «مریم مجدلیه» لندن در ادامه تصریح کرد: ما وظیفه داریم به این تفاوت‎ها احترام گذاشته و آن را به‌عنوان یک حقیقت و روش صادقانه در زندگی بپذیریم. این اندیشه‌ای است که می‎تواند، نگرش حذف دیگری را متوقف سازد.

حادثه نیوزیلند جنایت علیه بشریت بود

ندیم نصار در پایان این گفت‌وگو با بیان این که نمی‌توان با گلوله در مقابل یک ایدئولوژی ایستاد، افزود: در طول تاریخ بشریت گلوله‌ نتوانسته است تفکر و اندیشه را از بین ببرد. وظیفه ما گسترش اندیشه دینی و انسانی است که تفاوت‌ها و تکثرگرایی را پذیرفته و خداوند متعال را که دوستدار این تفاوت‌ها است، تسبیح گوید.

گفت‌وگو از جواد پارسامهر

انتهای پیام

captcha